Subaru BRZ Concept STI

| foto: Subaru

Nové kupé Subaru je venku, má jen pohon zadních kol

  • 143
Subaru představilo na autosalonu v Los Angeles vpravdě revoluční model, i když zatím jako koncept. Produkční verze se od něho ale už příliš lišit nebude. Sportovní kupé BRZ bude mít jen jednu poháněnou nápravu. Atraktivní kupé se začne vyrábět příští rok souběžně se sesterským modelem Toyoty.

Nové kupé Subaru BRZ bude mít motor vpředu a poháněnou zadní nápravu. Což je klasické rozložení pohonu, ovšem nikoliv pro japonskou automobilku. Vozy Subaru jsou totiž synonymem auta s pohonem všech čtyř kol a také plochých motorů s protiběžnými písty, takzvaných boxerů. Výjimku v produkci tvoří jen malá auta, převážně pro domácí japonský trh, u kterých Subaru má i verze s jednou poháněnou nápravou. Ovšem tou přední.

Alespoň motor zůstane v novém subaru tradiční, pod přední kapotou bude vlastní dvoulitrový čtyřválec boxer s přímým vstřikováním benzinu od Toyoty D-4S (Direct-injection 4-stroke petrol Superior-version). 

Jediné, čím se Subaru nepochlubilo, je výkon jednotky. Spekuluje se, že základní verze bude mít výkon okolo 200 koní, silnější pak až 270 koní, pravděpodobně s přeplňováním.

Subaru vyvíjelo nové kupé společně s Toyotou, což není nic překvapivého. Toyota totiž drží menší podíl v koncernu Fuji Heavy Industries, pod který Subaru spadá. Toyota zatím neprozradila jméno novinky, spekuluje se o tradičním jménu Celica, prozatím se musíme spokojit s koncepčním jménem FT-86 II. Auta si budou velmi podobná, lišit se budou jen v detailech. A to platí i o motorech a koncepci pohonu zadní nápravy.

Subaru BRZ zatím v celé kráse pózuje v podobě konceptu STI, tedy vrcholné verze připravené sportovní divizí Subaru Technica International. Pohledné a zakulacené kupé ukazuje svaly s mohutným zadním přítlačným křídlem, má pro Subaru tradiční modrý metalický lak, ale v novém odstínu a karbonovou střechu.

Subaru BRZ Concept STI

Auto je to poměrně kompaktní, s délkou 4,23 metru a šířkou 1,77 metru rozhodně nebude patřit mezi obry. Docela skromný je i rozvor 2,57 metru. Koncept oblékli u Subaru do osmnáctipalcových kol, v základní výbavě budou ale pravděpodobně kola menší.

Nejen díky klasické koncepci pohonu s motorem vpředu a pohonem zadní nápravy má mít novinka výborné jízdní vlastnosti. S plochým motorem bude auto mít nízko položené těžiště a celkově má být BRZ (či sesterská Toyota) velmi lehké. 

Subaru se totiž povedlo motor uložit dokonce o celých 12 centimetrů níž než u ostatních modelů značky. BRZ by tak mohlo mít jedno z nejnižších těžišť ze všech sériových aut, pouhých 46 centimetrů nad vozovkou. 

Subaru BRZ Concept STI

Subaru se s modelem BRZ vrací do segmentu sportovních kupé, který opustilo před patnácti lety. Na tehdejší model SVX si dnes už vzpomene málokdo, na našich silnicích je raritou. Auto nebylo příliš úspěšné, prodalo se ho jen pár desítek tisíc a automobilka na celém projektu hodně prodělala. Nyní doufá, že nové kupé BRZ bude mnohem úspěšnější.