Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové STK: auto jen umyté a bez poklic, policie může technickou nakázat

aktualizováno 
Policie může podle nově platné vyhlášky poslat vaše auto přímo ze silnice na technickou kontrolu, pokud bude mít podezření třeba na skrytou závadu. Objevit se mají i mobilní STK. Před technickou raději projeďte myčkou.

Servis brzd | foto: Dalibor PuchtaiDNES.cz

Doteď mohli policisté odstavit auta jen za ty závady, které je praštily do očí: třeba prasklé žárovky nebo sjeté pneumatiky. Když však hlídka stavěla vůz, který sebou smýkal ze strany na stranu (což může svědčit o nesouměrném účinku brzd), ale řidič ukázal platnou "technickou", policie nemohla dělat nic.

"Bude-li mít policista po vizuální kontrole podezření, že má vůz další závažné závady, které sám není schopen potvrdit, může vůz odeslat na stanici technické kontroly. Avšak jen v případě, že je stanice maximálně ve vzdálenosti čtyř kilometrů," vysvětluje šéf dopravní policie Leoš Tržil.

STK na dálnici D1 mezi Prahou a Ostravou

(exit – vzdálenost od STK)

  41 - Divišov, 3,7 km
  66 - Loket, 450 m
  90 - Humpolec, 600 m
141 - Velké Meziříčí, 1,8 km
190 - Brno-St. Lískovec, 3,1 km
194 - Brno-centrum, 2x 1,5 a 2 km
201 - Brno-Slatina, 1,6 km
207 - Motorest Rohlenka, 1,5 km
230 - Vyškov, 2x 2,3 a 3,4 km
308 - Hranice, 2 km
361 - Ostrava, 2x 3 a 3,4 km

Pozn.: Další tři STK jsou u silnic R35 a R46 v Olomouci a Prostějově.

"Mimo hlavní tahy může být často problém najít místo, kde auta bezpečně zastavit, aby byla splněna podmínka vzdálenosti," říká Josef Budil ze středočeské dopravky. Hrozba, že je policie pošle na STK, se tedy týká hlavně šoférů ve městech.

Horší pro policii to bude na dálnicích. MF DNES zjistila, že například na hradecké D11 není v dosahu ani jedna STK a na plzeňské D5 jsou v dostatečné vzdálenosti od exitu pouze čtyři. Zato míříte-li z Prahy do Ostravy klasickou trasou přes Olomouc (po dálnici D1 a rychlostní silnici R46), je na trase takových míst sedmnáct.

Ministerstvo dopravy chce proto pořídit mobilní STK, které znají třeba řidiči v Rakousku. Tamější úřady mohou pomocí nich kontrolovat vraky téměř kdekoliv. "Když jsme si toto zařízení od rakouských kolegů nedávno půjčili, technickou kontrolou neprošlo sedmdesát procent zastavených aut," upozorňuje šéf dopravních policistů Leoš Tržil.

Pozor na hlučný výfuk a loužičky

Závad, které odhalí jen v servisu, je mnoho. "Vedle souměrnosti brzd technici mohou zkontrolovat tloušťku brzdového obložení, totéž platí pro seřízení světel nebo pro vady podvozku či karoserie," vypočítává Pavel Ferro, šéf STK Dekra na pražském Chodovci.

Podle něho může být důvodem k odeslání na kontrolu i neschválený výfuk nebo únik provozních kapalin. A na pozoru se musí mít také majitelé čadících aut. To, co platí o technických závadách, totiž platí také o emisích.

Hlídky si však budou muset dávat pozor, aby řidiče na STK posílaly oprávněně. Pokud se závada neprokáže, bude muset cenu extra kontroly (500 korun u osobního a tisíc u nákladního auta) zaplatit policie.

"Zjistí-li se při kontrole technického stavu vozidla vážná nebo nebezpečná závada, bude řidič vozidla povinen uhradit náklady na provedení kontroly technického stavu," uvádí provozovatel sítě stanic technické kontroly Dekra Automobil.

Novinky na STK

Při provádění běžných technických prohlídek čekají motoristy s novým měsícem i další novinky. "STK může odmítnout provedení technické prohlídky, pokud není přistavené vozidlo čisté nebo není ve stavu, který umožňuje bezpečné provedení technické prohlídky," varuje Dekra. Z kontroly mohou také vykázat auto, které nemá sundané poklice kol.

"Není-li vozidlo, uvedené do provozu od 1. 1. 2002, vybaveno 'výrobním štítkem' nebo je-li výrobní štítek nečitelný, některé údaje chybí nebo údaje na výrobním štítku neodpovídají údajům uvedeným v dokumentaci vozidla, bude tento stav hodnocen jako vážná závada," uvádí Dekra. Takové auto dostane povolení pro provoz pouze na dobu třiceti dnů.

Mapa STK v Česku - ZDE

Změny se dotknou také práce STK, které mají nově upravené jednotlivé kontrolní úkony. "Dosud existovaly rozdíly v kontrolních úkonech mezi jednotlivými státy Evropské unie. Prvním májovým dnem však dojde ke sjednocení a celá EU bude používat stejný číselník," vysvětluje ministerstvo dopravy.

"Stanice technické kontroly mají teď hodně práce s přípravami na přechod na nový systém," řekla pro iDNES.cz Kateřina Sklenářová ze společnosti Dekra Automobil, která provozuje STK v Česku.

Ceny se výrazně liší

Dle směrnice EU má nový seznam úkonů 160 povinně kontrolovaných položek. Dosavadní seznam platil bez drobných změn asi třicet let. Technici se obávají, že se kvůli navýšení počtu kontrolovaných věcí a změně systému prodlouží doba prohlídek.

Vyhláška je platná od května. Většina nových kontrolních úkonů má ale odložený termín, odkdy budou zavedeny.

Stanice si totiž budou muset pořídit nové vybavení například na měření hloubky dezénu pneumatik, na měření opotřebení spojovacích zařízení nebo na měření propustnosti světla sklem. V Česku je 350 stanic technické kontroly.

Ceny technických prohlídek se dnes výrazně liší. U osobního auta zaplatí majitel vozidla od přibližně pětistovky. K tomu je třeba připočítat měření emisí, které stojí u benzinového auta od čtyř až pěti set, u nafťáku je dražší, ceny začínají přibližně u sedmi set korun. Ceny se ale na "dražších" STK mohou vyšplhat téměř na dvojnásobek.





Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Výstava amerických bouráků upravených ve stylu „lowrider“ v Petersenově...
Autofotka týdne: Podvozek proklatě nízko

Chvilku dřou břichem po zemi, pak zas jako by měly chůdy; speciální odnoži tuningu aut se dostalo pocty, má extra výstavu ve slavném automobilovém muzeu v Los...  celý článek

Renault 4CV
První západní auto prodávané v socialistické ČSR byla francouzská želva

Na den přesně před 70 lety začala sériová výroba malého Renaultu 4CV. Ten si vydobyl prvenství prvního francouzského vozu s více než milionem vyrobených kusů a...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.