Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové vozy nepotřebují zástěrky

aktualizováno 
-
Zástěrky za zadními koly automobilů pomalu končí. "Nové modely schvalujeme od letošního ledna podle globální homologizace. Vyhovuje-li tedy vůz směrnicím Evropské unie, schválíme ho k provozu i v tuzemsku. Týká se to i zadních lapačů nečistot, které se v západní Evropě nepoužívají. Nevyžadujeme je proto ani v Česku," říká Josef Pokorný z ministerstva dopravy. Změny v legislativě zatím využila asi polovina výrobců, kteří letos nechávali svá vozidla schválit k provozu na zdejších silnicích. Příkladem je Volkswagen Polo nebo Seat Leon, které zákazníci kupují bez zadních lapačů nečistot. "Kdyby si řidič chtěl zástěrky k novému polu dokoupit, tak mu je nemůžeme nabídnout. Volkswagen je nevyrábí," konstatuje pražský prodejce německých vozů Marian Jarina. Nic se naopak nemění na tom, že všechny vozy schválené před začátkem letošního roku zástěrky za zadními koly mít musí. Část motoristů si tak libuje, že jim u nových vozů odpadnou starosti s péčí o zástěrky náchylné k utržení, zatímco druzí láteří, neboť se jim nelíbí nečisoty a kamínky odlétající od zadních kol. Nákup nových zástěrek představuje hlavně pro majitele zahraničních aut nezanedbatelné vydání. "Pro Toyotu Yaris stojí pár zástěrek 806 korun. Ale kdyby řidič chtěl jenom jednu, zaplatí 1150 korun," uvádí pražský prodejce Toyoty Ota Rýdl. Nepoměr vysvětluje tím, že zatímco sada zástěrek patří mezi příslušenství k vozu, řadí jednu zástěrku mezi náhradní díly, a ty jsou obecně dražší. Pro Fiat Punto stojí pár zástěrek okolo tisíce korun, pro Peugeot 205 téměř 900 korun. Levnější jsou zástěrky na škodovky. Majitelé felicií koupí nový pár za 180 korun, na fabii i octavii stojí lapače 320 až 330 korun. "Řidičů, kteří lapače nečistot utrhnou, je hodně. Stačí zavadit při couvání o obrubník a zástěrky odpadnou. Pokud se strhnou i závity pro úchytné šrouby, je oprava náročnější," konstatuje prodejce fiatů Stanislav Horák. Ten soudí, že u moderních vozů se zástěrky přežily. "Tvar nárazníků je dnes takový, že zástěrky už nemají smysl. Jezdím hodně do ciziny a nemám při jízdě za auty bez zástěrek žádný problém," doplňuje Stanislav Horák. "Pominu-li bláto, které zástěrky zachytí, je jízda v dešti za autem bez zástěrek na německých dálnicích až nebezpečná," oponuje Roman Váca, vedoucí pražské zkušebny automobilů v Ústavu silniční a městské dopravy. "Vzhledem ke stavu zdejších cest jsou zástěrky vhodné i kvůli kamínkům," upřesňuje Josef Pokorný z ministerstva dopravy. "Jsem motocyklista a hned poznám, že přede mnou jede auto bez zástěrek."
Autor:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.