Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Novinkou zaskočil celou Evropu. A usnadnil život lidem na vozíku

aktualizováno 
Málo majitelů firem řekne, že pro lidi je dobře, když o nich nevědí. U API CZ to však platí. Zkratka znamená Automobily pro invalidy. Miroslav Bartoš první vůz předělal pro kamaráda po mozkové mrtvici. Dnes je jeho společnost výrazným hráčem na evropském trhu a pomalu se dostává i na ostatní kontinenty.

Miroslav Bartoš založil firmu API CZ, neboli Automobily pro invalidy. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

"Díky této práci jsem si utřídil životní hodnoty. Máme tu případy, kdy sem přijde člověk po úrazu a je ochrnutý od hlavy dolů. Člověk neví dne ani hodiny. Ze vteřiny se změní život vám i vašemu okolí," říká pokorně 42letý Miroslav Bartoš, majitel společnosti API CZ. Svým nejnovějším patentem usnadnil invalidům život a utekl evropské konkurenci.

V roce 2000 jste opustil dobře placené zaměstnání a založil firmu na úpravu aut. Věřil jste, že se tím dá uživit?
Ano, když jsem předělal první auto pro kamaráda, tak jsem věděl, že je na trhu velký prostor. Takové služby tu existovaly, byly ale drahé a nekvalitní. Ta oblast mi byla navíc blízká. Musí se pořád něco vymýšlet a konstruovat.

Miroslav Bartoš

Narodil se 25. března 1969 v Táboře. Vystudoval střední průmyslovku a pak ČVUT v Praze. Po studiu pracoval v hlavním městě u českého zastoupení jedné automobilky, odkud po osmi letech odešel, aby poblíž Tábora založil vlastní firmu na úpravu aut pro handicapované. Začal doma v garáži na malém soustruhu. V prvním roce dělal jedno auto za měsíc. Pak si pronajal halu a nyní společnost sídlí už ve vlastní. Zaměstnává čtyři lidi na vozíku. Díky nim lépe chápe pocity klientů. Plány ani mety, kam by chtěl firmu posunout, nemá. "Řeším situaci, kterou mám na stole," říká.

Kdy se vám začalo dařit?
První skutečně úspěšný výrobek bylo ruční ovládání spojky. Využije ho člověk, který skončí na vozíku nebo přijde kvůli cukrovce o nohu a má auto s manuální převodovkou.

Naše zařízení mu umožní ovládat spojku na řadicí páce. Děláme to už 10 let. Je to složitý program, v Evropě to umí jen pár firem. Byl to ohromný úspěch, kterým
jsme se dostali do povědomí lidí na celém kontinentu.

Na jaká auta jde použít?
Na všechna. V Anglii jsme dokonce upravovali Lotus z roku 1956. 

Bylo to obtížné?
Právě naopak, u starých aut je to jednodušší, je tam méně elektroniky a plastů.

To vypadá, že děláte všechno na zakázku. Vyrábíte i sériově?
Teď už více sériově. Začalo to bezbariérovým autem, které jsme vytvořili pro převoz lidí na vozíku. Zašel jsem za jednou automobilkou, že bychom chtěli odebírat auta a přestavovat je. Prvně jsme dělali pevnou rampu, po které vozíčkář vyjede do auta. Před třemi lety jsme přišli s flexi rampou, což je to nejlepší, co máme. Rampa se po naložení vozíčkáře sklopí a absolutně nepřekáží. Do kufru se toho dá naložit stejně jako do běžného vozu. Nechal jsem na to udělat celoevropský patent.

Jaký byl ohlas zákazníků?
Úžasný. Veškeré konkurenci jsme utekli o parník. Lidé na veletrzích se divili, jak je to jednoduché. Díky tomu se naše firma obrovsky rozjela. Dnes těchto aut děláme my a licenční firma v Anglii na dva tisíce ročně.

Čím si vysvětlujete, že na to na Západě dřív někdo nepřišel?
Protože byl vytvořený trh se zákazníky, existovala určitá konkurence a firmy se tak nějak inspirovaly navzájem. Fungovaly podle hesla takhle se to dělá, tak my to tak budeme dělat taky. A naše řešení nikoho nenapadlo. Žádný marketingový průzkum vám to neřekne.

V čem je to tedy tak úžasné?
My v podstatě uřízneme kus auta, všechno vyndáme a uzpůsobíme to našim potřebám. Obsluhuje se to jednou páčkou, vozíčkář vjede do auta, sedí tam na vozíku a nemusí vůbec slézt. Je tam pro něj speciální bezpečnostní pás. Kufr je normálně využitelný, protože plošina je sklopená do podlahy.

Na takové zásahy do aut musíte mít určitě homologace.
Museli jsme projít i crash testy.V autě byla při nárazu figurína na vozíku. Nebylo to nic levného. Co rána, to 100 tisíc korun.

Předpokládám, že vás konkurence nemá moc ráda.
Nemá, je to tvrdý boj. Brání se všemi možnými cestami. Často jsou to zoufalá udání, což je sice pakárna, ale je vidět, že nás nemůžou dostihnout, tak to zkouší jinak.

Miroslav Bartoš založil firmu API CZ, neboli Automobily pro invalidy.

Nekopírují vás?
Bohužel ano, a to i přesto, že máme zmiňovaný patent. Měli jsme jednu firmu v Německu, která prodávala naše výrobky, a najednou je začala sama vyrábět. A ještě měli tu drzost říkat lidem, ať to nekupují od nás, že je to nekvalitní produkt z Východu.

Jak se tomu dá bránit?
Řeší to právníci, ale je to otrava a stojí spoustu peněz. Samotný patent vyjde na statisíce a k tomu se ročně platí každému státu, že vám ho udržuje. A když vás někdo okopíruje, tak se musíte soudit a ten stát vám nijak nepomůže. Mám dojem, že patenty jsou jen dobré na prezentaci. Avšak i přes tyto potíže se nám daří poslední tři roky obrat zdvojnásobovat.

Neuvažovali jste o vytvoření vlastních poboček v zahraničí?
Naši distributoři znají dobře trh, mají v dané zemi nějaké renomé. Pro nás je strategicky lepší mít vybráno pár kvalitních firem a s těmi spolupracovat. Jednou na nás přijde horší období a tak doufám, že se nám to vyplatí, že nás jednou podrží.

Dodáváte i mimo Evropu?
Řešili jsme Jižní Ameriku, Kanadu, USA a teď jednáme v Austrálii. Na spadnutí je kontrakt do Izraele. Nechceme ale přecenit své síly. Na všechno jdeme s rozvahou.

Rozšiřování za moře tedy neplánujete?
Ne, chceme nyní hlavně stabilizovat výrobu. Nové kontrakty nevyhledáváme. Až se vše uklidní, pustíme na trh nové výrobky.

Autor:




Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.