Nové modely aut jsou bezpečnější než jejich předchůdci

- Nová auta jsou bezpečnější než modely, které sjíždějí z pásů automobilek již delší dobu. To jsou výsledky nejnovějších nezávislých nárazových zkoušek pořádaných Euro NCAP, ve kterých neuspěly stárnoucí vozy Ford Escort a Nissan Almera. Naopak dobrou bezpečnost prokázaly novinky Ford Focus, Opel Astra a Mercedes třídy A.

Oba neúspěšné vozy jsou však oblíbené u tuzemských zákazníků. Důvod je jednoduchý - patří k levnějším. Ford Escort je zhruba o šedesát tisíc korun levnější než podobně vybavený Ford Focus. Cena Nissanu Almera se dokonce pohybuje okolo hranice tří set tisíc korun, zatímco Astra je o více než sto tisíc a Mercedes o téměř tři sta tisíc korun dražší.
"Přes dobré výsledky nejbezpečnějších aut stojí výrobci před další výzvou - tou je bezpečnost chodců," upozorňuje Jan Busstra, ředitel technické sekce Euro NCAP. Auta, která získají body v nárazových zkouškách, někdy totiž velmi ztrácejí v tom, jak nebezpečné jsou pro chodce a naopak. Třeba pro posádku bezpečný Opel Astra je kvůli své masivní a tvrdé přídi pro chodce velkým nebezpečím. Na druhou stranu dosluhující a pro pasažéry ne zrovna bezpečný Ford Escort je tvarován hladce a kulatě, čímž chodce ohrožuje méně. Jako jediný z testovaných vozů sahal v tomto ohledu v hodnotící škále ke třem hvězdičkám.
Se zvědavostí byly očekávány výsledky nejmenšího Mercedesu. Od konkurence se liší svou konstrukcí s dvojitou podlahou, kam se v případě nárazu poroučí celý motor. Čtyřhvězdičkové vysvědčení je nesporným úspěchem, přesto má "áčko" rezervy v ochraně řidičových nohou. Výše posazená kabina však nesporně bodovala při bočním nárazu, k dobrému hodnocení přispěly standardně dodávané dveřní airbagy. Háčkem však je vysoká cena Mercedesu, která jej řadí mezi auta pro movité. Malý Mercedes nebyl vůbec zařazen do testů s chodci, protože tvarování přídě je naprosto odlišné od ostatních vozů a chodec se při nárazu s Mercedesem nestřetne s kapotou motoru, ale s čelním sklem. Na takovou zkoušku je však použitá metodika zatím krátká.
Z hodnotících tabulek je jasné, že v západní Evropě jsou vozy většinou nabízeny s větším počtem airbagů, než je tomu v tuzemsku. Ceny aut na domácím trhu tlačí dovozci i tuzemská Škoda dolů, jak jen to jde. Bohužel šetří i tím, že auta vybavují skromně, airbagy patří k základní výbavě jen u větších vozů. Zarážející však někdy je, že namísto airbagů dávají zákazníkovi zdarma rádio nebo jinou, z bezpečnostního hlediska nepotřebnou věc.
Na chodce se automobilky stále nemusí ohlížet
Čelní náraz kopíruje zkoušky požadované legislativou Evropské unie pro schvalování aut. Rychlost vozu při nárazu je 64 km/h, což je o osm kilometrů více než stanoví předpisy.
Boční náraz přesně odpovídá požadavkům legislativy, rychlost překážky je 50 km/h.
Nehody s chodci probíhají v rychlosti 40 km/h, kdy dospělou a dětskou figurínu srážejí testované vozy. Hodnotí se míra poranění způsobená nárazníkem, předním čelem a kapotou motoru. Testy s chodci zatím nezahrnuje legislativa žádné země, a na výrobce tak nejsou kladeny nároky v tvarování automobilů.

Ford Focus
Hodnocení Euro NCAP pro čelní a boční náraz ****
Bezpečnost chodců **
Airbagy: Ř S
(Cena: od 419 000 Kč, airbagy v ceně: Ř)
+
Výborná odolnost karoserie
Dobré výsledky bočního nárazu i při neúčasti bočních airbagů
-
Ochrana levé holeně a obou chodidel řidiče mohla být lepší
Větší tlak na hrudník spolujezdce


Mercedes třídy A
Hodnocení Euro NCAP pro čelní a boční náraz ****
Bezpečnost chodců - nehodnoceno
Airbagy: Ř S B
(Cena: od 574 753 000 Kč, airbagy v ceně: Ř S B)
+
Celkově dobrá ochrana i přes menší rozměry vozu
Skvělé výsledky bočního nárazu
-
Určitá zlepšení by si zasloužila bezpečnost dolních končetin řidiče


Opel Astra (pravostranné řízení)
Hodnocení Euro NCAP pro čelní a boční náraz ****
Bezpečnost chodců *
Airbagy: Ř S B
(Cena: od 409 900 Kč, airbagy v ceně: Ř)
+
Výborná odolnost karoserie
Malé ohrožení nohou posádky
-
Tuhá a robustní příď hodně ohrožuje chodce
Slabší ochrana pánve a břicha posádky


Ford Escort (pravostranné řízení)
Hodnocení Euro NCAP pro čelní a boční náraz **
Bezpečnost chodců **
Airbagy: Ř
(Cena: od 356 900 Kč, airbagy v ceně: Ř)
+
Lepší výsledky srážek s chodci ve srovnání s ostatními
-
Velká deformace kabiny, velmi slabá ochrana nohou řidiče
Tlak na hrudník posádky při čelním i bočním nárazu


Nissan Almera (pravostranné řízení)
Hodnocení Euro NCAP pro čelní a boční náraz */*
Bezpečnost chodců *
Airbagy: Ř
(Cena: od 297 000 Kč, airbagy v ceně: žádné)
+
Dobrá ochrana hrudníku při bočním nárazu
-
Velká deformace kabiny i přes nafouknutý airbag vážně ohrozila hrudník řidiče
Špatná ochrana chodidel řidiče

Ford Focus: Řidičova levá noha by si zasloužila lepší ochranu.

I přes krátkou deformační zónu je posádka malého Mercedesu v bezpečí.

Nissan Almera v čelním nárazovém testu propadl

Otevřené zadní dveře Opelu Astra by byly nebezpečné pro nepřipoutatelné pasažéry.