Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nové modely aut jsou bezpečnější než jejich předchůdci

  18:12
- Nová auta jsou bezpečnější než modely, které sjíždějí z pásů automobilek již delší dobu. To jsou výsledky nejnovějších nezávislých nárazových zkoušek pořádaných Euro NCAP, ve kterých neuspěly stárnoucí vozy Ford Escort a Nissan Almera. Naopak dobrou bezpečnost prokázaly novinky Ford Focus, Opel Astra a Mercedes třídy A.

Oba neúspěšné vozy jsou však oblíbené u tuzemských zákazníků. Důvod je jednoduchý - patří k levnějším. Ford Escort je zhruba o šedesát tisíc korun levnější než podobně vybavený Ford Focus. Cena Nissanu Almera se dokonce pohybuje okolo hranice tří set tisíc korun, zatímco Astra je o více než sto tisíc a Mercedes o téměř tři sta tisíc korun dražší.
"Přes dobré výsledky nejbezpečnějších aut stojí výrobci před další výzvou - tou je bezpečnost chodců," upozorňuje Jan Busstra, ředitel technické sekce Euro NCAP. Auta, která získají body v nárazových zkouškách, někdy totiž velmi ztrácejí v tom, jak nebezpečné jsou pro chodce a naopak. Třeba pro posádku bezpečný Opel Astra je kvůli své masivní a tvrdé přídi pro chodce velkým nebezpečím. Na druhou stranu dosluhující a pro pasažéry ne zrovna bezpečný Ford Escort je tvarován hladce a kulatě, čímž chodce ohrožuje méně. Jako jediný z testovaných vozů sahal v tomto ohledu v hodnotící škále ke třem hvězdičkám.
Se zvědavostí byly očekávány výsledky nejmenšího Mercedesu. Od konkurence se liší svou konstrukcí s dvojitou podlahou, kam se v případě nárazu poroučí celý motor. Čtyřhvězdičkové vysvědčení je nesporným úspěchem, přesto má "áčko" rezervy v ochraně řidičových nohou. Výše posazená kabina však nesporně bodovala při bočním nárazu, k dobrému hodnocení přispěly standardně dodávané dveřní airbagy. Háčkem však je vysoká cena Mercedesu, která jej řadí mezi auta pro movité. Malý Mercedes nebyl vůbec zařazen do testů s chodci, protože tvarování přídě je naprosto odlišné od ostatních vozů a chodec se při nárazu s Mercedesem nestřetne s kapotou motoru, ale s čelním sklem. Na takovou zkoušku je však použitá metodika zatím krátká.
Z hodnotících tabulek je jasné, že v západní Evropě jsou vozy většinou nabízeny s větším počtem airbagů, než je tomu v tuzemsku. Ceny aut na domácím trhu tlačí dovozci i tuzemská Škoda dolů, jak jen to jde. Bohužel šetří i tím, že auta vybavují skromně, airbagy patří k základní výbavě jen u větších vozů. Zarážející však někdy je, že namísto airbagů dávají zákazníkovi zdarma rádio nebo jinou, z bezpečnostního hlediska nepotřebnou věc.
Na chodce se automobilky stále nemusí ohlížet
Čelní náraz kopíruje zkoušky požadované legislativou Evropské unie pro schvalování aut. Rychlost vozu při nárazu je 64 km/h, což je o osm kilometrů více než stanoví předpisy.
Boční náraz přesně odpovídá požadavkům legislativy, rychlost překážky je 50 km/h.
Nehody s chodci probíhají v rychlosti 40 km/h, kdy dospělou a dětskou figurínu srážejí testované vozy. Hodnotí se míra poranění způsobená nárazníkem, předním čelem a kapotou motoru. Testy s chodci zatím nezahrnuje legislativa žádné země, a na výrobce tak nejsou kladeny nároky v tvarování automobilů.

Ford Focus
Hodnocení Euro NCAP pro čelní a boční náraz ****
Bezpečnost chodců **
Airbagy: Ř S
(Cena: od 419 000 Kč, airbagy v ceně: Ř)
+
Výborná odolnost karoserie
Dobré výsledky bočního nárazu i při neúčasti bočních airbagů
-
Ochrana levé holeně a obou chodidel řidiče mohla být lepší
Větší tlak na hrudník spolujezdce


Mercedes třídy A
Hodnocení Euro NCAP pro čelní a boční náraz ****
Bezpečnost chodců - nehodnoceno
Airbagy: Ř S B
(Cena: od 574 753 000 Kč, airbagy v ceně: Ř S B)
+
Celkově dobrá ochrana i přes menší rozměry vozu
Skvělé výsledky bočního nárazu
-
Určitá zlepšení by si zasloužila bezpečnost dolních končetin řidiče


Opel Astra (pravostranné řízení)
Hodnocení Euro NCAP pro čelní a boční náraz ****
Bezpečnost chodců *
Airbagy: Ř S B
(Cena: od 409 900 Kč, airbagy v ceně: Ř)
+
Výborná odolnost karoserie
Malé ohrožení nohou posádky
-
Tuhá a robustní příď hodně ohrožuje chodce
Slabší ochrana pánve a břicha posádky


Ford Escort (pravostranné řízení)
Hodnocení Euro NCAP pro čelní a boční náraz **
Bezpečnost chodců **
Airbagy: Ř
(Cena: od 356 900 Kč, airbagy v ceně: Ř)
+
Lepší výsledky srážek s chodci ve srovnání s ostatními
-
Velká deformace kabiny, velmi slabá ochrana nohou řidiče
Tlak na hrudník posádky při čelním i bočním nárazu


Nissan Almera (pravostranné řízení)
Hodnocení Euro NCAP pro čelní a boční náraz */*
Bezpečnost chodců *
Airbagy: Ř
(Cena: od 297 000 Kč, airbagy v ceně: žádné)
+
Dobrá ochrana hrudníku při bočním nárazu
-
Velká deformace kabiny i přes nafouknutý airbag vážně ohrozila hrudník řidiče
Špatná ochrana chodidel řidiče

Ford Focus: Řidičova levá noha by si zasloužila lepší ochranu.

I přes krátkou deformační zónu je posádka malého Mercedesu v bezpečí.

Nissan Almera v čelním nárazovém testu propadl

Otevřené zadní dveře Opelu Astra by byly nebezpečné pro nepřipoutatelné pasažéry.

Autor:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...