Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Motorkáři mají v autoškole nové jízdní testy. Potrápily i profíky

  11:42aktualizováno  11:42
Od listopadu začala poměrně v tichosti platit novela zákona upravující praktické zkoušky v autoškole pro motocykly bez rozdílu kubatury. Jsou podstatně přísnější a než se dostanete do provozu s komisařem, musíte absolvovat několik úkolů na cvičišti. Novinku jsme vyzkoušeli, nováčci se rozhodně nemají na co těšit.

Na nákresech vypadaly testy poměrně složitě, proto jsme se rozhodli za doprovodu čerstvého majitele řidičského průkazu, policisty a závodníka v roli instruktora vyzkoušet si na vlastní kůži jak složité je jízdy podle nových pravidel absolvovat.

Na úvod je třeba upřesnit, jak to vlastně v autoškole chodí. V rámci praktické výuky absolvuje uchazeč o řidičské oprávnění 13 výukových hodin o délce 45 minut, za které musí zvládnout ovládání motocyklu a techniku jízdy.

Fotogalerie

Poté může po složení teoretické zkoušky podstoupit praktický test. Ten se bude nyní skládat kromě jízdy v provozu také z několika „figur“ na tréninkové ploše. Tři nejtěžší zkoušky jsme si postavili přímo na cílové rovince Masarykova Okruhu v Brně, kde působí motoškola se špičkovými instruktory, mezi nimiž je také závodník Karel Abraham.

Slalom v nízké rychlosti

Zadání úkolu zní následovně: Uchazeč projede slalomem rychlostí chůze (cca 4 km/hod) při udržení rovnováhy. Rychlost udržuje vhodným ovládáním spojky, plynu a brzd.

Chyby: Překročení rychlosti chůze, vynechání kužele, převrhnutí některého kužele, sejmutí chodidel z opěrek.

Na první pohled se zdá být vzdálenost mezi kužely tři metry dostatečná. Když ale poprvé zkouším trať projet, mám velké problémy se do slalomu i s malou a lehkou KTM vejít. Nakonec se daří.

Náš" začátečník se na slalomu hodně trápil, v autoškole se to nikdy neučil.

Náš" začátečník se na slalomu hodně trápil, v autoškole se to nikdy neučil.

To náš začátečník je na tom podstatně hůř a má velké problémy slalom vůbec absolvovat, natož bez chyb. Dle jeho slov podobnou činnost v autoškole nikdy netrénovali. Problémy má pochopitelně i policista, který se s velkou Hondou Pan European jen velmi těžko mezi kužely skládá. Motorka je navíc doplněna kufry, které zpočátku kužely sráží. Nakonec ale i s takovým “parníkem“ slalom absolvuje a za to má náš obdiv.

Sestava se slalomem, otočkou a zastavením

Druhá sestava v podstatě kombinuje ostatní úkony do souvislé jízdy. Tím by měla prověřit kompletní schopnosti řidiče. Začíná slalomem v malé rychlosti, který jsme testovali dříve, následuje otočka okolo kužele a cesta zpět se správným zastavením na místě s položením nejdříve jedné a následně druhé nohy na zem.

Testovací jezdci

Začátečník: anonymně
Novinář: Matěj Oliva
Závodník a instruktor v motoškole: Karel Abraham
Policista: kpt. Bc. Petr Matoušek

A musím říct, že tady narážím na první pokus i já. Kužel na otočku je velmi blízko a s KTM se napoprvé nevyhnu šlápnutí na zem. Podruhé už projíždím bez problémů. Zastavení na místě pak při dobrém soustředění není problém.

Policista je opět hodně znevýhodněn velikostí motorky a daří se mu až na několikátý pokus, zkouškou by tedy pravděpodobně neprošel, ale je třeba brát v potaz těžkou a pro tuto činnost dost nevhodnou motorku.

Dočká se samozřejmě i náš začátečník, který se s tratí hodně pere a ke slovu přichází Karel Abraham v roli instruktora. „Při manévrech i v běžném provozu je dobré na páčky používat jenom dva prsty. Určitě není nutné mačkat spojku všemi prsty, řidítka pak máte mnohem více pod kontrolou. Tohle je jedna z nejzákladnějších věcí, které by se měly na motorce dělat,“ radí motocyklový závodník. Nováček ještě v rychlosti dostal několik rychlých rad a během dalších pokusů se viditelně zlepšoval. I tak to ale na splnění úkolu nestačilo.

Vyhnutí se překážce ve vysoké rychlosti

V rychlosti 50 km/hod (u skupiny AM 45 km/hod) musí uchazeč provést vyhnutí z přímého směru vlevo o cca 0,9 m od podélné osy dráhy. V průběhu vyhýbacího manévru přitom nesmí brzdit.

Chyby: Nedosažení předepsané rychlosti před zahájením vyhýbání, dřívější nebo nedostatečné vyhnutí se, brzdění při vyhýbacím manévru, není přibližně dosaženo původní jízdní osy, sejmutí chodidel z opěrek, převrhnutí některého kužele.

Poslední testovaný manévr nevypadal na papíře nijak složitě a zdálo se, že ho hravě zvládne každý. Nakonec to byl ale omyl a samotný manévr nás dostal do nejvíce nebezpečných situací.

I s těžkou Hondou Pan European se dá překážce vyhnout, musíte mít ale hodně zkušeností.

I s těžkou Hondou Pan European se dá překážce vyhnout, musíte mít ale hodně zkušeností.

Padesátikilometrová rychlost nevypadá nijak dramaticky, nicméně pro rychlou změnu směru jízdy je to až dost. Když jsem vyrazil k prvním pokusům, bez problémů se mi dařilo vyhnout se ve třicítce, jak jsem ale zrychloval, byl úkon čím dál těžší a musím přiznat, že jsem se necítil úplně bezpečně. Při několika pokusech jsem také narazil do kuželu.

Stejné problémy měl i instruktor. Na druhou stranu musíme připomenout, že jsme jezdili ve velmi chladném počasí a trakce rozhodně nebyla ideální. Náš začátečník se ani neodvážil zkouškové rychlosti přiblížit a raději vykonával úhybný manévr v nižší rychlosti. Policista opět narazil na šířku motocyklu a několikrát srazil kužel kufrem.

Posun správným směrem, ale...

Změna v testech rozhodně byla potřeba, ale současné řešení je tak trochu polovičaté. Při stejném výcviku čeká na uchazeče najednou mnohem složitější zkouška, kterou, jak jsme se přesvědčili, není zdaleka snadné splnit ani pro zkušené jezdce.

Podle vyjádření instruktorů motoškoly se dokonce jedná o úkony, které se učí až v pokročilých kurzech. Je tedy k zamyšlení, zda by ruku v ruce s náročnějšími testy neměla přijít také náročnější a komplexnější výuka jízdy.

Na užitečnosti testů se ale naši jezdci shodli v každém případě. „Musím říct, že to opravdu není jednoduché a zvládnutí testů vyžaduje nějaký trénink. Ale myslím si, že to je dobře, určitě by se mělo víc apelovat na výcvik začínajících motorkářů ještě dřív, než půjdou na silnici,“ říká pro iDNES.cz Karel Abraham. „Určitě je to krok správným směrem,“ doplňuje policejní kapitán Petr Matoušek.

Kompletní podobu testů najdete zde.

Autoři:




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.