Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové auto vyjede z Kolína za čtyři roky

  11:12aktualizováno  11:12
V době, kdy z automobilek přicházejí jen zprávy o tom, jak dlouho nebudou vyrábět a kolik lidí propustí, je kolínský závod TPCA už doslova unikátem. Auta tu sjíždějí z linek, jako by trval největší automobilový boom. A na příští rok místo šetření chystá společný závod Toyoty a francouzského PSA ještě další zvýšení výroby.

Faceliftovaná Toyota Aygo | foto: Toyota

"Jsme ve velmi specifické situaci a zůstáváme nadále velmi optimističtí," říká výkonný viceprezident Bernard Million-Rousseau.

Jedním z jeho úkolů je připravit továrnu na to, aby mohla příští rok vyrobit až 340 tisíc aut. Postavena byla přitom tak, aby zvládla o čtyřicet tisíc aut méně. Už letos zřejmě automobilka, která končí výrobu až 23. prosince a začíná už 2. ledna, překročí s počty aut hranici 325 tisíc.

"Nemáme od našich vlastníků zatím žádné signály o tlumení poptávky," dodal Million-Rousseau. Jeho slova potvrzují i dodavatelé TPCA. "Jsou pro nás trošku záhadou, jedou naplno, zatímco ostatní automobilky už mají naplánované odstávky," říká jeden z dodavatelů, který si nepřál být jmenován.

TPCA už vymýšlí, jak urychlit příští rok výrobu. Podle viceprezidenta půjde hlavně o změny v rozložení pracovních operací na linkách. "Pro zaměstnance bude montáž ergonomičtější," dodal. To by mělo pomoci zvýšit rychlost linky a zkrátit výrobní interval z 57 až na 55 sekund. Jinými slovy, každých 55 sekund sjede z linky jeden vůz.

Podle něj si zvýšení výroby vyžádá i nábor dalších lidí. Ale už ne tak masivní jako v minulosti. "Půjde maximálně o desítky lidí," odhaduje.

V TPCA vyrobili před několika dny už miliontý vůz, od začátku listopadu už dělají jen upravené vozy s novým vzhledem. Proměnou prošlo zhruba 200 dílů, linka se kvůli tomu téměř nezastavila.

Úplně nové auto by mělo přijít do čtyř let. Zatím není jasné, zda majitelé v Kolíně udrží výrobu tak malého auta, nebo tu budou chtít větší vůz. Design má na starosti Toyota, nicméně do vzhledu zasahuje každá ze tří značek, které se v Kolíně vyrábějí, tedy i Peugeot a Citroën.

"Závod je postaven na malá auta, takže můžeme vyrábět jen o několik centimetrů větší vozy," dodal Million-Rousseau, který do TPCA přišel letos v dubnu.

Krize malým autům přeje. Jejich prodeje vzrostly letos v Evropě o pětinu. Nejprve jim pomohly vysoké ceny benzinu, teď jejich prodeje podporuje snaha lidí šetřit i při nákupu auta.

"Lidé více myslí na rozpočet. Navíc benzin jistě zase podraží," říká Million-Rousseau. Konkurence mezi minivozy však prudce houstne.

Ale i v TPCA kvůli útlumu ekonomiky podstatně více hlídají náklady než dosud. "Je to i kvůli euru. Když se závod stavěl, byznys plán byl postaven na kurzu 32 korun za euro," vysvětlil Million-Rousseau. Některé úspory tak mohou vypadat až úsměvně: například zákaz barevného tisku pro interní účely.

Kolínský závod už majitelům dobře vydělává. Firma navíc snížila i základní jmění z 9,5 miliardy na 5,1 miliardy korun. Rozdíl získali majitelé zpět. "Už skončila doba velkých investic, a proto není tak velké základní jmění potřeba," vysvětlil Million-Rousseau.

Bernard Million-Rousseau
Bernard Million-Roussau

Viceprezident TPCA nastoupil do kolínské automobilky v dubnu letošního roku. Přišel z mateřského koncernu PSA Peugeot Citroën. Před příchodem do kolínské automobilky byl manažerem rozvoje řídících pracovníků v technickém centru PSA ve Velizy.

Pro společnost PSA Peugeot Citroën pracuje od roku 1978. Zastával manažerské posty v oblasti výroby, personalistiky a nákupu ve francouzských závodech PSA v Montbeliard a Paříži. Million-Rousseau vystudoval strojní inženýrství na pařížské univerzitě ENSAM, na univerzitě v Loughborough získal titul Master of Technology.

Autor:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Škoda Superb Combi 2,0 TDI / 140 kW
Škoda Superb Combi 2,0 TDI / 140 kW

r.v. 2015, naj. 15 360 km, diesel, 1. majitel
959 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.