Faceliftovaná Toyota Aygo

Faceliftovaná Toyota Aygo | foto: Toyota

Nové auto vyjede z Kolína za čtyři roky

  • 14
V době, kdy z automobilek přicházejí jen zprávy o tom, jak dlouho nebudou vyrábět a kolik lidí propustí, je kolínský závod TPCA už doslova unikátem. Auta tu sjíždějí z linek, jako by trval největší automobilový boom. A na příští rok místo šetření chystá společný závod Toyoty a francouzského PSA ještě další zvýšení výroby.

"Jsme ve velmi specifické situaci a zůstáváme nadále velmi optimističtí," říká výkonný viceprezident Bernard Million-Rousseau.

Jedním z jeho úkolů je připravit továrnu na to, aby mohla příští rok vyrobit až 340 tisíc aut. Postavena byla přitom tak, aby zvládla o čtyřicet tisíc aut méně. Už letos zřejmě automobilka, která končí výrobu až 23. prosince a začíná už 2. ledna, překročí s počty aut hranici 325 tisíc.

"Nemáme od našich vlastníků zatím žádné signály o tlumení poptávky," dodal Million-Rousseau. Jeho slova potvrzují i dodavatelé TPCA. "Jsou pro nás trošku záhadou, jedou naplno, zatímco ostatní automobilky už mají naplánované odstávky," říká jeden z dodavatelů, který si nepřál být jmenován.

TPCA už vymýšlí, jak urychlit příští rok výrobu. Podle viceprezidenta půjde hlavně o změny v rozložení pracovních operací na linkách. "Pro zaměstnance bude montáž ergonomičtější," dodal. To by mělo pomoci zvýšit rychlost linky a zkrátit výrobní interval z 57 až na 55 sekund. Jinými slovy, každých 55 sekund sjede z linky jeden vůz.

Podle něj si zvýšení výroby vyžádá i nábor dalších lidí. Ale už ne tak masivní jako v minulosti. "Půjde maximálně o desítky lidí," odhaduje.

V TPCA vyrobili před několika dny už miliontý vůz, od začátku listopadu už dělají jen upravené vozy s novým vzhledem. Proměnou prošlo zhruba 200 dílů, linka se kvůli tomu téměř nezastavila.

Úplně nové auto by mělo přijít do čtyř let. Zatím není jasné, zda majitelé v Kolíně udrží výrobu tak malého auta, nebo tu budou chtít větší vůz. Design má na starosti Toyota, nicméně do vzhledu zasahuje každá ze tří značek, které se v Kolíně vyrábějí, tedy i Peugeot a Citroën.

"Závod je postaven na malá auta, takže můžeme vyrábět jen o několik centimetrů větší vozy," dodal Million-Rousseau, který do TPCA přišel letos v dubnu.

Krize malým autům přeje. Jejich prodeje vzrostly letos v Evropě o pětinu. Nejprve jim pomohly vysoké ceny benzinu, teď jejich prodeje podporuje snaha lidí šetřit i při nákupu auta.

"Lidé více myslí na rozpočet. Navíc benzin jistě zase podraží," říká Million-Rousseau. Konkurence mezi minivozy však prudce houstne.

Ale i v TPCA kvůli útlumu ekonomiky podstatně více hlídají náklady než dosud. "Je to i kvůli euru. Když se závod stavěl, byznys plán byl postaven na kurzu 32 korun za euro," vysvětlil Million-Rousseau. Některé úspory tak mohou vypadat až úsměvně: například zákaz barevného tisku pro interní účely.

Kolínský závod už majitelům dobře vydělává. Firma navíc snížila i základní jmění z 9,5 miliardy na 5,1 miliardy korun. Rozdíl získali majitelé zpět. "Už skončila doba velkých investic, a proto není tak velké základní jmění potřeba," vysvětlil Million-Rousseau.

Bernard Million-Rousseau
Bernard Million-Roussau

Viceprezident TPCA nastoupil do kolínské automobilky v dubnu letošního roku. Přišel z mateřského koncernu PSA Peugeot Citroën. Před příchodem do kolínské automobilky byl manažerem rozvoje řídících pracovníků v technickém centru PSA ve Velizy.

Pro společnost PSA Peugeot Citroën pracuje od roku 1978. Zastával manažerské posty v oblasti výroby, personalistiky a nákupu ve francouzských závodech PSA v Montbeliard a Paříži. Million-Rousseau vystudoval strojní inženýrství na pařížské univerzitě ENSAM, na univerzitě v Loughborough získal titul Master of Technology.