VIDEO: Prohlédněte si nové muzeum Škody ještě před otevřením

  • 24
Muzeum Škody oficiálně otevře v úterý 27. listopadu. K vidění tu bude 46 velkých exponátů, ale i první kola či motorky. Nechybí zajímavé lidské příběhy, třeba ten o Miss USA, která dělala reklamu felicii. Kamera iDNES.cz nahlédla do nových expozic těsně před otevřením. Mají tam auta v regálech.

Světlé, moderní, interaktivní a hlavně zajímavé, takové má být nové muzeum škodovek v Mladé Boleslavi. Po velké rekonstrukci znovu otevře 27. listopadu. "Kdo chce předjíždět, musí se pravidelně dívat do zpětného zrcátka. A to my v podobě nového muzea na historickém místě činíme,“ říká Winfried Vahland, šéf značky Škoda.

Muzeum stojí na místě první tovární haly a návštěvníky provede 117letou historií podniku.

Nové muzeum Škody

Mezi 46 velkými exponáty jsou první kola vyrobená v "Laurince", motocykl Slavia s motorem uprostřed rámu, replika kabrioletu Voiturette A z roku 1905, Landaulet
SG se střechou a dřevěnou karoserií, ale i vojenské sanitky z 1. světové války.
Nechybí zde meziválečné vozy Popular, Rapid, kterým jezdil třeba Karel Čapek, "prezidentský superb" z roku 1934 a mnoho dalších. Třeba ten, který účinkoval ve filmu Upír z Feratu.

K vidění tu bude i 500 kusů drobných doplňujících exponátů ve vitrínách a na výstavních pultech.

Pokud se sem vypravíte do konce roku, tak ušetříte. Například dospělí letos zaplatí 25 Kč, příští rok to bude 70 Kč.

Tradice, evoluce, výroba...

Muzeum se nově skládá ze tří tematických částí. Ta první se jmenuje Tradice a
prezentuje automobilové klenoty z různých epoch. V párech vystavované historické vozy návštěvníkům ujasní vývojové linie.

Nechybí další různé exponáty vztahující se k historii Škodovy. Třeba šerpa, plavky a snímky Miss USA roku 1957 Charlotte Sheffield, která nafotila v Praze sérii fotografií se tehdejší novinkou, Škodou 450 (felicia). V USA mělo spojení škodovky a krásné miss velký úspěch, dealeři značky nasbírali na patnáct tisíc objednávek. Bohužel, z Mladé Boleslavi byli schopni za Atlantik vyexpedovat dohromady jen 408 felicií. Automobilka Charlotte Sheffield pozvala na oficiální otevření obnoveného muzea, které proběhne v pondělí 26. listopadu.

Nové muzeum Škody

Dalším netradičním exponátem muzea je známá historie rodu Hrdličků. Karel Hrdlička stál za úspěchy Škody mezi světovými válkami, jeho syn Petr byl otcem projektu přelomového modelu v Favorit, dohodl spolupráci s italským designérským studiem Bertone a v rekordním čase vyvinul zbrusu nový vůz. Jeho syn Martin je dnes jednou z hlavních postav vývojového týmu automobilky. Martin Hrdlička není jediným žijícím "exponátem" muzea. Tvůrci expozice vzpomněli v expozici třeba na fotbalistu Milana Baroše, který se narodil ve Škodě 1203.

Druhá část, s názvem Evoluce, provede historií značky Škoda. Vyprávění začíná u zakladatelů podniku Václava Klementa a Václava Laurina.

Chronologicky sestavená řada vozů značky ukazuje nejdůležitější milníky ve vývoji vozů v uplynulých desetiletích. Nechybějí tu ani mediální instalace, filmy a interaktivní tabule pro vysvětlení exponátů. Nechybí ani moderní tvář Škody v podobě nejnovějšího konceptu Vision D.

Největší atrakci expozice jménem Evoluce je navíc tzv. "autoregál", který ukazuje 20 mimořádných skvostů z klenotnice značky: hasičské vozy, závodní automobily, ale i mimořádně úspěšné typy.

Třetí část se točí kolem výroby a restaurování s cílem představit Mladou Boleslav jako hlavní výrobní závod. Dozvíte se tu, jak se automobily z dob minulých za pomoci nejmodernějších prostředků restaurují.

Nové muzeum Škody

Čtyři zdvihací plošiny ukazují vozy v různých stadiích restaurování. Od "nálezu ze stodoly" až po "klenot“. Oblast doplňují exponáty na ponku, ale i velkoplošné nástěnky, alba k prolistování a projekce. V restaurátorské dílně pracuje šest lidí, renovace jednoho vozu jim trvá až tři roky. Nechybí specializovaní truhláři a čalouníci. Mnoho věcí musí vyrábět restaurátoři sami, třeba speciální nářadí, nebo dokonce i šrouby. Na nejstarší modely potřebují speciální, metrické dostávaly škodovky až od roku 1913.

Budova v novém kabátě

Nově zrekonstruované muzeum, jehož přestavba začala v březnu letošního roku, je součástí více než stoletého továrního komplexu, který vznikl v letech 1898 až 1912.

Nové muzeum Škody

V roce v tu vyrobili první motocykl L&K. V roce 1905 veleslavnou voiturettu. Poslední vůz v těchto prostorách vyrobili v roce 1928. "Které modely vznikaly přesně v této budově, bohužel není jisté. V každém případě se tu ale vyráběly motory. Později budova dlouhá léta sloužila jako správní komplex, než se sem v roce 1995 poprvé nastěhovalo muzeum," uvádí automobilka.

,