Nové vozy nepotřebují zástěrky

-
Zástěrky za zadními koly automobilů pomalu končí. "Nové modely schvalujeme od letošního ledna podle globální homologizace. Vyhovuje-li tedy vůz směrnicím Evropské unie, schválíme ho k provozu i v tuzemsku. Týká se to i zadních lapačů nečistot, které se v západní Evropě nepoužívají. Nevyžadujeme je proto ani v Česku," říká Josef Pokorný z ministerstva dopravy. Změny v legislativě zatím využila asi polovina výrobců, kteří letos nechávali svá vozidla schválit k provozu na zdejších silnicích. Příkladem je Volkswagen Polo nebo Seat Leon, které zákazníci kupují bez zadních lapačů nečistot. "Kdyby si řidič chtěl zástěrky k novému polu dokoupit, tak mu je nemůžeme nabídnout. Volkswagen je nevyrábí," konstatuje pražský prodejce německých vozů Marian Jarina. Nic se naopak nemění na tom, že všechny vozy schválené před začátkem letošního roku zástěrky za zadními koly mít musí. Část motoristů si tak libuje, že jim u nových vozů odpadnou starosti s péčí o zástěrky náchylné k utržení, zatímco druzí láteří, neboť se jim nelíbí nečisoty a kamínky odlétající od zadních kol. Nákup nových zástěrek představuje hlavně pro majitele zahraničních aut nezanedbatelné vydání. "Pro Toyotu Yaris stojí pár zástěrek 806 korun. Ale kdyby řidič chtěl jenom jednu, zaplatí 1150 korun," uvádí pražský prodejce Toyoty Ota Rýdl. Nepoměr vysvětluje tím, že zatímco sada zástěrek patří mezi příslušenství k vozu, řadí jednu zástěrku mezi náhradní díly, a ty jsou obecně dražší. Pro Fiat Punto stojí pár zástěrek okolo tisíce korun, pro Peugeot 205 téměř 900 korun. Levnější jsou zástěrky na škodovky. Majitelé felicií koupí nový pár za 180 korun, na fabii i octavii stojí lapače 320 až 330 korun. "Řidičů, kteří lapače nečistot utrhnou, je hodně. Stačí zavadit při couvání o obrubník a zástěrky odpadnou. Pokud se strhnou i závity pro úchytné šrouby, je oprava náročnější," konstatuje prodejce fiatů Stanislav Horák. Ten soudí, že u moderních vozů se zástěrky přežily. "Tvar nárazníků je dnes takový, že zástěrky už nemají smysl. Jezdím hodně do ciziny a nemám při jízdě za auty bez zástěrek žádný problém," doplňuje Stanislav Horák. "Pominu-li bláto, které zástěrky zachytí, je jízda v dešti za autem bez zástěrek na německých dálnicích až nebezpečná," oponuje Roman Váca, vedoucí pražské zkušebny automobilů v Ústavu silniční a městské dopravy. "Vzhledem ke stavu zdejších cest jsou zástěrky vhodné i kvůli kamínkům," upřesňuje Josef Pokorný z ministerstva dopravy. "Jsem motocyklista a hned poznám, že přede mnou jede auto bez zástěrek."
Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...