Vpravo hromada cukrové řepy, vlevo jedno z nejpůsobivějších soukromých muzeí na světě, patřící nadaci manželů Langenových, a mezi tím vším vyrovnaná řada limuzín Audi A8, zas a znovu připravených potrápit konkurenci od Mercedesu a BMW. Jízdní testy, na které automobilka pozvala redakci iDNES.cz, startují v polích nedaleko od Düsseldorfu.
S délkou 514 centimetrů je Audi A8 mezi svými konkurenty nejdelší, verze Long má ještě o 13 centimetrů víc.
Vytápěná srna
"Už je to mnohem lepší než včera, to nám vítr odnesl i naši srnu," svěřuje se jeden z lidí od Audi, který tu celý den mrzne ve studeném vichru. Maketa srny s vlastním vytápěním má za úkol demonstrovat výhody nového elektronického asistenta pro noční vidění. Díky tomu, že produkuje teplo, infračervená kamera odhalí lesní zvěř i mimo silnici a interiérem se rozezní varovný gong. Stejně tak systém upozorní i na chodce na silnici, kterého by řidič mohl ve tmě přehlédnout. To je ostatně těžší než kdykoliv předtím, protože nejzajímavější novinkou omlazené limuzíny jsou nové světlomety, kterým automobilka říká Matrix.
Na jejich vývoji pracoval Jürgen Wilhelmy, který si právě přisedá ke stolku v místním bufetu. Muži, kterému se ještě před chvílí nepodařilo při výkladu o všech funkcích Matrixu ztišit francouzskou delegaci, pokračuje v přednášce pro zvědavé. "Stručně řečeno, Matrix svítí od rychlosti 30 km/h stejně intenzivně, jako dálkové světlomety. Pokud se však v jeho dosahu objeví něco, co by nemělo být oslněno, utvoří kolem takového předmětu stín," vysvětluje Wilhelmy.
966 105 422
Světlo, tvořené pětadvaceti LED diodami, přitom vůbec nepotřebuje natáčecí mechanismus. "Utlumení světla jednotlivých diod, třeba když v protisměru jede auto, řídí počítač. Naopak, pokud světla zaznamenají na krajnici třeba chodce, posvítí na něj ještě intenzivněji." Jürgen Wilhelmy zná zpaměti i přesný počet kombinací, kterými je matrix schopen svítit. Je jich 966 105 422. Matrix díky propojení s navigací pozná, jestli je před autem zatáčka nebo obec. Ve druhém případě svítí tlumenými světly až do chvíle, kdy řidič překročí šedesátikilometrovou rychlost.
Převratný reflektor mají standardně verze A8 s osmiválcovými motory, zájemci o šestiválec si musejí připravit navíc 22 900 korun.
Před devíti lety nadělilo Audi svým autům jako první výrobce LED korálky pro denní svícení, nová A8 už sériově svítí LED diodami i v noci. Xenonové výbojky tak byly v tomto případě odsunuty do historie coby světelný zdroj s příliš velkou spotřebou, neboť, jak říká Jürgen Wilhelmy, i při vývoji světlometů hledá automobilka ten správný poměr mezi jejich výkonem a spotřebou energie. A protože efektní denní LED světla kdysi Audi jasně odlišila od konkurence, nová A8 přináší pro velký úspěch další neokoukanou světelnou show: blinkr A8 se rozsvěcí postupně od středu vozu do směru, kam hodlá řidič odbočit.
V Evropě vede nafta
Johanna Kochová má u nové A8 na starosti interiér. Drobná žena s polskými kořeny pořádá v Langenově muzeu výstavku vlastní práce, kterou obohatila interiér nové A8. Třeba vývoj dřevěného dekoru, jehož kresba je jakoby posypána zlatým práškem, zabral paní Kochové dva roky. "To je ještě docela málo, obvykle trvá vývoj pět let," ujišťuje. Zdaleka nejvíc je však pyšná na unikátní typ kůže, jejíž činění a barvení probíhá výhradně na rostlinné bázi, s pomocí jahodových listů, topinamburu a škumpy.
Interiér verze Long může mít za příplatek 350 000 korun i masážní polohovatelná sedadla.
Precizně zpracovaný interiér je tak ještě o poznání fajnovější a nabízí více pohodlí. Třeba zadní sedadlo v prodlouženém provedení Long je možné upravit do takřka vodorovné polohy. Sedadlo vedle řidiče se v takovém případě nasune až k přístrojové desce a z jeho zadní části vyjede podnožka pro nohy. Tento komfort za příplatek si podle odhadů firmy nejvíce oblíbí v Číně, kde automobilka kratší verzi karoserie ani nenabízí. Naopak v Evropě jezdí longů jen čtvrtina z celkového počtu prodaných A8.
Všechny modely A8 však spojuje systém pohonu všech kol a osmistupňová automatická převodovka. Evropané dávají s velkým odstupem přednost šestiválcovému třílitrovému turbodieselu, který je také s cenou těsně pod dva miliony korun nejlevnější. Motor má nově 258 koní, o osm víc než dosud, a splňuje druhou fázi emisní normy Euro 6, která bude platit od roku 2017.
Po šedesátikilometrové zkušební jízdě hlásí palubní počítač průměrnou spotřebu 6,4 litru, což je u auta zrychlujícího na stovku pod šest vteřin pozoruhodný výkon. Aby toho vůz dosáhl, jen start-stop systém zhášející motor na křižovatkách už nestačí. Šestiválec tak dostal například oddělený chladící okruh pro klikovou skříň a hlavu válců, kde v zahřívací fázi chladící směs vůbec neobíhá, a motor tak rychleji dosáhne provozní teploty.
Zatímco Mercedes s BMW už v limuzínách naftový osmiválec nemají, u Audi si jeho fanoušci přijdou na své. Osm válců motoru 4,2 TDI s výkonem 385 koní a točivým momentem 850 Nm z něj dělá momentálně nejsilnější diesel, jaký je v sériové limuzíně možné pořídit.
Potěšení i pro řidiče
Nové elektromechanické servořízení, které nahrazuje dosavadní elekrohydraulické má u velkého audi překvapivě dobrou zpětnou vazbu. A pokud si zákazník zrovna neobjedná poněkud houpavější verzi s dvanáctiválcem, dostane k autu i přiměřenou porci sportovního nadání. Rozdíly v chování vozu jsou u jednotlivých motorizací relativně malé. I základní verze s dieselovým šestiválcem je pozoruhodně mrštná, naopak sportovní provedení S8 ani zdaleka nerezignovalo na komfortní odpružení.
Velmi dobrou volbou je benzinový osmiválec 4.0 TFSI se dvěma turby a výkonem 435 koní, se kterým limuzína dokáže zrychlit na stovku za 4,5 vteřiny a přitom má ve všech směrech hladký projev včetně dokonalé akustické pohody. Díky tomu, že motor umí vypnout čtyři válce, pokud je zrovna nepotřebuje, dokáže udržet reálnou spotřebu pod deseti litry.
Pletivo
Aktuální modernizace přináší také novou tvář A8. Velké audi už nepůsobí jako anetický superman, ale s lehce přimhouřenými reflektory a civilnější maskou chladiče vypadá o poznání přívětivěji. S větší okázalostí přichází jen dvanáctiválcová verze, která má o něco více chromu a za lamelami chladiče navíc jakési stříbřité pletivo. To patrně více odpovídá vkusu zákazníků v Rusku a Číně, kam velké motory míří nejčastěji.
Na rozdíl od maybachovsky laděné nové S-třídy od Mercedesu se Audi A8 drží více při zemi, jako by chtělo udělat tlustou čáru za orientální zdobností, které propadla většina automobilek po otevření čínského trhu. "Cílíme na sportovnější zákazníky, kteří si občas sednou za volant a umí ocenit přednosti našeho pohonu všech kol quattro," říká Albrecht Trautzburg z oddělení komunikace. A protože mít vlastního šoféra je třeba právě Německu momentálně považováno za sociálně necitlivé, má limuzína orientovaná na řidiče lepší vyhlídky než kdykoliv předtím.