Opel Astra sedan

Opel Astra sedan - Astra sedan se představí již začátkem listopadu na istanbulském autosalonu, tedy v regionu, kde se kompaktní sedany prodávají vůbec nejlépe. | foto: Opel

Nové levné sedany: Fiat Linea a Opel Astra

  • 44
Tříprostorové karoserie ve střední a západní Evropě příliš nefrčí, přesto si velcí marketéři mnoha automobilek myslí opak, protože ve východní Evropě a na blízkém východě patří malé sedany mezi nejžádanější zboží a postsocialistické země jsou jaksi automaticky zahrnovány. Proto vymýšlejí nové a nové sedany, z nichž některé jsou pro Evropu novinkou. Brzy se dočkáme dalších novinek, pro některé budou ČR a Polsko nejzápadnějším prodejním místem.

Astra a Linea: Dvě stálice s batohem
Kompaktní sedan Opel zná Evropa již 44 roky, od dob Kadettu A. Sedany se vyráběly s výjimkou let 1979 – 1984 nepřetržitě a v této tradici pokračují i všechny generace astry, přičemž na některých evropských trzích je Kadett/Astra sedan dlouhodobým bestsellerem nejen v rámci značky.

Nová astra tak přichází po krátké době logicky již s pátou karosářskou variantou – tříprostorovým sedanem. Ten se představí již začátkem listopadu na istanbulském autosalonu, tedy v regionu, kde se kompaktní sedany prodávají vůbec nejlépe.

V polských Gliwicích vyráběný, 4618 dlouhý, 1754 široký a 1458 mm vysoký sedan vznikl na společné platformě s kombi Caravan, která proti hatchbackům disponuje rozvorem, prodlouženým na 2703 mm. V nabídce se objeví čtyřválce 1,3 – 1,9 l z dolní poloviny nabídky pro hatchback o výkonech 66 – 103 kW, famózních přeplňovaných benzinových dvoulitrů, stejně jako nejvýkonnější vznětové devatenáctistovky CDTI se tedy nedočkáme. Ve výbavě nebudou chybět moderní prvky, jako třeba bi-xenonové světlomety či asistent pro rozjezd do kopce.

Fiat Linea
Taktéž v Istanbulu se představí i nejnovější model Fiatu – sedan, vzniklý na prodlouženém základě Grande Punta a pojmenovaný Linea. Nástupce globálního modelu siena přiváží nečekaně elegantní karoserii a díky rozvoru, proti Grande Puntu prodlouženému o 9 cm, i hojný dostatek vnitřního prostoru. Celkové rozměry 4,56 x 1,73 x 1,5 m ostatně odpovídají spíš kompaktnímu, než subkompaktnímu modelu, a jsou jen nepatrně menší proti Astře sedan, výškou jej dokonce překonávají.

Fiat Linea bude vyjíždět z výrobní linky v turecké Burse, předpokládaná startovní produkce činí 60.000 jednotek za rok, v případě velkého zájmu je Fiat připraven zahájit výrobu i v dalších závodech, jichž má po čtyřech kontinentech více než dost.

Na výběr prý bude dostatek naftových i benzinových motorů s manuálními a automatickými převodovkami, lze očekávat také velmi zajímavou prodejní cenu, která by mohla, jako v případě jiných tureckých sedanů, vyráběných na základě západoevropských modelů, atakovat i cenu samotného původního hatchbacku.

Sedany, které Evropa dosud neviděla: Peugeot 206 a 307
Zejména pro rozvíjející se trhy, kde sedan jakékoliv velikosti je příznakem vyšší životní úrovně, vznikla verze Peugeot 206 sedan, vytvořená prostým nalepením prodloužené stupňovité zádi.

Pořádně prodloužené, protože výsledný tříprostorový vůz je o 16 cm delší, než kombi SW, délkový nárůst proti hatchabcku pak činí pozoruhodných 35,3 cm. Celá tato hodnota jde na vrub prodlouženému zadnímu převisu, protože rozvor zůstal nezměněn.

Pouhých 12 milimetrů mu chybí do délky 4,2 m a na reprezentativnosti mu přidává záď ve stylu luxusní šestsetsedmičky. O pohon se starají dva základní zážehové motory, známé ze všech malých
peugeotů – jednoduchá osmiventilová čtrnáctistovka 55 kW a šestnáctiventilová jedna-šestka 80 kW.

V základní výbavě nechybí dva airbagy, dálkové centrální zamykání, elektrická okna vpředu či CD přehrávač s ovládáním pod volantem. Malý velký sedan vzniká v íránské automobilce Iran Khodro a dodává se na 30 trhů Asie, severní Afriky a východní Evropy. V ČR se ho zřejmě nedočkáme.

Větší rozměry i ambice zdobí Peugeot 307, vzniklý z podobných pohnutek, ale speciálně pro čínský trh. V Číně se také vyrábí – ve společném závodě Dong Feng Peugeot Citroën Automobiles (DPCA) ve Wuhanu v provincii Hubei ve střední Číně.

I tento model vznikl naroubováním kufru na dosavadní hatchback a výsledkem je solidních 4,46 m celkové délky a 506litrový kufr. I tentokrát jsou v nabídce pouze 2 zážehové jednotky – začínají výše zmíněnou šestnáctistovkou a končí dvoulitrem 100 kW. Zákazníci mohou volit samočinnou převodovku a pět úrovní výbavy interiéru.

Čtyřdveřová 307 pro Evropu
Tříprostorovou třistasedmičku vyrábí také argentinská fabrika Peugeotu. 307 sedan z jihoamerické produkce by měl přibližně za rok dorazit na španělský trh s motory benzinovými 1,6 a dva litry (110 a 143 koní), nafťáky budou zastupovat agregátech o stejných objemech s výkony 110 a 136 koní.

Toyota Yaris sedan: Jen pro USA
Dalším modelem, který mají evropští a asijští motoristé uložený v podvědomí s ostře splývavou zádí, je superhitový Yaris, jehož nová generace se letos začala prodávat v USA ve verzi sedan.

Měl by tam spolu se souběžně nabízeným hatchbackem konkurovat ostatním malým a levným asijským modelům a dopomoci by mu k tomu měl moderní design spolu se svižným motorem.

Jedinou v nabídce je totiž zážehová patnáctistovka VVT-i o výkonu 78 kW, nabízená s mechanickou nebo čtyřstupňovou samočinnou převodovkou. 4,3 m dlouhý sedan je v nabídce ve dvou úrovních výbavy a jeho cena začíná na 11.925 $.