Nové Audi TT - Nové Audi TT se představilo u Brandenburské brány v Berlíně | foto: Audi

Nové Audi TT jezdí na magnetech

  • 59
Na pohled rozhodně nezestárlo, přišel ale čas generační změny. U Brandenburské brány v Berlíně se představilo Audi TT 2. První generace způsobila v roce 1998 velké pozdvižení, odvaha se v automobilovém designu devadesátých let moc nenosila. Už první generace "TéTéčka" se stala ikonou. Neoplývá sice agresivitou a napohled příliš dynamické není, svými čistými a neotřelými tvary ale zaujme kamkoliv se podívá i dnes, když už odchází do automobilového důchodu.

Žádná revoluce v oblékání se u TT nekoná, vždyť právě pro jeho charakteristické ohlazené tvary se za ním každý ohlédne. Vše zůstalo na svém místě, auto dostalo o něco ostřejší rysy, a jak nepsané pravidlo světa aut velí, o pár centimetrů délkových a kubických povyrostlo.

Opticky téměř symetrické rozložení hmot, které dělalo "TTčko" první generace "TTčkem", se u "dvojky" vytratilo. Z Ingolstadtské novinky je dnes obyčejné kupé klasického střihu s dlouhou přídí a krátkým zadečkem.

Zaoblenou modernu TT opustilo a jde s davem. Na auta, která by se ho odvážila předjet, vrčí obří maskou po vzoru ostatních audi a výhružně ukazuje svaly. Při rychlostech nad 120 km/h se na zádi vysune přítlačné křídlo.

Za osm let svět automobilů povyrostl podle "TTčka" o 13,7 cm do délky a 7,8 cm do šířky. Nové kupé má 4178 mm délky, od zrcátku k zrcátku (šířka) to je 1842 mm, do výšky zabírá 1352  mm. Od jednoho devatenáctipalcového kola k druhému je to 2468 mm (rozvor), což je oproti předchůdci o pět centimetrů více. Do kufru se vejde 290 litrů zavazadel, sklopením sedadel se zvětší na 700 litrů.

Audi rádo hliník, 69% space framu karoserie je vyrobeno z hliníku, zbytek připadá na ocel. Těžší z kovů byl využit především na zadní části pro optimální rozložení hmotnosti mezi nápravy.

Interiér ctí filozofii automobilky se čtyři kruhy ve znaku. TT dostalo od koncernového bratrance Golfu GTI nekulatý volant, jeho spodní část je v zájmu lepšího nastupování zploštělá. V interiéru nesmí chybět hliníkové doplňky.

Největší novinkou - ovšem za příplatek - jsou speciální tlumiče pérování, naplněné kapalinou obsahující částice, které mění pod vlivem elektromagnetického pole svoji viskozitu a upravují tak charakteristiku tlumení.

Pro začátek bude pro TT na výběr ze dvou motorů. Přeplňovaný dvoulitr a atmosférický šestiválec 3,2 litru budou spolupracovat s šestistupňovým manuálem, za příplatek bude dvouspojkové DSGčko. Čtyřválec bude pohánět kola přední nápravy, "TTčko" s šestiválcem dostane pohon všech kol quattro.

Audi TT

2,0 TFSI

3,2 V6 

objem motoru (ccm)

1984

3189

výkon (kW/k)

147/200

184/250

kroutící moment (Nm)

280

320

max. rychlost (km/h)

240

250 (omezeno)

zrychlení 0-100 km/h (s)

6,6

5,9

prům. spotřeba (l)

7,7

10,3

cena (euro)*

31 900

39 900

cena s DSG (euro)*

 34 000

42 000

*ceny platí pro německý trh
,