Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autonovinky 2017: reálnější údaje o spotřebě a nové značení paliv

aktualizováno 
Letos by řidiče mohlo potěšit několik věcí: automobilky budou méně „kecat“, vůz přihlásí kdekoli v republice a za dálniční obchvaty měst se už nebude platit. Smutné ovšem je, že vylepšený bodový systém, po němž volají experti i mnozí řidiči, se téměř jistě odsouvá až do roku 2018.

Kia Picanto | foto: Kia

Přesně před devadesáti lety, v roce 1927, začali v britském Wolverhamptonu používat poprvé na světě semafor, jak ho známe dnes – tři barevná světla nad sebou. Od té doby ušetřil nervy miliardám řidičů, kteří si na tohle nenápadné výročí určitě letos ani nevzpomenou.

Na která auta se letos těšíme?

Škoda Yeti: Novinka by mohla mít premiéru už na jaře na autosalonu v Ženevě (alespoň v podobě konceptu) a do prodeje nejspíš zamíří na podzim 2017. Zachovány budou obě verze, tedy spíše do města určený Yeti a terénnější Yeti Outdoor. V návaznosti na změnu evropské verze se nové generace dočká i čínská varianta s prodlouženým rozvorem, zvaná Ye Di.

Suzuki Ignis: Malé auto s pohonem všech čtyř kol je něco, co v nabídce automobilek citelně chybí, takže třeba farmáři v Beskydech musí vzít zavděk ojetinami. To se letos změní. Auto má celkem svébytný design, zepředu mu to sluší, zadek je ovšem trochu zvláštní.

Alfa Romeo Stelvio: První SUV Alfy Romeo nese název Stelvio. Na pohled je to trochu giulia na vysokém podvozku, ale překypuje ambicemi a postavit se chce třeba Porsche Macan. Rozměry patří stelvio spíše mezi menší SUV na trhu: je 4680 mm dlouhé a 1650 mm vysoké. Naopak šířka 2160 mm je lehce nadprůměrná. Vyrábět se bude v italské továrně Cassino.

Kia GT: Do neznámého segmentu se odvážně pustí korejská Kia, která chystá opravdový sporťák. Čtyřdveřové kupé s pohonem zadních kol představovala postupně už od konce loňského roku na několika videích. Ukázala na nich třeba zrychlení z nuly na sto, které má hodnotu 5,1 sekundy.

Jeep Compass: Jeep roste a kompletně obnovuje svoji modelovou řadu, kterou letos doplní i nový compass, odvážný konkurent třeba Volkswagenu Tiguan. Postaven je na podvozku menšího sourozence – renegade a i když to bude crossover, nezapomene na svoje offroadové kořeny.

Opel Insignia: Opel zveřejnil první oficiální snímky nové generace modelu Insignia už v závěru minulého roku, ale do prodeje se novinka chystá až letos. V pětidveřové variantě ponese název Grand Sport. Kombíku zůstane označení Sports Tourer, jeho oplastované verzi s pohonem všech kol pak Country Tourer. Prodávat se bude po celém světě, ale pod různými koncernovými značkami kromě Opelu ještě jako Vauxhall a Buick.

Peugeot 5008: Peugeot zahájil loni mohutnou SUV ofenzivu. Po modelech 2008 a 3008 ji letos završí evropská premiéra sedmimístného modelu 5008. Dřívější stejnojmenné MPV bude zapomenuto a nahradí ho drsněji se tvářící SUV.

BMW 5 Tourer: Pětková řada slavila premiéru už loni na podzim, letos dojde také na kombiverzi tohoto nejprodávanějšího manažerského kombíku v prémiovém segmentu. Design sedanu se oproti předchozí šesté generaci moc nezměnil, ale uvnitř je víc místa a auto dostalo nový podvozek. Od kombíku se tedy dá čekat, že naváže na úspěchy svého předchůdce.

Ford Fiesta: Nová Fiesta přijde na trh rovnou ve čtyřech verzích: stylové Titanium, sportovně stylizované ST-Line, luxusní Vignale a crossover Active. Ford slibuje větší možnosti personalizace a zlepšení jízdních vlastností. Kromě úpravy vzhledu, spočívající především v nových předních světlometech a kompletním přepracování zádě, je hlavní novinkou interiér s dotykovou obrazovkou o úhlopříčce až osm palců.

Mercedes E AllTerrain: Terénně laděné kombi dosud v nabídce stuttgartské značky chybělo, náprava přijde až s novou generací třídy E. S přidanými plasty a pohonem všech kol se pustí rovnou do boje s dalším nováčkem v této třídě, Volvem V90 Cross Country.

Audi A6: Mercedes třídy E a BMW řady 5 už měly premiéru v roce 2016, Audi už nemůže s novou A6 čekat příliš dlouho. Doufejme, že design bude konečně trochu odlišný od všech současných modelů se čtyřmi kruhy ve znaku. Auto dostane nový podvozek, díky kterému by mělo být až o metrák lehčí než nynější generace. O interiéru se proslýchá, že jako první auto v historii dostane hmatový (haptický) displej, jehož povrch bude po dotyku imitovat pocit dotyku fyzického tlačítka.

Další očekávané novinky

  • Alpine: návrat Renaultu ke sportovním vozům
  • Audi A8: vlajková loď dostane hlavně asistenční systémy pro poloautonomní jízdu
  • Audi Q5
  • Audi SQ2: ostrá verze nejmenšího crossoveru Audi
  • Citroën C3 Aircross: futuristicky vypadající crossover
  • Ferrari LaFerrari Aperta: hybridní supersport zrychlí z 0 na 100 km/h za 3 sekundy
  • Honda Civic Type R: kultovní hot-hatch v aktuálním vydání
  • Kia Picanto
  • Kia Rio: modernizace se dočká i rio, na jehož základě údajně Kia chystá i malé SUV
  • Lexus LC: luxusní kupé dosud značce chybělo
  • Mazda CX-5: designově žádná revoluce, snad aspoň motory budou nové
  • Mercedes E kupé a kabrio
  • Mercedes S: drobné designové změny, ale nové šestiválce
  • MINI Countryman: největší mini naroste až na 4,3 metru
  • Nissan Juke
  • Nissan Micra
  • Opel Crossland X: proměnou projde MPV Meriva – nejspíš přijde o protisměrně otevírané dveře a stane se z něj crossover s novým jménem
  • Porsche Panamera: Sport Turismo: karoserie ve stylu kombi
  • Renault Alaskan: pick-up spřízněný s Nissanem Navara
  • Renault Koleos: minulá generace moc krásy nepobrala, nové největší SUV značky to má změnit
  • Seat Arona: menší SUV než loňská ateca
  • Seat Ibiza: nová generace nejstaršího modelu seatu
  • VW Arteon: „lepším“ passatem už nebude model CC, ale tato čtyřdveřová novinka
  • VW Tiguan Allspace: o 11 cm prodloužená verze, bude mít až 7 sedadel
  • Volvo V90 Cross Country: na vrcholu nové řady 90 stane terénní kombík
  • Volvo XC60: proměna ve stylu větší XC90

    Facelifty: Ford Focus (možná), Nissan Qashqai, Renault Captur, Seat Leon, Škoda Citigo a Rapid (octavia jím už prošla na sklonku roku), VW Golf (8. generace bude až 2019)

Podle toho, co zatím víme, se nezdá, že by se letos v záplavě novinek objevilo něco tak přelomového jako právě semafor, ale jedna docela důležitá věc pro všechny řidiče se přece jen chystá.

Reálnější údaje o spotřebě

Měli bychom konečně dostávat pravdivější informace o tom, kolik naše auto „žere“ pohonných hmot. Od září totiž začne platit povinnost měřit spotřebu automobilů podle takzvaného jízdního cyklu WLTP (pro zvědavé, zkratka znamená Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure), který je o velký kus bližší realitě na silnicích než současný cyklus NEDC.

Hlavně v tom, že se měří při vyšších rychlostech, s prudšími rozjezdy, méně se stojí na volnoběh, méně se jede „ustálenou rychlostí“. Automobilkám tak už moc nepomůže start-stop systém, naopak se jim vyplatí instalovat malé elektromotory, pomáhající při rozjezdu.

Takže rozdíl skutečné a tabulkové spotřeby, který bývá dnes klidně dva až tři litry na 100 km, se výrazně sníží – podle zkušebních měření na polovinu i méně. Vždy ovšem nejvíc záleží na tom, jakým stylem řidič jezdí a jak má těžkou nohu.

Auto přihlásíte kdekoliv

Co se týče ryze domácích novinek, tou největší je zřejmě možnost přihlásit nebo odhlásit auto na kterémkoli obecním úřadě, který vede registr vozidel, ne tedy jako dosud jen tam, kde máte trvalé bydliště. A stačit bude jediná návštěva, najednou bude možné provést přihlášení i odhlášení.

A proč ten budoucí čas? Novelu zákona zatím schválili jen poslanci, musí ještě projít Senátem a prezidentskou kanceláří – počítáme tedy s tím, že začne platit někdy v prvním pololetí 2017.

K tomuto tématu se váže ještě jedna zajímavost: po dlouhých letech už nebude tabulky s registračními značkami vyrábět firma Hicon, několikrát odložené výběrové řízení vyhrála firma SPM, která značku vyrobí za 45 korun místo dosavadních 77 Kč. Poplatek za registraci ve výši 800 Kč ovšem nižší nebude. Podle ministerstva dopravy sice stát ušetří ročně 25 milionů korun, pro řidiče se však nezmění nic.

Nových bodů se nedočkáme

Téměř se stoprocentní jistotou se letos nezmění ani bodový systém, jehož novelu připravuje už více než rok expertní skupina pod vedením ministra Dana Ťoka. Návrhů zaznělo mnoho, hlavní změnou by mělo být, že za vážné přestupky má být víc bodů a výrazně vyšší pokuty, ale návrhy zatím ještě neopustily chodby ministerstva.

Pak je čeká schvalování v parlamentu, které nebude jednoduché, takže dříve než v roce 2018 se novinek nedočkáme. A ještě aktuální doplněk – objevila se zpráva o plánu udělovat body za neoprávněnou jízdu v levém pruhu dálnice. „Byla to špatná informace, žádná taková změna v návrhu není,“ vyvrátil spekulace mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Pokuty za tuning

Další novou věcí je tažení proti (hlavně) nelegálním demontážím filtrů pevných částic, kvůli nimž pak dieselová auta zamořují ovzduší. Problém je tak velký, že se dostal i do novely zákona o podmínkách vozidel na pozemních komunikacích.

Podle našeho názoru je však schválený krok hodně bezzubý. Servisům sice hrozí pokuta až 500 tisíc korun, ovšem jen tehdy, pokud neinformují majitele auta o tom, že po odstranění filtru (nebo tuningových úpravách) ztratí vůz technickou způsobilost. Odpovědnost se tak vlastně přenáší výhradně na majitele, kteří však o tom bezpochyby většinou dobře vědí.

Výměna řidičských průkazů

A ještě jedno varování pro řidiče. Nemůže za to žádná změna zákona, jen čistá matematika – během roku 2017 postupně vyprší platnost více než 800 tisíc řidičských průkazů. Řidičáky se vydávají s platností omezenou na deset let a v roce 2007 si pro nový průkaz přišlo nejvíce lidí v historii, 1,14 milionu.

„Výměnu dosud provedlo jen třicet procent z nich. Nejvíc řidičáků vyprší během března, října a listopadu, požádat o výměnu však mohou řidiči kdykoli s předstihem tří měsíců před koncem platnosti,“ říká Tomáš Neřold s tím, že kdo bude šoférovat s propadlým průkazem, musí se bát pokuty do dvou tisíc korun na místě nebo 2 500 ve správním řízení.

Výměna je bezplatná, stačí na úřad v místě trvalého bydliště donést starý řidičák a jednu průkazovou fotografii.

Benzin v kolečku, nafta ve čtverci

V průběhu roku se začneme setkávat s novým značením benzínu a nafty na stojanech čerpacích stanic. Novinka vychází z evropské normy (EN16942), která by měla sjednotit označování různých druhů pohonných hmot v rámci celé EU. Odborníci očekávají, že se změny projeví v půlce roku 2017.

Fotogalerie

Každý typ paliva bude značen určitým geometrickým obrazcem. U benzínových paliv je to kruh, u dieselových čtverec a plynná paliva představuje čtverec stojící na vrcholu. Uvnitř obrazce je pak písmeno označující typ paliva a číslo uvádějící maximální procentuální podíl biosložky, popřípadě již známé označení typu plynu (například CNG nebo LPG). Pro benzinová paliva bude použito písmeno E, u nafty to bude písmeno B. Dnešní Natural 95 tak bude značen jako E5 a nafta B7. Na trh ale budou přicházet další typy paliv s vyšším podílem biosložky, takže se bude objevovat E10, E85, B10, B30 i B100.

Neznamená to však, že například normované označení E5 nahradí stávající Natural nebo se že pod pojmenování B7 ukryje nafta či diesel. Norma totiž jakékoliv další komerční označení nezakazuje. Spotřebitelé by se však díky novému značení měli lépe orientovat v přibývajících palivech s různým podílem biosložky i v různém pojmenování paliv v zahraničí.

Změny na dálnicích

Kde se bude stavět a které budou zdarma

Letos je to půl století od chvíle, co se začala doopravdy stavět první skutečná československá dálnice, D1. Dnes na ní sice řidiči zažívají v zúžených pruzích peklo, aspoň ale s nadějí, že až modernizace skončí, bude konečně lépe. Mimochodem, pokud dálnicí pojedete nyní, žádné opravy nepotkáte, D1 je plně průjezdná v obou pruzích. A bude to tak až do března kvůli zimní stavební přestávce.

INFOGRAFIKA - MAPA ZMĚN NA DÁLNICÍCH - ZDE

Letos bude pokračovat oprava čtyř úseků, na pěti dalších se však nově pracovat začne, bude to tedy pravý blázinec (mapa změn zde). Aby nebyl tak dramatický, chystá ministerstvo dopravy na více místech měření rychlosti, které v opravovaných úsecích výrazně pomohlo. Loni se měřilo jen u Brna, kde nehod ubylo o třetinu a pokutu dostali jen tři řidiči ze sta. „Před měřením se tam stávalo průměrně 11 nehod měsíčně, po jeho zavedení sedm až osm. Nejčastější bylo nezvládnutí řízení v zúžených pruzích a nárazy do dočasných svodidel. Zpomalení dopravy výrazně pomáhá,“ říká šéf dopravní policie Tomáš Lerch.

Letos proto přibudou měření na úseku Psáře–Soutice, později pak Jihlava–Velký Beranov a Měřín–Velké Meziříčí; další dva budou teprve vytipovány.

Dálnice však letos přinesou řidičům i jeden úlevný moment – na celkem stovce kilometrů nebudou platit dálniční známku. Konečně došly sluchu stížnosti řidičů, kteří se třeba v Praze nestačili divit, k čemu že je ten slavný (částečný) obchvat, když se bez poplatku nedá dojet ani z letiště na Barrandov. Další kusy „znepoplatněných“ silnic jsou kolem Brna, Olomouce, Prostějova. Jsou to většinou úseky kolem velkých měst, což umožní odklonit na už neplacenou dálnici část dopravy z přetížených místních komunikací – například 22 km okolo Plzně či 20 km u Ústí nad Labem na dálnici D8. Celkem je takových úseků 11.

Co se týče otevření nových dálničních úseků, letos přijdou po již zprovozněné „drážďanské“ D8 na řadu menší kusy jihočeské D3. V listopadu by měla auta vjet na úsek Veselí nad Lužnicí–Bošilec a Borek–Úsilné. A také bychom se měli dočkat očekávaného dotažení D11 z Praskačky až do Hradce Králové.

KALENDÁŘ AUTOMOBILOVÝCH AKCÍ 2017

Leden

  • 2. až 14. - Rallye Dakar
  • 5. až 6. - CES de Las Vegas
  • 14. až 22. - autosalon Detroit
  • 19. až 22. - WRC - Rallye Monte Carlo, začátek sezony 2017

Únor

  • 8. až 12. - veteránský autosalon Rétromobile
  • 9. až 12. - WRC - švédská rallye
  • 11. až 20. - autosalon Chicago
  • 16. až 19. - autosalon Monako
  • 18. - Formule E - Buenos Aires

Březen

  • 6. - vyhlášení ankety evropského Auta roku 2017
  • 9. až 12. - WRC - mexická rallye
  • 9. až 19. - autosalon Ženeva
  • 26. - Formule 1 - Grand Prix Austrálie, začátek sezony 2017

Duben

  • 1. - Formule E - Mexico City
  • 6. až 9. - WRC - Rallye Francie
  • 7. až 9. - WTCC - Maroko, začátek sezony 2017
  • 9. - Formule 1 - Grand Prix Číny
  • 12. - premiéra filmu Rychle a Zběsile 8
  • 14. až 23. - autosalon New York
  • 16. - Formule 1 - Grand Prix Bahrajn
  • 20. až 23. - autosalon Top Marques Monaco
  • 21. až 28. - autosalon Šanghaj
  • 27. až 30. - WRC - Rallye Argentina
  • 28. až 30. - WTCC - Itálie
  • 30. - Formule 1 - Grand Prix Rusko

Květen

  • 13. - Formule E - Monako
  • 12. až 14. - WTCC - Maďarsko
  • 14. - Formule 1 - Grand Prix Španělsko
  • 18. až 21. - WRC - Rallye Portugalsko
  • 20. - Formule E - Paříž
  • 25. až 27. - WRC - Německo
  • 28. - Formule 1 - Grand Prix Monako

Červen

  • 8. až 11. - WRC - Rallye Itálie
  • 10. - Formule E - Berlín
  • 11. - Formule 1 - Grand Prix Kanada
  • 17. až 18. - 24hodinovka Le Mans
  • 23. až 25. - WTCC - Portugalsko
  • 25. - Formule 1 - Grand Prix Ázerbajdžán
  • 29. až 2. července - WRC - Rallye Polsko
  • 29. až 2. červenec - Festival of Speed Goodwood

Červenec

  • 1. - Formule E - Brusel
  • 9. - Formule 1 - Grand Prix Rakousko
  • 15. až 16. - Formule E - New York
  • 16. - Formule 1 - Grand Prix velká Británie
  • 27. až 30. - WRC - finská rallye
  • 29. až 30. - Formule E - Montreal, konec sezony 2016/2017
  • 30. - Formule 1 - Grand Prix Maďarsko

Srpen

  • 2. - premiéra filmu Auta 3
  • 4. až 6. - WTCC - Argentina
  • 17. až 20. - WRC - Rallye Německo
  • 20. - Concours d’élégance Pebble Beach
  • 27. - Formule 1 - Grand Prix Belgie

Září

  • 3. - Formule 1 - Grand Prix Itálie
  • 4. - Concours d’élégance de Chantilly
  • 14. až 24. - autosalon Frankfurt
  • 17. - Formule 1 - Grand Prix Singapur

Říjen

  • 1. - Formule 1 - Grand Prix Malajsie
  • 5. až 8. - WRC - Rallye Španělsko
  • 8. - Formule 1 : Grand Prix Japonsko
  • 13. až 15. - WTCC - Čína
  • 26. až 29. - WRC - britská rallye
  • 22. - Formule 1 - Grand Prix USA
  • 27. až 5. listopadu - autosalon Tokio
  • 29. - Formule 1 - Grand Prix Mexiko

Listopad

  • 12. - Formule 1 - Grand Prix Brazílie
  • 16. až 19. - WRC - Rallye Austrálie, konec sezony 2017
  • 17. až 19. - WTCC - Macao
  • 26. - Formule 1 - Grand Prix Abu Dhabi, konec sezony 2017
  • 30. až 1. prosince - WTCC - Katar, konec sezony 2017

Prosinec

  • 1. až 10. - autosalon Los Angeles
Autoři: ,




Nejčtenější

Volkswagen Tiguan GTE
Svět si zamiloval SUV. Prodej nových aut táhnou díky pohodlí i bezpečí

Každé čtvrté auto, které si loni koupili zákazníci v Evropě, bylo z kategorie SUV. Segment aut, ve kterém se ukrývají malá auta s pár plasty, navíc dodávající...  celý článek

Cadillac Trump Golden Series Limousine
Trump miluje Cadillac. Sám jednoho vymyslel a vyrobili mu ho mafiáni

Nový americký prezident Donald Trump v minulosti proslul jako realitní magnát a hoteliér. Svoje jméno, které si sám cení na tři miliardy dolarů, ovšem nyní...  celý článek

Paolo Stanzani a Lamborghini Miura
Stvořitel automobilové sexbomby zemřel

Zemřel Paolo Stanzani, geniální inženýr, z jehož rýsovacího prkna pochází jedno z nejslavnějších aut všech dob, Lamborghini Miura. Bylo mu 81 let. Stál za...  celý článek

Výtvarník a konstruktér Vladimír Valenta startoval v roce 1967 s formulí...
Autofotka týdne: Výstaviště Brno oživuje zašlou tradici - závod formulí

Před padesáti lety se naposledy prohnaly brněnským výstavištěm formule československých závodníků. Tradiční městský závod, který žil ve stínu slavnějšího...  celý článek

Shineray XY400
Na jaře dorazí nová Jawa 350 OHC. Základ bude čínský

Po letech spekulací se milovníci motocyklů Jawa dočkají, ještě před startem letošní motorkářské sezony má dorazit nový model. Jawa 350 OHC by měla mít základ...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.