Nové vozy nepotřebují zástěrky

-
Zástěrky za zadními koly automobilů pomalu končí. "Nové modely schvalujeme od letošního ledna podle globální homologizace. Vyhovuje-li tedy vůz směrnicím Evropské unie, schválíme ho k provozu i v tuzemsku. Týká se to i zadních lapačů nečistot, které se v západní Evropě nepoužívají. Nevyžadujeme je proto ani v Česku," říká Josef Pokorný z ministerstva dopravy. Změny v legislativě zatím využila asi polovina výrobců, kteří letos nechávali svá vozidla schválit k provozu na zdejších silnicích. Příkladem je Volkswagen Polo nebo Seat Leon, které zákazníci kupují bez zadních lapačů nečistot. "Kdyby si řidič chtěl zástěrky k novému polu dokoupit, tak mu je nemůžeme nabídnout. Volkswagen je nevyrábí," konstatuje pražský prodejce německých vozů Marian Jarina. Nic se naopak nemění na tom, že všechny vozy schválené před začátkem letošního roku zástěrky za zadními koly mít musí. Část motoristů si tak libuje, že jim u nových vozů odpadnou starosti s péčí o zástěrky náchylné k utržení, zatímco druzí láteří, neboť se jim nelíbí nečisoty a kamínky odlétající od zadních kol. Nákup nových zástěrek představuje hlavně pro majitele zahraničních aut nezanedbatelné vydání. "Pro Toyotu Yaris stojí pár zástěrek 806 korun. Ale kdyby řidič chtěl jenom jednu, zaplatí 1150 korun," uvádí pražský prodejce Toyoty Ota Rýdl. Nepoměr vysvětluje tím, že zatímco sada zástěrek patří mezi příslušenství k vozu, řadí jednu zástěrku mezi náhradní díly, a ty jsou obecně dražší. Pro Fiat Punto stojí pár zástěrek okolo tisíce korun, pro Peugeot 205 téměř 900 korun. Levnější jsou zástěrky na škodovky. Majitelé felicií koupí nový pár za 180 korun, na fabii i octavii stojí lapače 320 až 330 korun. "Řidičů, kteří lapače nečistot utrhnou, je hodně. Stačí zavadit při couvání o obrubník a zástěrky odpadnou. Pokud se strhnou i závity pro úchytné šrouby, je oprava náročnější," konstatuje prodejce fiatů Stanislav Horák. Ten soudí, že u moderních vozů se zástěrky přežily. "Tvar nárazníků je dnes takový, že zástěrky už nemají smysl. Jezdím hodně do ciziny a nemám při jízdě za auty bez zástěrek žádný problém," doplňuje Stanislav Horák. "Pominu-li bláto, které zástěrky zachytí, je jízda v dešti za autem bez zástěrek na německých dálnicích až nebezpečná," oponuje Roman Váca, vedoucí pražské zkušebny automobilů v Ústavu silniční a městské dopravy. "Vzhledem ke stavu zdejších cest jsou zástěrky vhodné i kvůli kamínkům," upřesňuje Josef Pokorný z ministerstva dopravy. "Jsem motocyklista a hned poznám, že přede mnou jede auto bez zástěrek."