Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nové nejmenší BMW 1: to nejlepší z předchůdce a osmistupňový automat

BMW inovovalo svou nejmenší řadu. Design prošel jen úpravami, pod kapotou ale atmosférické benziny vystřídají především turbomotory s menším objemem. Výrobce navíc zatím představil jen základní motorizace a pětidveřovou karoserii.
BMW 1

BMW 1 | foto: BMW

Nové jedničkové BMW ukázalo, nakolik se design toho předešlého povedl a že je velmi nadčasový. Novinka totiž tvary první generace důrazně kopíruje a při letmém pohledu se obě řady od sebe moc neliší. Největší změny prodělala příď a podstatnější rozdíly najdeme i na zádi auta. Přesto ale nová jednička není pouhým faceliftem té původní, je to zcela nový model s mnoha vylepšeními.

BMW 1

Vpředu zaujmou nově tvarované světlomety s výrazným trojúhelníkovým tvarem krycích skel, které výrazněji zasahují do boků auta. Pod sklem je tradiční dvojice kruhových světel, vnitřní jsou ale podstatně menší než vnější dvojice. Větší jsou i tradiční ledvinky masky chladiče. Auto díky nové masce vypadá nižší a širší.

Podobně postupovalo BMW i se zadní partií. Světla se opticky posunula níž a již nezasahují hranou až k zadnímu oknu. Z boku zůstal zachován výrazný prolis ve spodní části, celkově se proporce auta nijak výrazně nezměnily.

BMW 1

Rozměry se modely obou generací od sebe moc neliší, přesto je novinka o fous delší a i širší. Naopak výška zůstala nezměněná. Konkrétně novinka povyrostla o osm a půl centimetru na délku a opticky se zdá, že hlavně v přední části. Šířka se změnila jen nepatrně, 1,5 centimetru by se mělo projevit především v interiéru.

Podstatným údajem je rozvor, kde dostanou pasažéři v nové jedničce o tři centimetry větší prostor. Rozměry nové jedničky jsou 4,324 × 1,765 × 1,431 metru a rozvor má hodnotu 2,69 metru. Zvětšil se i rozchod kol, vpředu o pět a vzadu o sedm centimetrů.

Kompaktní hatchback přibral i na váze. V porovnání dvou základních variant obou řad je ta nová o 35 kilogramů těžší. Na její obranu je ale nutné připomenout, že výkon mezigeneračně stoupl o 10 kW, takže by to na dynamiku nemělo mít žádný vliv. Základní pohotovostní hmotnost 1 290 kilogramů je v rámci své třídy průměrná. Zvětšil se kufr, výsledných 360 litrů je dobrá hodnota.

BMW 1

Malá revoluce se odehrála pod dlouhou přední kapotou. Výrobce zatím představil dva nové benzinové motory a tři diesely. Postupně by se měla nabídka rozšířit směrem nahoru. Zcela chybí jakýkoliv šestiválec a prázdno zůstalo i po nejsilnějším dieselu.

V případě benzinových motorů i BMW přešlo na všeobecnou mánii přeplňovaných motorů. Místo tří výkonových variant atmosférického dvoulitru v první generaci jedničky vsadil výrobce na dvě verze přeplňované šestnáctistovky s dvoukomorovým turbem twin-scroll. Základní varianta má výkon rovných 100 kW, silnější verze značená 118i, dává solidních 125 kW. Je jasné, že ještě silnější varianty přibudou, otázka je, jaké motory dostanou. Spekuluje se o přeplňovaném dvoulitru, další motory jsou zatím ve hvězdách a je vůbec otázkou, jestli v modelu zůstane nějaký atmosférický benzinový motor.

BMW 1

V případě spořílkovských dieselů dostane nová jednička tři základní varianty dvoulitrového nafťáku. Výkon je u nich odstupňován následovně: 85 kW, 105 kW a 135 kW. Točivý moment vrcholí u nejslabšího dieselu s označením 116d na 260Nm, u nejsilnějšího z trojice s označením 120d pak na hodnotě 380 Nm. U všech tří dieselů uvádí výrobce kombinovanou spotřebu pod pět litrů nafty na 100 kilometrů. I nejsilnější dieselová varianta je příjemně lehkým autem, jeho hmotnost dosahuje jen 1 345 kilogramů.

Dobrou zprávou je, že i nové jedničce zůstal pro BMW tradiční pohon zadní nápravy. Na tu bude výkon přenášet standardní šestistupňová manuální převodovka u všech doposud představených variant. Za příplatek se v jedničce objeví osmistupňový automat, ve třídě kompaktních aut nevídaný.

BMW 1

 

Interiér se nese v duchu jednoduché účelnosti. Nový tvar má asymetricky řešená středová konzola, střední panel je velmi decentní, případná navigace (s komunikačním systémem iDrive) se vysouvá z její horní části. Základní výbava je standardní a zahrnuje kompletní elektrickou výzbroj, manuální klimatizaci, stabilizaci podvozku a další obvyklé věci. Příplatková výbava bude velmi obsáhlá a jak je u prémiových německých značek obvyklé, asi i pořádně drahá.

Ceny nové jedničky BMW zatím neprozradilo. Můžeme ale očekávat, že budou kopírovat ceny první generace, která na českém trhu startuje na 580 000 korunách za model 116i, nejlevnější diesel pak u první generace stojí 630 000 korun.

Autoři:
  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

Módu SUV odstartovala před 30 lety Toyota, dnes městské teréňáky frčí

11. května 2024

Japonská automobilka Toyota představila 10. května 1994 model RAV4. Tři písmena ve jménu jsou...

OBRAZEM: Plejáda superkár gaučových pilotů. Znáte speciály světa videoher?

11. května 2024

Virtuální závodiště jménem Gran Turismo, do kterého nově vyrazila i Škoda, umožňuje i bez řidičáku...

Piruety i slalom. Machři na policejních motorkách předvedli své umění

10. května 2024

Jako ladné akvabely se proplétali mezi sebou a kuželkami. Policisté z motocyklové jednotky na svých...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby
Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby

Přebalit, vykoupat, umýt hlavu, pořádně promazat celé tělíčko... Skvělým parťákem pro takový večerní rituál je sebamed Baby. Sháníte-li jednoho...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...