Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: AP

Nový bič na řidiče. Automatické měření hloubky dezénu pneumatiky

  • 143
Britská policie uvažuje o tom, že by na vybraných místech instalovala automatické měřiče hloubky dezénu pneumatiky. Řidičům, kteří by jezdili na nevyhovujících pneumatikách, by hrozila okamžitá pokuta.

Britská policie o zavedení automatických detektorů hloubky dezénu uvažuje jako o dalším možném preventivním opatření. Systém by prý měl řidiče upozorňovat na to, že jejich pneumatiky jsou příliš sjeté a tím je donutit k jejich výměně.

Kritici systému se ale obávají, že bude využíván k dalším perzekucím řidičů. Měřicí systém totiž stojí v přepočtu asi jeden a půl milionu korun na jedno měřicí místo a skeptici se domnívají, že tyto náklady si nechá britská policie zaplatit z kapes řidičů. Hříšníka, kterého by systém odhalil, by totiž o pár set metrů dále zastavili policisté a vystavili mu pokutu.

Ať už bude systém v Británii fungovat jakkoli, je jisté, že systém automatického měření dezénu by mohl být dalším příspěvkem ke zvýšení bezpečnosti provozu. Tedy především pokud bude fungovat opravdu spíše v preventivním režimu.

Systém automatické detekce hloubky dezénu vyrábí například německá společnost ProContour a nedávno jej představila také firma Apollo Vredestein. Speciální detektory jsou zabudovány ve vozovce a skenují otisk pneumatiky vozu, který přes ně přejede.

Společnost ProContour nabízí tento systém především autoservisům a pneuservisům. Jejich provozovatelům nabízí možnost poznat prostřednictvím systému nejen ihned při vjezdu stav pneumatik zákazníkova vozu, ale také odhalit řadu dalších technických problémů.

Technologie 3D skenování dezénu pneumatiky totiž dovede odhalit různé nerovnoměrnosti v jejím opotřebení. Tyto nerovnoměrnosti jsou způsobeny chybně nastavenou geometrií nebo jinými závadami na podvozku. A zkušený technik dovede podle typu opotřebení ihned určit původ problému.

Automatické měření stavu pneumatiky tak umožňuje mechanikovi závadu odhalit prakticky ještě před tím, než zákazník zaparkuje svůj vůz u dílny.

Společnost ProContour ale slibuje, že její systém H3-D toho bude v budoucnu umět ještě víc. Hlavní novinkou by měla být schopnost měřit podle otisku i aktuální tlak v pneumatice. Systém by mohl být používán například na benzinových pumpách, kde by přijíždějící řidiči byli automaticky upozorňováni na podhuštěné pneumatiky.

Stačí jedno euro

"Hodně řidičů v zimě jezdí na opotřebovaných zimních pneumatikách," říká tiskový mluvčí pojišťovny Allianz Václav Bálek.

Podle odborníků z mnichovského Technologického centra pojišťovny stačí obyčejná jednoeurová mince, kterou vložíte mezi lamely na pneumatikách. "Pokud bude její zlatý okraj vidět, pak hloubka vzorku nesplňuje předepsané minimum – 4 milimetry," radí Bálek.