Nová Dacia, která by měla východní Evropu - a možná nejen ji - postavit na kola, si dnes odbývá premiéru.
Ambiciózní projekt by totiž mohl najít uplatnění i mimo starý kontinent. V zemích, které rozvinutější svět momentálně považuje spíše za odkladiště autovraků nevyhovujících "západním" standardům.
Prozatím se nová dacia bude vyrábět v modernizovaném závodě v Rumunsku. Renault ovšem počítá také s expanzí na trhy po celém světě. Nasvědčují tomu i výrobní kapacity, do kterých bylo investováno. Dacia Logan (na některých trzích nabízená jako Renault Logan) se bude vyrábět v: Rumunsku, Rusku, Maroku, Íránu a v Kolumbii.
I přestože na oficiálních fotografiích vypadá velmi pohledně a moderně, nejpřitažlivější na ní pravděpodobně bude cena. Nové auto za 5 700 euro = 185 000 Kč dnes dozajista nekoupíte.
Po loni představené Dacii Solenza |
|
je logan druhým novým modelem rumunské automobilky, která povstává ze (skoro)mrtvých. |
Co o novince víme? Nová Dacia dostala podvozkovou platformu Nissanu Micra (stejnou dostane příští generace Renaultu Clio). Auto je dlouhé 4,25 metru, do šířky narostlo na 1,74 metru a do výšky na metr a půl. Rozvor je 2,63 metru.
Protože bude logan pravděpodobně hrát roli jediného a o to univerzálněji využívaného auta svých majitelů, je důležitý také údaj o velikosti zavazadlového prostoru - oproti předem avizovaným 480, bude mít 510 litrů.
V tomto případě bude spíše než objem nejvíce omezujícím faktorem zvolená koncepce karoserie typu sedan. Úzkým otvorem toho sice do kufru postupně naskládáte hodně, pro stěhování větších a neforemnějších zavazadel by ale byl vhodnější hatchback.
Ten v plánech automobilky nefiguruje. Zato se na rok 2007 plánuje uvedení verze kombi a přibude i malá dodávka.
Doby, kdy měli zákazníci v autosalonu Dacie na výběr z jedné pohonné jednotky, budou zapomenuty. Auto dostane rovnou dva benzinové a jeden naftový motor. Vedle zážehových osmiventilových 1,4 - 75 koní (55 kW) a 1,6 - 90 koní (68kW) bude od příštího roku v nabídce ještě 65 koňové (48 kW) "dCičko" o objemu 1,5 litru. Překvapením, kterou se podařilo do poslední chvíle utajit, je 107 koňová 1,6 16V, ta příjde společně s dieselem. Motory budou spřažené s pětistupňovými manuálními převodovkami.
Zajímavá bude výbava nové dacie. Nejchudší verze bude mít dva airbagy (řidič a spolujezdec) a ABS, čímž v kombinaci s zajímavou cenou notně zamotá hlavu konkurenci.
Nejvybavenější logan, který by měl mít na cenovce částku 7 500 euro (245 000 Kč), dostane i boční airbagy (zdroje mluví o "kompletní sadě" airbagů), ABS, elektrické stahování oken, klimatizaci a rádio s CD měničem.
Za hlavní konkurenty loganu Dacia/Renault vidí Daewoo Kalos, Hyundai Accent, Kia Rio a naší Škodu Fabia.
***
Od roku 1998, kdy začali inženýři na "globálním autě" pracovat, stál vývoj 360 milionů euro.
***
Dacia Logan v číslech:
Délka (mm) | 4250 |
Šířka (mm) | 1735 |
Výška (mm) | 1525 |
Rozvor (mm) | 2630 |
Objem kufru (l) | 510 |
Koeficient aerodynamického odporu Cx | 0,36 |
Objem palivové nádrže (l) | 50 |
Pro začátek budou v nabídce dvě pohonné jednotky:
1,4 8V | 1,6 8V | |
Motor | zážehový | zážehový |
Objem (ccm) | 1390 | 1598 |
Počet válců/ventilů | 4/8 | 4/8 |
Kompresní poměr | 9,5:1 | 9,5:1 |
Max. výkon (kW/k) | 55/75 při 5 500 ot./min | 64/90 při 5 500 ot./min |
Max. kroutící moment (Nm) | 112 při 3000 ot./min | 128 při 3000 ot./min |
Emisní norma | Euro IV | Euro IV |
Převodovka | manuální pětistupňová | manuální pětistupňová |
Kola | 5,5 J14 | 6,0 J15 |
Pneumatiky standardní | 165/80 R14 | 185/65 R15 |
Maximální rychlost (km/h) | 162 | 175 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 13 | 11,5 |
Kilometr s pevnám startem (s) | 34,9 | 33,5 |
Emise CO2 (g/km) | 134 | 175 |
Spotřeba | ||
Město (l/100 km) | 9,2 | 10,0 |
Mimo město (l/100 km) | 5,5 | 5,8 |
Kombinace (l/100 km) | 6,8 | 7,3 |
Hmotnost (kg) | 975 | 980 |
2/6/2004 8:00 Schweitzer logan podražil Co na to konkurence? |
V PRODEJI OD LISTOPADU Novinka rumunské Dacie se na našem trhu začne prodávat už za měsíc a půl. Kromě nízké ceny zaujme i osobitým designem. |