Yamaha Tesseract

Yamaha Tesseract | foto: Yamaha

Novinky pro motorky: automaty, palivové články a ABS i pro supersporty

  • 1
Podzimní motorkářské veletrhy se blíží a s nimi i novinky pro rok 2009. Výčet novot, na které se těšíme, možná prozradí, zda budou motorky pořád stejné jako dosud, jen s jiným designem, nebo se pod barevnými kapotami dočkáme nástupu nových technologií.

Ještě před pár lety evoluce v motocyklových pohonech probíhala ve stylu ostřejších vaček, snížení tření a maximálně tak přemapované řídicí jednotky, u podvozků to potom byla lehčí kola a slabší/menší kotouče. Posledních pár let se ovšem začínají zhusta prosazovat kosmické prvky (titan, hořčík) a autařské technologie jako elektronicky ovládaný plyn (ride-by-wire), protiprokluz nebo variabilní sání. A bude hůř...

Poloautomatické převodovky
Honda plánuje používání poloautomatických, elektronicky řízených manuálních převodovek na mnoha modelech. Firma má již vyvinutou dvouspojkovou převodovku (v autech ji používá třeba Audi), kdy zůstává tradiční "domeček plný koleček", ale střídají se dvě spojky – jedna rozepne, druhá sepne s předpřipraveným rychlostním stupněm.

Systém má nabízet jak normální řazení "na čudlík", tak plně automatický režim a dá se očekávat, že kromě cestovních modelů typu Gold Wing by se mohl objevit i ve firebladu. Očekáváme také rozšíření plynulých převodů do řady cruiserů, a to buď klasických variátorů, nebo hydraulických převodovek, jako má DN-01.

Variabilní zapojování válců
Již před lety proběhla zpráva, že Honda experimentuje s proměnným zapojováním válců do procesu – ne že by snad mechanicky odpojovala ojnice, ale když není potřeba plný výkon, dokáže motor fungovat jen na dva nebo tři válce ze čtyř (v autech používá třeba Chrysler). Systém má být spojen s již známým V-TECem z osmistovky VFR, takže z motoru můžete mít čtyřventilový dvouválec až šestnáctiventilový čtyřválec. Předpokládá se o 30 % menší spotřeba paliva a použití v nástupci blackbirda, v posledních měsících se mluví o pětiválcovém litru VFR.

ABS
Honda chce mít všechny stroje nad 250 cm3 do roku 2010 vybavené protiblokovacím brzdovým systémem; nyní navíc vyvinula ABS speciálně pro supersportovní motocykly.

Airbagy
Loňský Gold Wing byl prvním sériovým motocyklem s airbagem a postupem času se jej dočkáme i do levnějších strojů. Ve vývoji nafukovacích vaků se angažuje také BMW.

Variabilní časování ventilů
Přestože se s variabilním časováním sacích i výfukových ventilů počítalo už do nového vmaxe a ten je ještě nemá, nebude to dlouho trvat a Yamaha do toho skočí naostro. Prý má již nyní patentované jednoduché systémy pro skútry a složitější pro čtyřválcové sporty.

Hybridy
Již před třemi lety v konceptu Gen-Ryu ukázala Yamaha, že se nebojí hybridních pohonů, a loni to posílila třeba čtyřkolovým tesseractem. Gen-Ryu měl čtyřválec z R6 doplněný elektromotorem, v praxi bychom se spíše setkávali s jednoválcovými skútry. Vyloučené není ani použití palivových článků, jak demonstrovala Yamaha loni v Tokiu skútrem FC-Dii.

Palivové články
Japonci koketují s vodíkovými články a Suzuki v konceptu Crosscage ukázala, že to s nimi v budoucnu myslí vážně. Zpočátku očekávejme spíše použití v příměstských přibližovadlech, ale proč bychom se jednou nemohli dočkat cesťáku na vodík...

Vačky s proměnným profilem
Nejzajímavější z technologií Suzuki by měly být vačky s proměnným profilem. Malým axiálním posunem vačkových hřídelí začne vačka doléhat úplně jiným profilem a dá motoru charakteristiku požadovanou pro dané otáčky, což má zlepšit výkon i spotřebu. Systém má být napojen na elektronický plyn – podle
toho, jak kroutíte plynem, se bude měnit profil vaček.

Bezklíčkové zapalování
Cestovní sporťák 1400 GTR je pro Kawasaki důležitým milníkem právě v nových technologiích. Jednou z nich je KI-PASS neboli bezklíčkové zapalování, v autech také již známé. Princip je jednoduchý: v motorce zůstává klíček jen na ovládání zapnutí/vypnutí zapalka a na otevírání kufrů, důležitější součástkou je krabička s čipem, kterou nosíte u sebe. Když ji nemáte, nenastartujete. Počítáme s hojným rozšířením tohoto systému do většiny modelů.

Variabilní zdvih ventilů
V zavádění nových technologií nesmíme samozřejmě zapomenout na BMW. Značka, která jako jedna z prvních vybavovala motocykly vstřikováním, elektronickým managementem a samozřejmě ABS a nově i protiprokluzovým systémem, má nyní v novém připravovaném superbiku S 1000 RR prý přichystanou další autařskou "vychytávku", a sice ventily s variabilním zdvihem.

Ve svých čtyřválcích v autech používá kromě oboustranného valvetronicu (proměnné časování sání i výfuku) právě i proměnný zdvih sacích ventilů, což dává ve spojení s chytrou řídicí jednotkou zcela nové možnosti v ladění průběhu výkonu – kromě času si můžete zvolit i to, kolik vzduchu do válce pustíte. A na prvních obrázcích nového superbikového agregátu prý již byl tento systém patrný.

Osvětlení
Drobnost, ale důležitá. V nightsteru ukázal Harley-Davidson možnosti nových světelných zdrojů: zadní blinkry slouží nejen jako blinkry, ale také jako koncové a dokonce i brzdové světlo. Když se to uchytí, možná zmizí velká zadní světla, což by třeba u supersportů mohlo vypadat velice zajímavě.

Automatické převodovky
V Aprilii Maně letos představený model s variátorem umožňujícím řazení sedmi stupňů by mohl přejít i na jiné stroje. Na stejném základě bychom se mohli dočkat i cestovního endura nebo choppera, a to buď pod značkou Aprilia, nebo Moto Guzzi.

VÍCE SE DOČTETE V ČMN 35/2008