Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové motory: 1.4 příjemně překvapil, 1.6 nezaujal

  10:58aktualizováno  10:58
Škoda Octavia dostala dvě benzinové novinky - šestnáctiventilový motor 1.4 o výkonu 55 kW, se kterým jezdí i fabia, a upravený pohon 1.6, jemuž nepatrně narostl výkon z dřívějších 74 na 75 kW. Slabší verze je nyní v nabídce jako Classic od 372 000 Kč, 1.6 automobilka nabízí až od vyšší výbavy Ambiente a stojí od 448 900 Kč, v kombíku je k mání i jako Classic za 447 000 Kč.

Test MF DNES ukázal, že zatímco 1.4 překvapí solidní pružností i nízkou spotřebou, u motoru 1.6 se toho moc nezměnilo. Octavia 1.6 nezrychlila a ani spotřeba paliva není oproti konkurenčním motorům se stejným zdvihovým objemem nízká. Spíše naopak.

Motor 1.4 16V, který nyní dostala octavia, už nějakou dobu pohání její koncernové bratry - například Volkswagen Golf (ve třídveřové verzi od 413 900 korun) nebo Škodu Fabia, kam jej automobilka dává až ke střední výbavě Comfort (od 359 tisíc korun).

 V ceníku škodovek model Octavia 1.4 16V nahradil hned dva předchůdce - Octavii 1.4 o výkonu 44 kilowattů (jediný motor pro octavii z mladoboleslavské produkce) a verzi s motorem 1.6 s výkonem 55 kilowattů. S touto změnou zmizela z ceníku octavia za cenu 336 tisíc korun, takže nejlevnější vůz modelu je nyní k mání za 372 tisíc korun.

A to v základní výbavě, která postrádá druhý airbag, ABS a například i centrální zamykání. Motor 1.6 není pro octavii velkou změnou. O jeden kilowatt vyšší výkon doplnil nárůst točivého momentu o tři newtonmetry. Oba parametry by měly ovlivnit akceleraci vozidla.

Na pružnost motoru má však vliv i jeho řídicí jednotka, která se kvůli snížení emisí také změnila. Obě novinky z mladoboleslavské nabídky při testu MF DNES proměřila zkušebna pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) a konstatovala, že u motoru 1.6 se prakticky nic nezměnilo.

Octavia s ním stále zrychluje z klidu na 100 kilometrů v hodině za 14,3 vteřiny (měřena verze kombi). Také ochota vozu zrychlovat na čtvrtý a pátý rychlostní stupeň zůstala podobná, při akceleraci na pětku mezi rychlostí 80 a 130 kilometrů v hodině se dokonce zhoršila. Čtrnáctistovka pokořila v ÚSMD hranici 100 kilometrů při rozjezdu z klidu za 16 vteřin.

Nový motor 1.4 16V zanechal v testu dobrý dojem. Ochotně se vytáčí, není hlučný a při stotřicítce je až překvapivě tichý. Oba nové motory vyrazily i na 111 kilometrů dlouhý okruh, na němž MF DNES sleduje spotřebu testovaných aut. Na trase vedoucí přes dálnice, obce i mimo městské silnice polykala Octavia 1.4 16V v průměru 5,8 litru na 100 kilometrů, spotřeba Octavie kombi 1.6 byla o litr vyšší.

Octavie v měření MF DNES

Motor (kW)

Zrychlení 0-100 km/h (s)

Zrychlení 0-400 m (s)

Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s)

Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s)

1.4 16V (55)2) 16,0 20,0 15,0 33,0
1.6 (55)1)2) 17,3 20,4 14,1 36,0
1.6 (74)1)2) 13,1 18,7 11,6 23,5
1.6 (74)1)3) 14,3 19,2 13,4 27,7
1.6 (75)3) 14,3 19,2 13,9 31,0
2.0 (85)2) 11,6 17,7 10,5 22,0
1.8 T (110)3) 8,7 16,6 8,8 16,1
1.8 T 4x4 (110)3) 10,6 17,2 8,7 16,0
1.8 T RS (132)2) 8,3 16,3 8,9 14,2
1.9 TDI (66)2) 13,9 19,1 10,1 22,7
1.9 TDI (81)2) 11,9 18,3 8,7 16,6
1.9 TDI 4x4 (66)1)3) 16,2 20,1 11,9 27,1
Poznámka: 1) už není v nabídce, 2) karoserie hatchback, 3) karoserie kombi
Pramen: ÚSM


 

Očima desingéra

Oproti prvním modelům octavie se na poslední verzi mnoho nezměnilo, a tak práce designérů na vzhledových úpravách připomínají spíše jemné dobrušování identity a sebevědomí. Prakticky jediná výrazná změna se odehrála v interiéru, kde je nová palubní deska opravdovým skokem vpřed.

JAN PROKOP, autor je spolupracovník redakce

Prognóza odhadce

Za velmi zachovalou octavii 1.4 dostane její majitel v roce 2005 přibližně 195 tisíc korun. Nový motor 1.6 bude bezesporu pozitivně působit ve všech směrech. Lze předpokládat, že zájem poroste ve všech cílových skupinách a nízkou ztrátou hodnoty vůz bude brzy konkurovat i dieselům. Rozdíl v procentech z ceny nového auta bude ve srovnání s verzí s menším motorem zřejmě nevýznamný - auto po pěti letech provozu bude prodejné za zhruba 250 tisíc korun, ale zájem o něj bude vyšší než v případě modelu 1.4.

PETER KOLNÍK, autor je spolupracovník redakce

Škoda Octavia 1.4 (55 kW)

Škoda Octavia 1.6 (75 kW)kombi

Škoda Octavia 1.6 (75 kW) kombi zezadu

Škoda Octavia 1.4 (55 kW) a 1.6 (75 kW) kombi

Škoda Octavia 1.4 (55 kW) a 1.6 (75 kW) kombi

Škoda Octavia 1.4 (55 kW) zezadu





Nejčtenější

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.