Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové BMW Z4: budoucnost patří aluminiu

  11:10aktualizováno  11:16
"Zetko" od BMW = spousta radosti za volantem a vlasy rozcuchané větrem. Právě teď přišel čas na další lekci zábavy - nová Z4 je tady. Hliník na podvozku a motorech se rozmnožil i na střechu, stalo se tak poprvé v historii roadsterů z Mnichova.

Autosalon Detroit

Přijíždí nový roadster (v Itálii jim říkají "Spider") klasického střihu. Má předlouhý čumák, dvě sedadla na dosah zadní nápravě a zadek neposedně klouzající každou zatáčkou. Pokud se vaše sportovní prožitky za volantem neomezují jen na tupé sešlápnutí pravého pedálu v levém dálničním pruhu, víte moc dobře, o čem je řeč.

Právě takovým sporťákem ze "staré školy", ve kterém si řízení užíváte na sto procent i při cestě pro rohlíky, je BMW Z4.

Lehkonohý, obratný roadster v nové generaci přibyl o 15 centimetrů do délky na konečných 423. Od přední k zadní nápravě (rozvor) je to bez centimetr dva a půl metru. Nová "zet-čtyřka" se o centimetr víc přikrčila a na výšku má teď metr dvacet.

Největší změnou oproti stávající generaci jednoho z nejzábavnějších BMW v nabídce je materiál použitý na střeše. Sešité plátno nahradil rozstřihaný plech. Dvoudílná hliníková pokrývka hlavy se sama složí nebo natáhne za dvacet sekund. Manipulovat s ní můžete až do padesátikilometrové rychlosti.

Při výletu do alpských průsmyků s sebou poberete 310 litrů zavazadel, to ale jen v "zimní" konfiguraci, když půjde střecha dolů, pobere kufr jen 180 litrů.

Přetáčivé zábavě v zatáčkách se u BMW nově říká sDrive. Zadní kola roztáčí samozřejmě řadové přímovstřikové šestiválce vyrobené z hořčíku a hliníku. Samozřejmě benzinové. Startuje se u verze sDrive23i (204 koní, 250 Nm), komu je to málo, může zvolit sDrive30i s výkonem 258 koní a 310 krouticími newtonmetry.

Pro začátek bude tvořit vrchol nabídky sDrive35i, osazené dvěma turbodmychadly, která nabídne 306 koní a 400 Nm. Je ale pravděpodobné, že se dočkáme ještě něčeho mnohem šťavnatějšího s písmenem M ve jméně.

Standardně budou motory spolupracovat s šestistupňovou manuální převodovkou. Nejsilnější motor bude za příplatek k mání se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem M-DCT. K ostatním motorům můžete mít šestistupňový automat s klasickým měničem.

Nejpomalejší BMW Z4 je na stovce za 6,6 sekundy a uhánět umí až 242 km/h. Benzin a životní prostředí šetří soubor spořivých opatření Efficient Dynamics, který třeba řídí odběr pomocných agregátů v závislosti na výkonu motoru, rekuperací nabírá energii při brzdění nebo napovídá řidiči správný moment k přeřazení.

V mnichovské novince ale pravděpodobně více oceníte systém Driving Dynamic Control, který umožňuje různé nastavení charakteristiky vozu. Ovládá tuhost podvozku, mění rychlost odezvy plynového pedálu a automatické převodovky, chování motoru a posilovače řízení, posouvá se také hranice, kdy vám do řízení začne mluvit stabilizační systém.

Do zatáček vyrazí nová "zet-čtyřka" na jaře, poprvé jí bude tleskat publikum v Detroitu a pak turné pokračuje v Ženevě. Ve výbavičce nebude chybět ani nový systém iDrive s 8,9palcovým displejem, kterému dodává informace 80GB harddisk. Základní německá cena by měla být pod 36 tisíci eur.

Produkce nového BMW Z4 bude probíhat v německém Regensburgu ve společnosti trojkového kabrioletu, který se také chlubí plechovou skládací střechou. Továrna v americkém Spartanburgu, která vyráběla stávající generaci roadsteru Z4, se už bude zabývat jen výrobou sportovně-užitkových BMW, jejichž jména začínají písmenem X.

BMW Z4 v číslech Z4 sDrive35i Z4 sDrive30i Z4 sDrive23i
motor benzinový řadový šestiválec TwinTurbo s přímým vstřikováním paliva benzinový řadový šestiválec s přímým vstřikováním paliva VALVETRONIC benzinový řadový šestiválec s přímým vstřikováním paliva VALVETRONIC
objem (ccm) 2 979 2 996 2 497
max. výkon (kW/k) 225/306 při 5 800 ot./min 190/258 při 6 600 ot./min 150/204 při 6 200 ot./min
max. krouticí moment (Nm) 400 při 1 300-5 000 ot./min 310 při 2 750 ot./min 250 pži 2 950 ot./min
zrychlení 0-100 km/h (s) 5,2 (5,1 s M-DCT) 5,8 6,6
maximální rychlost (km/h) 250, el. omezeno 250, el. omezeno 242
kombinovaná spotřeba (l/100 km) 9,4 8,5 8,5

Autor:




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Audi A8 při světové premiéře v Barceloně
Nové Audi A8 je nejmodernější auto světa, už jsme v něm seděli

Auto pro pány ředitele, prezidenty, celebrity - Audi A8 je výstavní skříň moderních technologií německé značky. Model patřící společně s BMW řady 7 a...  celý článek

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Volkswagen Polo
Nový VW Polo je venku, rovnou i jako 200koňové GTI

Dvě stovky koní měl před deseti lety Volkswagen Golf GTI, teď má stejný výkon o třídu menší model Polo. Druhý nejdůležitější model německé značky (právě po...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.