Harley-Davidson V-Rod Muscle

Harley-Davidson V-Rod Muscle | foto: Harley-Davidson

Novinky pro harleyáře: svalnatý V-Rod a nová tříkolka

  • 2
Rok 2009 sice naběhne v kalendáři až za nějakých 5 měsíců, ale první zprávy o motocyklových novinkách pro tento rok se začaly tradičně objevovat už nyní. Jako jeden z prvních představil oficiálně své nové modely legendární Harley-Davidson a jeho značka Buell.

Jednoznačně největší novinkou je nový V-Rod. Jen si připomeňme, že se jedná o nejvýkonnější model H-D, který se poprvé objevil v nabídce pro rok 2002. Tehdy se jednalo téměř o revoluci, alespoň poměřováno konzervativní modelovou politikou značky – V-Rod měl kapalinou chlazené véčko, které však nadobro opustilo klasický úhel 45 stupňů i rozvod OHV (nově 60 st, DOHC).

Harley-Davidson V-Rod Muscle

Dost se tehdy mluvilo i o tom, že s vývojem pohonné jednotky pomohlo Porsche, výsledkem byl u H-D nevídaný výkon 115 koní. V-Rod se záhy stal jedním z nejpopulárnějších modelů.

Pro V-Rod modelový rok 2009 byl použit již dříve uvedený motor Revolution s objemem zvýšeným na 1 250 ccm (v roce 2002 měl 1 130 ccm) s výkonem 122 koní při 8 200 ot.

V názvu modelu se objevil přívlastek "Muscle" (Sval) a tomu odpovídají i stylistické změny: nový, hranatý kryt airboxu vpředu nebo zbytnělý zadní blatník, pod kterým se otáčí (nebo protáčí) zadní pneumatika šířky 240 mm (dříve 180 mm).

Výčet dalších změn je poměrně rozsáhlý: nové ráfky, výfuky, přední vidlice a její uchycení, zadní odpružení, tvar sedla, blatníky, zadní LED světlo, přední LED blinkry integrované do zrcátek, černý rám, cínem práškovány řemen (sekundární převod), protiprokluz u spojky nebo na přání dodávané ABS.

Další zásadní novotou je reakce na vzrůst popularity tříkolek – model Tri Glide Ultra Classic. Ten technicky vychází ze stávající křižníkové Touring řady Ultra Classic, i když jedno kolo navíc si vynutilo některé úpravy podvozku a geometrie. Pohon obstarává dobře známý motor Twin Cam 103 se vstřikováním a šestistupňová převodovka, která může být na přání vybavena zpátečkou.

Harley-Davidson Tri Glide

Zadní 15palcové pneumatiky mají rozměr 205/65. Samozřejmě nechybí patřičná hromada komfortu, včetně 80wattového audio systému od mistrů oboru - Harman/Kardon – nebo interkom. Řada Touring, z které tato tříkolka vychází, dostala kompletně nový rám.

Modernizaci, byť drobnějšího rázu, prodělaly také ostatní modely. Řada Dyna má například nové stříbrné rychloměry nebo snížený přední blatník, model Street Bob navíc ještě nové ráfky, sedlo, zadní LED světla nebo černostříbrnou povrchovou úpravu motoru. V zásadě se však jedná o drobnější kosmetické úpravy.

V podobném duchu se nesly modifikace dalších řad: osmička modelů řady Softail (mezi které patří i půl roku stará novinka Cross Bones s přední springer vidlicí) má třeba vyšší řídítka, nové sedlo spolujezdce, novou grafiku na nádrži a podobně.

Pro úplnost zmiňme ještě pár změn týkajících se cenově nejpříznivější řady Sportsterů. Modely pro rok 2009 by měly mít zlepšené odpružení, jiný tvar předního blatníku a Sportstery Custom také nové zadní kolo.

Pod Harley-Davidson patří také značka Buell, zaměřená na trochu mrštnější stroje, využívajíc přitom techniku (především motory) z H-D.

Buell 1125CR

Novým modelem je 1125CR, kde písmena CR značí "café racer" neboli atraktivní nekapotovaný motocykl, primárně určený pro kratší vyjížďky a machrování před kavárnami. Novinka technicky vychází z nedávno uvedeného sportbiku 1125R, k hlavním odlišnostem patří rozdílná minikapotáž a řídítka "Clubman", zatímco pohon zajišťuje již známý, kapalinou chlazený motor Buell Helicon s výkonem 146 koní.

Drobné změny potkaly také ostatních osm modelů řad Sportbike, Streetfighter, Adventure Sportbike a Blast – víceméně ale jde o nové lakování motorů, rámů, ráfků a dalších součástek. Ze sortimentu pro příští rok vypadly modely Lightning XB12S a Lightning Super TT XB12STT.

Harley-Davidson nedlouho předtím oznámil také hospodářské výsledky za druhé čtvrtletí, ve kterém poklesl jeho zisk o 23 procent, především kvůli nízkým tržbám na severoamerickém trhu. Samotné tržby klesly o 3 procenta.

V tom samém období prodal H-D celkem 80 326 motocyklů, což znamená 16procentní pokles. Značka také před nedávnem oznámila dohodu o převzetí legendární italské značky MV Agusta (a Cagiva), zaměřené na sportovní stroje.