Jeep Wrangler

Jeep Wrangler | foto: Jeep

Američtí drsňáci se učí italsky

  • 17
Jeep Compass dostal konečně nový vzhled, který už nepřipomíná slepenec několika různých vozů. Grand Cherokee vyjel ve čtvrté generaci, která má o třídu lepší zpracování než ty předchozí. A tvrďácký wrangler má konečně nový interiér, který je na úrovni auta, jehož cena začíná na 800 tisících Kč. To všechno pod dohledem Fiatu.

Ikona terénních vozů, americký Jeep, přešla pod křídla italského vedení. V Evropě chce nově prodávat jen tři modely: Compass, Grand Cherokee a Wrangler. Se všemi modely, které se dočkaly větších či menších novot, jsme se svezli na terénním polygonu v italském Baloccu.

Tři modely pro Evropu

Automobilka Jeep letos slaví 70. výročí: v roce 1941 – tehdy ještě pod značkou Willys-Overland – vyrobila první vojenské terénní auto, jež slavilo úspěchy na bojištích druhé světové války. Hrdě se proto chlubí titulem americké legendy, přestože coby součást Chrysleru (od roku 1987) ztratila nejen image jedinečnosti, ale dolů šla i technická kvalita a celkové renomé značky. Před dvěma lety se Chrysler stal součástí Fiat Group, která za něj zaplatila část dluhů, a nejvyšší šéf Fiatu Sergio Marchionne hodně ovlivňuje strategii Jeepu.

Jeep Grand Cherokee

Ta se dá pro Evropu shrnout jednoduše: pro rok 2011 se Jeep zaměřuje na tři vozy: malé SUV Compass, velké SUV Grand Cherokee a offroad Wrangler. S menšími modely Patriot a Cherokee se už moc nepočítá, přestože to nikdo z automobilky oficiálně nepotvrdí; sám Marchionne ovšem v lednu v Detroitu prohlásil, že nejsou příliš konkurenceschopné.

Do jeepů se dostanou moderní italské turbodiesely, a do budoucna by platformy Jeepu měly posloužit jako základ pro malé SUV Fiatu. Od letošního června chce mít značka 430 nových dealerů v celé Evropě, často se bude prodávat pod jednou střechou s Fiaty.

V neposlední řadě se výroba všech jeepů vrací zpět na americký kontinent, a naopak, dohled nad důležitým evropským trhem má koordinátor, sedící přímo v sídle Fiatu, italském Turíně. A jako důkaz, že to Fiat myslí s Jeepem vážně, vznikla v nedalekém Baloccu, kde má italská automobilka testovací polygon, speciální offroadová dráha. Na ní jsme mohli nové jeepy modelového roku 2011 vyzkoušet.

Compass: poprvé dvoukolka

Většina lidí o tomhle modelu nikdy neslyšela, protože se skoro neprodával; fanoušci značky dobře vědí proč – měl to být původně "startovací" jeep pro mladé, ale zabila jej kombinace vysoké ceny a bez nadsázky odporného vzhledu.

Jeep Compass
Jeep Compass

Letos v Ženevě ukázala automobilka nový model, přebírající vzhled grand cherokeeho. Design předku se povedl (vzadu zůstala podivná klika dveří), hodnotnější je také interiér. Protože compass vyjíždí se sloganem "městský jeep", bude poprvé k mání i ve verzi s pohonem pouze předních kol (4×2), v níž standardně dostává nový benzinový dvoulitr (115 kW).

K mání je i nový turbodiesel 2.2 litru (100 nebo 120 kW). Stálý pohon všech kol Freedom Drive I posílá v normálním režimu 95 procent výkonu na přední kola, zadní se připojují při jejich prokluzu, prudké akceleraci nebo zatáčení. Compasse jsme krátce projeli na silnicích i na polygonu, kde předvedl solidní výkony, oproti konkurentům (Ford Kuga, VW Tiguan, Škoda Yeti, Toyota RAV4) má i slušnou světlou výšku 205 mm.

Grand Cherokee: nový diesel

V Evropě stěžejní model značky je od podzimu úplně nový, dosud byl však k mání jen se dvěma benzinovými motory: šestiválcem 3.6 a osmiválcem 5.7 HEMI. Pro letošní rok konečně dostává v Evropě toužebně očekávaný diesel. Agregát 3.0 Multijet II od Fiatu má maximální výkon 177 kilowattů a kombinovanou spotřebu 8,3 litru nafty na 100 km, což se standardní 94litrovou nádrží znamená asi 1 100 km bez natankování.

Majitele v budoucnu ojetějších vozů pak velmi potěší, že má rozvody poháněné bezúdržbovým řetězem namísto řemenu. "Grand" také srovnal krok s konkurencí zabudováním vzduchového odpružení (Quadra-Lift), které dokáže zdvihnout světlou výšku auta z normálních 20,5 na 27 cm, a s tím už v terénu dokážete mnohé; s ocelovými pružinami má pak grand vpředu 218 mm a vzadu 255 mm. Naopak "aero" mód sníží auto o 1,5 cm pro jistější rychlou jízdu po silnicích. Standardně bude v největším jeepu stálý pohon všech kol s redukční převodovkou.

Jeep Grand Cherokee

Grand Cherokeeho jsme také podrobili tvrdým zkouškám na terénním polygonu a poradil si prakticky se vším, co nejterénnější Jeep Wrangler, jen jiným způsobem.

Nezávisle zavěšená kola neumí takové zkřížení náprav, ale s dobrými pneumatikami a redukcí se grand vydrápe i do svahu se 70procentním stoupáním (31,5 stupně). Poprvé se v jeepu objevuje i volič režimů Selec-Terrain, jímž si vyberete, jestli pojedete po blátě, písku, sněhu či kamení a elektronika tomu přizpůsobí nastavení pohonu všech kol. Zároveň se ale Grand Cherokee umí konečně pohybovat po běžné silnici jako pohodlná limuzína, bez jakékoli těžkopádnosti, jež byla vlastní jeho předchůdcům.

Jeep Wrangler

Terénní ikona, jíž se prodalo po celém světě už 4,3 milionu kusů, má v modelovém roce 2011 kromě nového koženého interiéru také novou odnímací pevnou střechu, větší zadní okna a nový turbodiesel 2.8 litru s výkonem 147 kW.

Síly v terénu má dostatek: na první rychlostní stupeň s redukcí 4:1 nebyl pro wranglera problém vyšplhat do zmíněného sedmdesátiprocentního stoupání na čtvrt plynu, uprostřed si zastavit, a díky "hill holder systému" (podrží po uvolnění pedálu brzdu dvě sekundy) se zase plynule rozjet.

Jeep Wrangler

Brodili jsme se také ve víc než půl metru vody a doslova neuvěřitelné kousky wrangler umí na boulích, kde těží z odpojovatelného stabilizátoru přední nápravy – to je možné udělat elektronicky z místa řidiče. Není tedy nutné jako dřív vystupovat a vycvakávat je ručně.

Zkřížitelnost tuhých náprav je neuvěřitelná, odolnost karoserie proti zkroucení díky žebřinovému rámu také: i u wranglera, dotýkajícího se země pouze dvěma koly, jsme bez zavrzání či jiného pazvuku otvírali dveře...