Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První jízda: nové harleye přidávají na šarmu a ovladatelnosti

aktualizováno 
Pouliční frajer má podmanivý hlas a jeho bratr je těžká váha. V předstihu jsme otestovali vylepšené harleye pro příští sezonu. Iron 883 a Forty-Eight přidávají k stylové vizáži obratnost a dobrou ovladatelnost.

Forthy-Eight má kulatý kryt vzduchové filtru. | foto: Harley Davidson

Může vás zajímat

Harley-Davidson VRSCR Street Rod

Harley-Davidson VRSCR Street Rod

OdkazCena 220.000,- Kč včetně DPH

Více na Automodul.cz.

V posledních letech nás seznamuje Harley-Davidson se svými novinkami jako jeden z prvních výrobců a dokonce nečeká ani na velké podzimní výstavy. Stejně je tomu i letos, kdy pro nás na konci srpna připravil testování nových motocyklů Forty-Eight a Iron 883 v Barceloně. Náš první redakční test tedy bude probíhat ve španělském stylu.

Kromě představení nových modelů nám Harley-Davidson také přiblížil svůj program Dark Custom. Tento program odstartoval ve Spojených státech sice už v roce 2008, ale v Evropě byl oficiálně představen a zpřístupněn až nyní.

Právě Harley-Davidson je už 113 let nejen výrobcem motocyklů, ale zároveň i jejich ojedinělých úprav. A o tom, že to dělají dobře, není pochyb. Za vše mluví čísla, v nabídce HD příslušenství a doplňků najdete přes deset tisíc položek a není bez zajímavosti, že 89 procent vlastníků HD motocyklů své stroje upravuje a dovybavuje.

Fotogalerie

Nové motocykly nám představil osobně konstruktér Dais Nagao. Naštěstí nezůstalo jen u formálního představení těchto modelů, ale mohli jsme je otestovat i na silnici. První den překvapivě ve městě a druhý den i na silnicích v okolí Barcelony.

Harley-Davidson Iron 883

Na první pohled se nejedná o žádnou revoluci, ale zdání klame. Začíná to drobnými detaily, jako je například logo ironu (orlice na nádrži), kulatý vzduchový filtr a koncovky výfuků. Prošívané sedlo je inspirované prvními bobbery, ale jak hned po usednutí na irona zjišťujeme, sedlo se nezměnilo jen co do designu, ale i do pohodlí. Litá devítipaprsková loukoťová kola podtrhují rebelský styl stroje a posaz na motorce je pohodlný a vzpřímený, tak jak bych očekával.

Všechny ovládací prvky jsou naprosto intuitivní, o odchylku od zbytku světa se starají ovladače směrovek, samostatně umístěné na levém a pravém řídítku. Nebudu polemizovat, zda je to lepší nebo horší řešení, protože oba dva systémy mají své odpůrce i zastánce. Z vlastní zkušenosti se jedná pouze o zvyk a zažití si jednoho či druhého řešení.

Prošívané sedlo neobohacuje jen design, ale přináší i více komfortu.

Prošívané sedlo neobohacuje jen design, ale přináší i více komfortu.

Budík je umístěn klasicky nad středem řídítek a hlavní informací je samozřejmě analogová ručička rychlosti, pod níž najdeme malý displej s počítadly kilometrů, případně si zde můžeme zobrazit digitální hodnotu otáček motoru. K zahození není ani informace o tom, který rychlostní stupeň máme zařazený.

Srdcem každé motorky je samozřejmě motor a to pro harleye platí dvojnásob. Srdcem ironu je vzduchem chlazený vidlicový dvouválec o objemu 883 ccm, což je v podání této značky relativně nízký objem. Motor má samozřejmě své vibrace, které jsou jeho nedílnou součástí a nejsou na překážku, naopak si je zamilujete. Má velmi příjemný zátah a jak se na dvouválec sluší a patří, tak motor i příjemně pomáhá s bržděním. I barevným zpracováním, tedy kombinací matné černé a lesklého kovu, motor připomíná svou tvář. To samé platí i pro koncovky výfuku, které jsou rovněž matně černé. Pětistupňová převodovka má hrubý, ale přesný chod.

Asi nejdůležitější a nejvýraznější změnou je rozhodně odpružení. Zcela nová je přední kazetová vidlice, ale přepracované je i zadní tlumení. Zadní tlumič je snadno nastavitelný, potřebný klíč je umístěn na vnitřní straně sedla, které sundáte povolením jednoho šroubu. K tomu není nutný šroubovák, ale stačí mince. Pokrok v oblasti tlumení znamená samozřejmě lepší pohodlí, ale o tom jak je podvozek důležitý vypovídá i lepší chování brzd. Dobře fungující tlumení eliminuje nepříjemné odskakování předního kola při silném brzdění a podvozek vám dává celkově víc jistoty. Hmotnost natankovaného stroje je slušných 245 kg.

Upravený iron v akci

Upravený iron v akci

První den jsme vyrazili na do městských ulic Barcelony. Rozhodně to nebylo objetí bloku kolem hotelu, proplétali jsme se divokým odpoledním provozem. Zdánlivě nesmyslný nápad? Vůbec ne! Pánové z Harley-Davidson nám chtěli ukázat silné stránky těchto strojů a těmi jsou právě manévrovatelnost a lehkost. Dobrá je i živá reakce na plyn a krouťák motoru využitelných už od spodních otáček.

Druhý den vyrážíme ven z Barcelony a postupně zjišťujeme, že iron nabízí spoustu zábavy i na spletitých silnicích mimo město. Pro běžnou jízdu si vystačím s příjemným silným spodkem otáček motoru, ale protože se nám splašil vodící jezdec a zkusil nám ujet, což jsme si nemohli nechat líbit, začali jsme motor vytáčet až do celkem vysokých otáček, kterým se iron vůbec nebránil.

Vylepšený podvozek i pružný motor jednoznačně sbírají plusové body. Na rychlejších úsecích je sice znát absence ochrany proti větru v podobě nějakého štítku, ale tenhle stroj není primárně určený pro žádné cestování a dlouhé přesuny, ale pro radost z jízdy.

Na nádrži je vyobrazená orlice - logo ironu.

Na nádrži je vyobrazená orlice - logo ironu.

Domněnka, že se jedná o stroj pro začátečníka, bere poměrně rychle za své. Iron se hodí na jakékoliv běžné denní ježdění a ve městě je jako ryba ve vodě. Navíc je to motorka předurčená k tomu, abyste si z ní udělali svůj individuální stroj. Kromě toho, že máte možnost odlišit se designem, dává vám to prostor i ke změně jízdního charakteru motorky.

Kouzlo této proměny můžete nalézt i v tom, že nemusíte být nutně zdatní zámečníci, ale máte možnost volit z široké příslušenství a doplňků. Jak snadné je změnit styl motocyklu, jsme si mohli vyzkoušet i v praxi, protože mezi testovanými motocykly byl i jeden iron, který měl vyšší stupačky, přední světlo doplněné maskou se štítkem a nižší řídítka. V tu chvíli jsem si vážně připadal jak na úplně jiném stroji.

Harley-Davidson Forty-Eight

I z nové generace Forty-Eight je cítit stejná DNA s modelem Iron. Přestože má tahle potvůrka vyšší objem a potažmo i výkon, je dokonce o jeden kilogram lehčí než iron. Jednou z dominant je palivová nádrž s designem inspirovaným sedmdesátými lety. Ovšem tvar nádrže byl poprvé použit už v roce 1948 a právě odtud pochází název tohoto stroje. U nádrže nalezneme jeden z důvodů nižší váhy, její kapacita je totiž celkem nízkých osm litrů.

Opticky i fyzicky lehká magnesiová devítipaprsková kola vypovídají o tom, že si na nich dal konstruktér HD Dais Nagao záležet. Přední kolo má navíc široký profil 130 mm a dodává tím předku opticky na váze a vytváří kontrast se štíhlou stavbou. I u forty-eight najdeme nové vylepšené sedlo.

Harley-Davidson Forty-Eight

Harley-Davidson Forty-Eight

U ergonomie přichází změna v oblasti zpětných zrcátek. Ta jsou sice podobná jako na Ironu, ale jsou otočena směrem dolů pod řídítka. Designově hezká věc, ale ne příliš praktická. Její případná změna je velmi snadná, takže záleží na každém, čemu dá ve výsledku přednost.

Motor je opět vidlicový dvouválec. A opět vyvedený v kombinaci černá matná a lesklý kov, ale tentokrát s výrazně vyšším objemem 1 202 ccm a i s vyšším krouťákem. S větším motorem přicházejí i vyšší vibrace, koncovky výfuku jsou tentokrát lesklé chromové. I tady byla použita stejná pětistupňová převodovka, ale vylepšena byla spojka, která má lehčí a hladší chod.

Vylepšený podvozek byl použit i u tohoto stroje a naprosto stejně, tedy pod sedlem, je umístěno nářadí pro změnu nastavení zadního tlumení, vylepšení se dočkaly i brzdy, mají lepší progresi. Změnila se i geometrie řízení a zmenšil se poloměr otáčení tohoto stroje.

Z temnoty modelu Forthy-Eight vystupují chromované koncovky výfuku.

Z temnoty modelu Forthy-Eight vystupují chromované koncovky výfuku.

Forty-Eight je v ulicích jako doma a s velmi podobnou váhou i ovladatelností si nezadá s ironem, ale nárůst výkonu je znát především po vyjetí z města. Jednalo se sice jen o velmi krátkou vyjížďku, ale zanechala v nác pozitivní dojmy.

Je dobře, že Harley-Davidson nestaví své úspěchy jen na designu a charismatu značky, ale intenzivně pracuje i na technice. A výsledky za to stojí. Koneckonců angažování Daise Nagaa je evidentně krok správným směrem a jasným důkazem směřování této značky. Dais je rozhodně odborníkem na svém místě, zapáleným do toho, co dělá.

Harley-Davidson už prostě není spojený jen s image velkého břicha a dlouhých vousů (nic proti), tahle ikonická značka oslovuje i mladé a moderní lidi a dvojice nových sportsterů je toho příkladem. Modely pro rok jsou už v prodeji.

Autoři:


Témata: testování




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.