Nový přeplňovaný tříválec pro třetí generaci novodobého mini

Nový přeplňovaný tříválec pro třetí generaci novodobého mini | foto: BMW Mini

Mini představilo nové tříválce. Benzinový i vznětový dostanou i BMW

  • 83
Automobilka Mini se pochlubila technikou, kterou chystá pro příští generaci svých vozů. Nejzajímavějšími prvky jsou nové tříválcové motory, které si v příštím mini odbudou svou premiéru. Časem se tyto jednotky dostanou i do některých modelů BMW.

Mini se pomalu připravuje na příchod třetí generace svého legendárního modelu. Světu se představí už 18. listopadu, nyní automobilka poodhalila techniku, kterou bude nová generace používat. Zásadní novinkou budou především motory, které pochází z vývojářských dílen BMW. Právě v novém mini zažijí premiéru běžné verze nových tříválců z Mnichova.

Tři válce v hlavní roli

Nový přeplňovaný benzinový agregát se třemi válci si totiž už odbyl premiéru v sériovém provedení hybridního sporťáku i8, v novém mini se však objeví jeho obyčejnější verze s výkonem 100 kW, tedy 136 koní. Motor bude nadále přeplňovaný, což zajistí  vysoký točivý moment 220 Nm již od pouhých 1 250 otáček za minutu. Funkce Overboost dodá krátkodobě dokonce 230 Nm. Ke skvělým výkonům pomáhají tříválci i přímé vstřikování paliva, proměnné časování ventilů Double-Vanos a variabilní rozvod Valvetronic.

Stejnou techniku dostane i nový dvoulitrový čtyřválec, který bude s výkonem 141 kW (192 koní) patřit na vrchol nabídky nového  mini. Úplnou novinkou je pak vznětový tříválec. Ten má s benzinovým shodný objem 1,5 litru, jeho výkon je 85 kW, tedy 116 koní. Točivý moment je úctyhodných 270 Nm. Mini slibuje, že oproti předchozímu provedení se stejně výkonným motorem bude mít auto vybavené vznětovým tříválcem o sedm procent nižší spotřebu paliva.

U všech nových motorů je prakticky jisté, že se dříve nebo později dostanou pod kapotu některých modelů BMW. Tříválce se nejspíš objeví nejdřív v prvním BMW s pohonem přední nápravy, chystaném modelu 1 GT. Vzhledem k sílícím tendencím downsizingu ovšem můžeme očekávat, že se tyto agregáty časem dostanou i pod kapotu modelů klasické řady 1 a nejspíš i 3.

Lehčí a s lepším podvozkem

Nové mini dostane i nové manuální a automatické převodovky, u manuálu bude nově fungovat automatický meziplyn pro vyrovnání otáček během řazení, automat zase bude schopen podle dat z navigačního systému předvídat, který stupeň bude potřeba zařadit. Auto také dostane vylepšený podvozek. Konstrukce bude shodná s tou současnou, ale dočká se zdokonalení, dojde především ke snížení hmotnosti neodpružených hmot. Novinkou v příplatkové výbavě budou také aktivní tlumiče, které umožní měnit charakteristiku podvozku z vyloženě sportovní až po komfortní.

Nová generace mini bude také lehčí než dosavadní provedení, což by ve spojení s novými převodovkami mělo přinést úsporu paliv napříč motorovou paletou. Zároveň bude auto z hlediska jízdních vlastností ještě agilnější než doposud, a to i přes očekávaný mírný nárůst vnějších rozměrů. Extrémně tuhá karoserie přispěje nejen k lepšímu jízdnímu projevu vozu, ale také k vyšší bezpečnosti. Chodce bude chránit nová aktivní kapota, která bude fungovat při střetech v rychlostech 20–55 km/h.