Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Hypersport za 75 milionů, který McLaren jen tak někomu neprodá

  14:55
Tisícikoňový hypersport vznikne jen v pár desítkách kusů. McLaren si tedy může vybrat, komu speciál v ceně 75 milionů korun prodá. K autu patří i služby osobního instruktora pro jízdu na okruhu.

Výrobce z britského Wokingu si na letošek připravil hned dvojici novinek. Kromě vylepšeného hybridního hypersportu McLaren P1 s výkonem 1 000 koní a oslavným označením GTR i prodlouženou verzi modelu 650.

Extrémní P1 GTR, které je nejsilnějším modelem McLarenu v jeho dosavadní historii, vychází ze stejnojmenného konceptu představeného návštěvníkům loňské soutěže elegance v americkém Pebble Beach.

Označením GTR dává automobilka vzpomenout na přesně dvacet let staré vítězství vozu F1 GTR ve 24hodinovce v LeMans. Právě na úspěchy předchozího GTR chce novinka navázat. Podle automobilky je totiž vůbec nejlepším okruhovým autem tohoto druhu.

McLaren P1 GTR

Tisícikoňový speciál bez silniční homologace McLaren nabídne výhradně majitelům „obyčejné P1“. Z celkem 375 možných zájemců se však dostane zhruba jen na 30 až 35 vyvolených. Pro ty je připraven speciální program zahrnující testování na speciálních akcích pořádaných přímo McLarenem.

Zatím jsou v plánu jízdy na britském okruhu Silverstone nebo na španělské trati Circuit de Catalunya. Svoje řidičské schopnosti si budou majitelé moci vyzkoušet i při individuálních testech v technologickém centru automobilky, kde budou mít k dispozici i osobního instruktora.

GTR se oproti základní verzi P1 liší v mnoha ohledech, hlavně podvozkem a aerodynamikou. Hybridní pohonná jednotka složená z dvakrát přeplňovaného osmiválce o objemu 3,8 litru a elektromotoru je stejná. Oproti silniční verzi se však zvýšil její kombinovaný výkon, z původních 916 na marketingově lepších 1 000 koní. Dynamické parametry ovšem automobilka nezveřejnila.

Karoserie z lehkého kompozitu vychází ze standardního provedení, ale kvůli rozchodu předních kol zvětšenému o výrazných 80 milimetrů je rozšířená. Nový je i přední nárazník s obřím difuzorem a aktivními klapkami po stranách. Výsuvné elektro-hydraulicky stavitelné zadní křídlo nahradil vyšší a mohutnější napevno integrovaný model. Kvůli aerodynamice, která se teď chlubí o 10 % vyšším přítlakem, se přesunula také zrcátka.

Optimalizací prošly také nasávací otvory v karoserii, samozřejmě se řešila i hmotnost. Boční okna vyplnil polykarbonát, skleněná střecha byla vyměněna za panel z uhlíkového kompozitu a redukční dietou prošlo také výfukové potrubí, které je teď vyrobené z titan-niklové slitiny. Celkem se konstruktérům podařilo ušetřit 50 kilogramů.

McLaren P1 GTR

V souladu s využitím byl přepracován i podvozek. „Gétéerko“ je o 50 milimetrů blíže k silnici a jeho nastavení je fixní. Kovaná kola s centrálními maticemi a rozměrem 19 palců obouvají slickové pláště Pirelli.

P1 GTR se prý dostane do prodeje až v příštím roce poté, co bude vyrobeno a rozprodáno všech 375 kusů silniční verze P1. Jeho cena bude astronomická. Otevřeně se hovoří o částce 1,98 milionu liber, což je zhruba 75 milionů korun.

Přepracovaná historie

McLaren v Ženevě oprášil také legendární označení LT (Long Tail). S modelem 675 LT, který tu slaví výstavní premiéru, automobilka odkazuje na finální závodní verzi F1 GTR pro šampionát FIA GT1 1997.

Model 675 LT vychází z kupé 650 a kromě výkonu, karoserie prodloužené o 34 milimetrů a velkého výsuvného křídla na zádi se liší také aerodynamikou a menší pohotovostní hmotností. Masivnějším použitím uhlíkového kompozitu a některých dílů z hypersportu P1 se konstruktérům podařilo ušetřit nezanedbatelných 100 kilogramů hmotnosti. Ale  zmizela třeba klimatizace.

McLaren 675 LT

O pohon se stará zdokonalený vidlicový osmiválec M838T, který má podle automobilky přes padesát procent nových komponent. Dvakrát přeplňovaný agregát má nová turba i vačkové hřídele, přepracovanou hlavu, odlehčené ojnice, účinnější olejové čerpadlo a lehčí výfukové potrubí. Jeho maximální výkon vzrostl na 675 koní při 7 100 otáčkách, točivý moment posílil na 700 Nm.

Vylepšení se samozřejmě projevila i na dynamice. Ve sprintu na stovku je 675 LT sice rychlejší jen o desetinu (2,9 s), ale hranici 200 km/h atakuje za 7,9 sekundy, tedy o půl sekundy rychleji. Maximální rychlost je díky o 40 % vyššímu přítlaku naopak o 3 km/h nižší (330 km/h).

Prodej modelu 675 LT bude zahájen v červenci. Cena limitované série, která bude omezena na 500 kusů, byla stanovena na 260 tisíc liber, což je zhruba 10 milionů korun. Vybírat bude možné z pětice odstínů karoserie McLaren Orange, Silica White, Delta Red, Napier Green a Chican Grey.

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Přejmenujte ho! Milano není prvním autem, které se nakonec jmenuje jinak

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Diář petrolheada: Do Kolína na mercedesy, do Poděbrad za švarnými Italkami

19. dubna 2024

Navzdory chladnému počasí, které má panovat, je nadcházející víkend akcemi prosycenými vůní benzínu...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...