Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové modely aut jsou bezpečnější než jejich předchůdci

  18:12aktualizováno  18:12
- Nová auta jsou bezpečnější než modely, které sjíždějí z pásů automobilek již delší dobu. To jsou výsledky nejnovějších nezávislých nárazových zkoušek pořádaných Euro NCAP, ve kterých neuspěly stárnoucí vozy Ford Escort a Nissan Almera. Naopak dobrou bezpečnost prokázaly novinky Ford Focus, Opel Astra a Mercedes třídy A.

Oba neúspěšné vozy jsou však oblíbené u tuzemských zákazníků. Důvod je jednoduchý - patří k levnějším. Ford Escort je zhruba o šedesát tisíc korun levnější než podobně vybavený Ford Focus. Cena Nissanu Almera se dokonce pohybuje okolo hranice tří set tisíc korun, zatímco Astra je o více než sto tisíc a Mercedes o téměř tři sta tisíc korun dražší.
"Přes dobré výsledky nejbezpečnějších aut stojí výrobci před další výzvou - tou je bezpečnost chodců," upozorňuje Jan Busstra, ředitel technické sekce Euro NCAP. Auta, která získají body v nárazových zkouškách, někdy totiž velmi ztrácejí v tom, jak nebezpečné jsou pro chodce a naopak. Třeba pro posádku bezpečný Opel Astra je kvůli své masivní a tvrdé přídi pro chodce velkým nebezpečím. Na druhou stranu dosluhující a pro pasažéry ne zrovna bezpečný Ford Escort je tvarován hladce a kulatě, čímž chodce ohrožuje méně. Jako jediný z testovaných vozů sahal v tomto ohledu v hodnotící škále ke třem hvězdičkám.
Se zvědavostí byly očekávány výsledky nejmenšího Mercedesu. Od konkurence se liší svou konstrukcí s dvojitou podlahou, kam se v případě nárazu poroučí celý motor. Čtyřhvězdičkové vysvědčení je nesporným úspěchem, přesto má "áčko" rezervy v ochraně řidičových nohou. Výše posazená kabina však nesporně bodovala při bočním nárazu, k dobrému hodnocení přispěly standardně dodávané dveřní airbagy. Háčkem však je vysoká cena Mercedesu, která jej řadí mezi auta pro movité. Malý Mercedes nebyl vůbec zařazen do testů s chodci, protože tvarování přídě je naprosto odlišné od ostatních vozů a chodec se při nárazu s Mercedesem nestřetne s kapotou motoru, ale s čelním sklem. Na takovou zkoušku je však použitá metodika zatím krátká.
Z hodnotících tabulek je jasné, že v západní Evropě jsou vozy většinou nabízeny s větším počtem airbagů, než je tomu v tuzemsku. Ceny aut na domácím trhu tlačí dovozci i tuzemská Škoda dolů, jak jen to jde. Bohužel šetří i tím, že auta vybavují skromně, airbagy patří k základní výbavě jen u větších vozů. Zarážející však někdy je, že namísto airbagů dávají zákazníkovi zdarma rádio nebo jinou, z bezpečnostního hlediska nepotřebnou věc.
Na chodce se automobilky stále nemusí ohlížet
Čelní náraz kopíruje zkoušky požadované legislativou Evropské unie pro schvalování aut. Rychlost vozu při nárazu je 64 km/h, což je o osm kilometrů více než stanoví předpisy.
Boční náraz přesně odpovídá požadavkům legislativy, rychlost překážky je 50 km/h.
Nehody s chodci probíhají v rychlosti 40 km/h, kdy dospělou a dětskou figurínu srážejí testované vozy. Hodnotí se míra poranění způsobená nárazníkem, předním čelem a kapotou motoru. Testy s chodci zatím nezahrnuje legislativa žádné země, a na výrobce tak nejsou kladeny nároky v tvarování automobilů.

Ford Focus
Hodnocení Euro NCAP pro čelní a boční náraz ****
Bezpečnost chodců **
Airbagy: Ř S
(Cena: od 419 000 Kč, airbagy v ceně: Ř)
+
Výborná odolnost karoserie
Dobré výsledky bočního nárazu i při neúčasti bočních airbagů
-
Ochrana levé holeně a obou chodidel řidiče mohla být lepší
Větší tlak na hrudník spolujezdce


Mercedes třídy A
Hodnocení Euro NCAP pro čelní a boční náraz ****
Bezpečnost chodců - nehodnoceno
Airbagy: Ř S B
(Cena: od 574 753 000 Kč, airbagy v ceně: Ř S B)
+
Celkově dobrá ochrana i přes menší rozměry vozu
Skvělé výsledky bočního nárazu
-
Určitá zlepšení by si zasloužila bezpečnost dolních končetin řidiče


Opel Astra (pravostranné řízení)
Hodnocení Euro NCAP pro čelní a boční náraz ****
Bezpečnost chodců *
Airbagy: Ř S B
(Cena: od 409 900 Kč, airbagy v ceně: Ř)
+
Výborná odolnost karoserie
Malé ohrožení nohou posádky
-
Tuhá a robustní příď hodně ohrožuje chodce
Slabší ochrana pánve a břicha posádky


Ford Escort (pravostranné řízení)
Hodnocení Euro NCAP pro čelní a boční náraz **
Bezpečnost chodců **
Airbagy: Ř
(Cena: od 356 900 Kč, airbagy v ceně: Ř)
+
Lepší výsledky srážek s chodci ve srovnání s ostatními
-
Velká deformace kabiny, velmi slabá ochrana nohou řidiče
Tlak na hrudník posádky při čelním i bočním nárazu


Nissan Almera (pravostranné řízení)
Hodnocení Euro NCAP pro čelní a boční náraz */*
Bezpečnost chodců *
Airbagy: Ř
(Cena: od 297 000 Kč, airbagy v ceně: žádné)
+
Dobrá ochrana hrudníku při bočním nárazu
-
Velká deformace kabiny i přes nafouknutý airbag vážně ohrozila hrudník řidiče
Špatná ochrana chodidel řidiče

Ford Focus: Řidičova levá noha by si zasloužila lepší ochranu.

I přes krátkou deformační zónu je posádka malého Mercedesu v bezpečí.

Nissan Almera v čelním nárazovém testu propadl

Otevřené zadní dveře Opelu Astra by byly nebezpečné pro nepřipoutatelné pasažéry.

Autor:




Nejčtenější

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.