Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové auto pro masy - Dacia Logan

  13:41aktualizováno  13:41
U Dacie jí nejprve říkali X90, potom L90 a nakonec slyší na jméno Logan. Pokud se opravdu podařilo rumunské automobilce s francouzským kapitálem v zádech postavit "pětitisícové auto" (s prodejní cenou kolem 5000 euro), má novinka největší předpoklady stát se nejen středo- a východoevropským bestsellerem.

Nová Dacia, která by měla východní Evropu - a možná nejen ji - postavit na kola, si dnes odbývá premiéru.

Ambiciózní projekt by totiž mohl najít uplatnění i mimo starý kontinent. V zemích, které rozvinutější svět momentálně považuje spíše za odkladiště autovraků nevyhovujících "západním" standardům.

Prozatím se nová dacia bude vyrábět v modernizovaném závodě v Rumunsku. Renault ovšem počítá také s expanzí na trhy po celém světě. Nasvědčují tomu i výrobní kapacity, do kterých bylo investováno. Dacia Logan (na některých trzích nabízená jako Renault Logan) se bude vyrábět v: Rumunsku, Rusku, Maroku, Íránu a v Kolumbii.

I přestože na oficiálních fotografiích vypadá velmi pohledně a moderně, nejpřitažlivější na ní pravděpodobně bude cena. Nové auto za 5 700 euro = 185 000 Kč dnes dozajista nekoupíte.

Po loni představené Dacii Solenza


- test čtěte ZDE -

je logan druhým novým modelem rumunské automobilky, která povstává ze (skoro)mrtvých.

Dacii Logan si na dnešní první oficiální prezentaci v Paříži osahá management mateřské automobilky Renault.  Do prodeje půjde možná už koncem letošního roku.

Co o novince víme? Nová Dacia dostala podvozkovou platformu Nissanu Micra (stejnou dostane příští generace Renaultu Clio). Auto je dlouhé 4,25 metru, do šířky narostlo na 1,74 metru a do výšky na metr a půl. Rozvor je 2,63 metru.

Protože bude logan pravděpodobně hrát roli jediného a o to univerzálněji využívaného auta svých majitelů, je důležitý také údaj o velikosti zavazadlového prostoru - oproti předem avizovaným 480, bude mít 510 litrů.

V tomto případě bude spíše než objem nejvíce omezujícím faktorem zvolená koncepce karoserie typu sedan. Úzkým otvorem toho sice do kufru postupně naskládáte hodně, pro stěhování větších a neforemnějších zavazadel by ale byl vhodnější hatchback.

Ten v plánech automobilky nefiguruje. Zato se na rok 2007 plánuje uvedení verze kombi a přibude i malá dodávka.

Doby, kdy měli zákazníci v autosalonu Dacie na výběr z jedné pohonné jednotky, budou zapomenuty. Auto dostane rovnou dva benzinové a jeden naftový motor. Vedle zážehových osmiventilových  1,4 - 75 koní (55 kW) a 1,6 - 90 koní (68kW) bude od příštího roku v nabídce ještě 65 koňové (48 kW) "dCičko" o objemu 1,5 litru. Překvapením, kterou se podařilo do poslední chvíle utajit, je 107 koňová 1,6 16V, ta příjde společně s dieselem. Motory budou spřažené s pětistupňovými manuálními převodovkami.

Zajímavá bude výbava nové dacie. Nejchudší verze bude mít dva airbagy (řidič a spolujezdec) a ABS, čímž v kombinaci s zajímavou cenou notně zamotá hlavu konkurenci.

Nejvybavenější logan, který by měl mít na cenovce částku 7 500 euro (245 000 Kč), dostane i boční airbagy (zdroje mluví o "kompletní sadě" airbagů), ABS, elektrické stahování oken, klimatizaci a rádio s CD měničem.

Za hlavní konkurenty loganu Dacia/Renault vidí Daewoo Kalos, Hyundai Accent, Kia Rio a naší Škodu Fabia.

***

Od roku 1998, kdy začali inženýři na "globálním autě" pracovat, stál vývoj 360 milionů euro.

***

Dacia Logan v číslech:

Délka (mm) 4250
Šířka (mm) 1735
Výška (mm) 1525
Rozvor (mm) 2630
Objem kufru (l) 510
Koeficient aerodynamického odporu Cx 0,36
Objem palivové nádrže (l) 50

Pro začátek budou v nabídce dvě pohonné jednotky:

1,4 8V 1,6 8V
Motor zážehový zážehový
Objem (ccm) 1390 1598
Počet válců/ventilů 4/8 4/8
Kompresní poměr 9,5:1 9,5:1
Max. výkon (kW/k) 55/75 při  5 500 ot./min 64/90 při 5 500 ot./min
Max. kroutící moment (Nm) 112 při 3000 ot./min 128 při 3000 ot./min
Emisní norma Euro IV Euro IV
Převodovka manuální pětistupňová manuální pětistupňová
Kola 5,5 J14 6,0 J15
Pneumatiky standardní 165/80 R14 185/65 R15
Maximální rychlost (km/h) 162 175
Zrychlení 0-100 km/h (s) 13 11,5
Kilometr s pevnám startem (s) 34,9 33,5
Emise CO2 (g/km) 134 175
Spotřeba
Město (l/100 km) 9,2 10,0
Mimo město (l/100 km) 5,5 5,8
Kombinace (l/100 km) 6,8 7,3
Hmotnost (kg) 975 980

2/6/2004 8:00
Nově:

Schweitzer logan podražil
Podle původních informací měla cena nové dacie startovat na ceně 5 000 euro. Nejnovější zprávy hovoří o tom, že vládce Renaultu Louis Schweitzer cenu zvedl na 5 700 eur, tedy 185 tisíc korun.

Co na to konkurence?
Na letošním autosalonu v Ženevě se jeden z kapitánů evropského automobilového průmyslu Bernd Pischetsrieder (VW) nechal slyšet, že má-li auto stát 5000 euro, pak nebude odpovídat standardům EU (bezpečnost, emise...) a nebude je tedy možné prodávat v západní Evropě.

V PRODEJI OD LISTOPADU Novinka rumunské Dacie se na našem trhu začne prodávat už za měsíc a půl. Kromě nízké ceny zaujme i osobitým designem.

Autoři: ,




Nejčtenější

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Polo
Nový VW Polo je venku, rovnou i jako 200koňové GTI

Dvě stovky koní měl před deseti lety Volkswagen Golf GTI, teď má stejný výkon o třídu menší model Polo. Druhý nejdůležitější model německé značky (právě po...  celý článek

Nový facelift Škoda Rapid Spaceback
Vylepšený rapid je venku: tříválcové TSI a internet na palubě

Rapid se po pěti letech dočkává faceliftu. Škoda představuje oficiálně první fotky a informace. Obě karosářské verze rapidu liftback i spaceback (hatchback)...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Audi A5 2.0 TDI 2012 ·
Audi A5 2.0 TDI 2012 ·

r.v. 2012, naj. 77 112 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.