Land Rover v testech obstál na výbornou, ale pro chodce je hrozbou

Land Rover v testech obstál na výbornou, ale pro chodce je hrozbou | foto: EuroNCAP

Nové crashtesty: velikost neomezuje bezpečnost

  • 5
Nezávislá organizace Euro NCAP otestovala v nárazových zkouškách dva vozy patřící mezi menší SUV a zjistila, že oba zaručují posádce dostatek bezpečí.

Land Rover Freelander  2 navíc získal plný počet pěti hvězdiček, více se zatím v crash testech nezávislé organizace Euro NCAP neuděluje a žádné malé SUV zatím v historii nárazových zkoušek na tuto metu nedosáhlo.

Druhý testovaný vůz, Suzuki Grand Vitara, dostal o hvězdičku méně za ochranu posádky než land rover. Na druhou stranu si japonský vůz odnesl výborné hodnocení v testu s chodci. Za simulované nárazy s pěšími přitom vozy SUV bývají často kritizováni. Jejich mohutné přídě totiž většinou znamenají pro chodce velkou hrozbu.

Prvním menším SUV v testech Euro NCAP byla před pěti lety Honda CR-V. Od té doby si tato nezávislá organizace posvítila na celkem devět obdobných automobilů. Za maximum mezi vozy této kategorie dosud platilo čtyřhvězdičkové hodnocení. Předchůdce tentokrát velmi úspěšného Land Roveru Freelander 2 dokonce dostal jen tři hvězdičky.

"Je docela překvapením, že se dlouho malým SUV nedařilo, aby v testech obstály na pět hvězdiček. Zároveň mne zklamalo, že výrobce (Land Rover) neinvestoval stejné úsilí do bezpečí pro chodce. V tomto ohledu dostal Land Rover Freelander 2 stejné vysvědčení jako jeho předchůdce – pouhou jednu hvězdičku,“ říká na adresu na jednu stranu úspěšného, ale zároveň i kritizovaného vozu Adrian Hobbs, generální sekretář Euro NCAP.

"Nelze si nevšimnout, že automobilky stále neberou v úvahu nebezpečí, které auta pro své okolí představují,“ dodal zástupce testovací organizace.

Mnohem lépe v tomto ohledu obstál v testech vůz Suzuki Grand Vitara. Pro chodce znamená menší hrozbu než land rover a získal tři hvězdičky. Mezi jeho konkurenty zatím nikdo na lepší výsledek nedosáhnul.

Vozy SUV se už několik let vezou na módní vlně a jsou v Evropě velmi oblíbené, také v Česku se jich každým rokem prodá více než v předchozím. Zároveň však robustní vozy SUV pravidelně čelí kritice za slabší bezpečnost. Jakoby výrobci u takto robustních aut na bezpeční příliš nehleděli, zatímco malým vozům dávají  v posledních letech stále odolnější karoserie.

Land Rover Freelander
Crashtest Land Rover FreelanderLand Rover Freelander

Crashtest Land Rover FreelanderCrashtest Land Rover Freelander


ochrana posádky 5*****
ochrana dětí v doporučené autosedačce 4****
ochrana chodců 1*

Suzuki Grand Vitara
Crashtest Suzuki Grand VitaraCrashtest Suzuki Grand Vitara

Crashtest Suzuki Grand VitaraCrashtest Suzuki Grand Vitara


ochrana posádky 4****
ochrana dětí v doporučené autosedačce 3***
ochrana chodců 3***