Octavia Scout zmizela s květnem z ceníku Škody.

Octavia Scout zmizela s květnem z ceníku Škody. | foto: Škoda

Škodovku, která šla na dračku, firma stáhla. Octavii 4x4 už nekoupíte

  • 339
Škodovka se pochlubila vylepšeními a novinkami své nabídky pro modelový rok 2013, vozy s novými specifikacemi začne nabízet od konce května. Do ceníku se dostávají nové akční modely. Z nabídky ale také úplně zmizely octavie s pohonem všech kol. Superbů a modelů Yeti se to netýká.

Škoda dlouhodobě řešila velké problémy s dodávkami mezinápravových spojek Haldex, které jsou pro modely s pohonem všech kol klíčové.

Scout a všechny čtyřkolové octavie byly staženy z nabídky. "Podle mého je to kvůli nedostatku kvót na haldexy," říká Radek Donner, šéf prodeje velkého pražského dealerství škodovek NH Car. Podle něj stáhla Škodovka octavie s pohonem všech kol na začátku května. "Ty, co jsou objednané, zákazníci samozřejmě dostanou," ubezpečuje Donner. Čtyřkolky se do ceníku octavií podle něj vrátí až s novou generací modelu, která se má představit koncem letoška nebo nejpozději začátkem příštího roku.

"Objednat octavii s pohonem všech kol nejde, je to asi týden až deset dní, co zmizela z ceníku," potvrzují ve vrchlabském dealerství Havex. O stažení čtyřkolových octavií ještě nevědí ani všichni prodejci. Vzhledem k dlouhým čekacím lhůtám, které na tyto vozy byly, bude potíž sehnat aspoň nějaký skladový vůz.

Na infolince Škody Auto vysvětlují stažení čtyřkolových octavií z ceníků extrémními čekacími lhůtami. "Doba dodání by byla v tomto případě šest až sedm měsíců, takže je 'stop stav' na přijímání nových objednávek," popisuje operátor na infolince. A dodává, že pokud by někdo vyžadoval některé specifické prvky výbavy, mohl by na vůz čekat až osm měsíců. V tom případě by mohl nastat problém s tím, že by výroba jeho vozu přišla na řadu až v době, kdy už bude na linkách nová generace octavie.

Pohon všech kol systému Haldex, který v případě prokluzu kol přední nápravy připojuje pohon zadních kol, mají octavie v provedení kombi. A to buď v klasickém provedení, nebo ve verzi se zvýšeným podvozkem Scout. V obou případech se pohon všech kol kombinoval se silnějšími motory, a to buď s dvoulitrovým turbodieselem 2,0 anebo přeplňovaným benzinovým motorem 1,8 TSI.

Když po octavii s pohonem všech kol teď někdo zatouží, neměl by být problém sehnat ji ojetou. "Tato auta jsou vyloženě sezonní záležitostí," popisuje Filip Kučera, marketingový ředitel Auto ESA. "Pokud je takové auto za dobrou cenu, prodávají se na podzim a v zimě dobře, ale po sezoně o ně zájem klesá." Velmi podobný problém má podle Kučery i Škoda Yeti.

Dlouhé čekací lhůty na octavie a superby s pohonem všech kol trápily prodejce škodovek už od loňského roku. Situace se zhoršila začátkem letoška, kdy se čekací lhůty prodloužily až na šest měsíců. Nyní se podle Radka Donnera situace vrátila k normálu. Na superb s pohonem všech kol, který mělo podle Donnera v NH Caru v loňském roce 40 procent prodaných vozů, se teď čeká standardní dva a tři měsíce.

Škoda Octavia Scout

Škodovky roku 2013

Jako většina automobilek nabízí i Škoda auta nového modelového roku s přibližně půlročním předstihem. Novinky v nabídce nejsou u stávajících modelů výrazné. Čeká se totiž na nejdůležitější premiéru automobilky za poslední léta. Nový laciný liftback rapid, který nahradí Škodou Octavii Tour a zařadí se cenou mezi fabii a octavii.

U běžných modelů má být s novým modelovým rokem vylepšený software pro handsfree soupravy GSM, navigační systém či klimatizační jednotky.
Yeti přichází s novým akčním modelem Champion. Nejrychlejší octavia v nabídce mladoboleslavské značky dostane paket s příznačným názvem Speed. Octavia RS v ní dostane sadu doplňků, jako jsou černé ráfky kol nebo alcantarou vyšňořený interiér. Standardní barvou pro vozy s paketem Speed bude zelená metalíza.
 
Roomster bude k mání v provedení Bicolor s barevnou střechou a dekorativními fóliemi na bocích. Škoda Citigo zase dostává pětistupňovou robotizovanou převodovkou ASG. "Tato převodovka s hmotností menší než 30 kg patří k nejlehčím automatizovaným převodovkám současnosti a vyznačuje se ekonomickým provozem a komfortním ovládáním," slibuje Jozef Baláž, tiskový mluvčí značky.

Octavia v akci

Nejvíc nadějí ale Škodovka vkládá do speciální edice Champion, do které nově k fabii a roomsteru zařadila i octavii. Pětidveřový stěžejní model značky s naftovým dvoulitrovým motorem bude stát už 340 tisíc korun.

Kombi Champion by mělo být dražší o třicet tisíc korun, ve výbavě už ale bude mít střešní ližiny. Zlevní také verze s benzinovým turbomotorem 1,4, která bude začínat na 320 tisících Kč. Za stejnou cenu mohou spořivější zákazníci sáhnout po provedení s motorem 1,6 MPI/75 kW upraveným na spalování LPG.

Škoda s Octavií Champion dohání slevy u ostatních výrobců a nahrazuje akcí výběhový model Tour, jenž se přestává vyrábět, a zaplňuje mezidobí, kdy ještě nenabízí nový vůz Rapid.