Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové škodovky se českým zákazníkům vozí i ze Španělska

  10:16aktualizováno  10:16
Až si půjdete koupit do některého z českých autosalonů novou škodovku, podívejte se na počítadlo ujetých kilometrů. Bude ukazovat nulu. To neznamená, že auto už nezdolalo tisíce kilometrů napříč Evropou upoutané na přívěsu kamionu.

Kvůli nižší ceně křižují Evropu kamiony naložené auty. | foto: Škoda auto

Na první pohled nedává převážení automobilů napříč Evropou smysl, kvůli silné koruně se však tomuto byznysu v Česku daří. Díky rozdílným cenám aut u nás a v Evropě se například škodovky do českých autosalonů vozí až ze Španělska nebo Slovinska. A naopak, pro některé volkswageny či opely si do Čech jezdí Němci.

"Aut se takto převáží čím dál více," říká jeden z obchodníků, který si přál zůstat v anonymitě.

I když jde o naprosto legální byznys, obchodníci o něm nemluví, a pokud přeci jenom promluví, pak pod podmínkou anonymity. Zapírají i dealeři, o kterých MF DNES ví, že takto auta vozí.

Tento trend tu je, to můžu potvrdit. My se na to nespecializujeme, jen nárazově si u nás některý z obchodníků takové převozy objedná," potvrzuje Stanislav Havelka, majitel společnosti Havetrans, která se specializuje na převážení automobilů.

Překupování aut umožnil náš vstup do Evropské unie a urychluje ho silná koruna. "Je to byznys postavený hodně na kontaktech a na důvěře," říká jeden z obchodníků.  "Nejčastěji se auta vozí v rámci různých cenových akcí, které platí třeba jen na jednom trhu," zdůrazňuje dealer nárazovost převozů.

Nejčastější dovozy do Česka míří z Německa a ze Slovenska, stále častěji se však objevují i importy ze Španělska, Itálie nebo Slovinska.

Kolik se v převážecím byznysu točí peněz, lze jen odhadovat, protože přesná čísla neexistují. Hranice Česka každý rok překročí v obou směrech tisíce vozů v hodnotě desítek milionů korun. Prodejci aut hlavně v pohraničí potvrzují, že mají dost zákazníků z Německa.

Například Import Volkswagen Group v Česku loni prodal o několik set aut více, než kolik jich české úřady nakonec registrovaly. Důvod je jednoduchý: některá auta mířila rovnou za hranice. "Nesledujeme osud konkrétních prodaných vozů, ale pohyb zboží v rámci EU je běžný stav a týká se celé řady komodit, nikoliv jen aut," říká mluvčí IVG Jan Klíma.

Automobilky přizpůsobují své ceny v jednotlivých zemích podle toho, co jim tamní trh dovolí. V Česku například většina zákazníků vyhledává menší vozy a velká konkurence tlačí u těchto aut ceny v porovnání s Německem dolů.

Na německém trhu se naopak automobilky přetahují o zákazníky, kteří touží po větších autech. Při porovnání s českým trhem se proto ceny takových aut pohybují níže a českému zákazníkovi se vyplatí vozidlo dovézt.

"Nesoustředíme se na takové vozy, ale občas takovou nabídku dostaneme. Pokud na ní zákazník trvá, vyhovíme mu a seženeme mu takové auto," říká majitel autosalonu NH Car Václav Nimč. Podle něj se ze zahraničí vozí hlavně nejdražší modely škodovek, kde může zákazník ušetřit nejvíc.

Dodává však, že pro velké autorizované dealery nemá dovoz vozů ve velkém smysl - s automobilkami totiž podepisují smlouvy na určitý počet vozů, které musí prodat.

Podle Nimče mají takto dovážená auta také své nevýhody. "Například standardní výbava vozů pro španělský nebo italský trh se liší třeba provedením topení," říká. V našich podmínkách by takové auto hůř topilo.

Podle mluvčího Škody Auto Evžena Krauskopfa se mladoboleslavská automobilka převážením vozidel zatím nebude zabývat, protože nejde o výrazný jev.

Převážení aut napříč Evropou se dostává do rozporu se současnou "zelenou politikou" evropských automobilek - při transportu aut z jedné země do druhé a zpět se zbytečně zatěžuje životní prostředí a navíc se ničí přetížené dálnice.

Levnější auta cena ČR cena jinde
Škoda Roomster Scout 1,9 TDi 519 900 Španělsko 472 752
Škoda Octavia Combi Scout 2,0 TDI 815 900 Španělsko 703 302
VW Polo 1,2l 44 kW Comfortline 269 900 Německo 325 045
Opel Corsa 1,2 l Cosmo 376 900 Německo 389 050
Pozn: ceny v korunách, přepočítané podle kurzu 25,10 Kč za euro
Pramen: oficiální ceníky automobilek

Autoři:




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.