Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový brouk bez květinky: krize identity a lidová cena

aktualizováno 
Volkswagen brouk už není exkluzivní zboží pro dobře zajištěné nostalgiky. Nová generace, která v těchto dnech dorazila na český trh pod inovovaným názvem The Beetle, má základní cenovku 379 900 korun. Když se před třinácti lety představil nový moderní brouk poprvé, chtěla za něj automobilka bezmála 700 000.

Nový Volkswagen Brouk | foto: Volkswagen

Nebývale nízkou cenou vyzval Volkswagen na souboj svého hlavního soupeře, britskou značku Mini patřící německému BMW. Ta v roce 2001 představila novou interpretaci populárního britského minivozu a od té doby ovládla trh s retroauty. Například loni dokázalo Mini prodat přes 240 000 vozů, zhruba pětkrát tolik, kolik zákazníků dokázal oslovit new beetle v dobách své největší slávy.

Před deseti lety přitom mini chtělo za svou novinku půl milionu korun, aktuální nejlevnější verze One s benzinovou šestnáctistovkou a výkonem 75 koní stojí 392 500 korun. Silnější osmadevadesátikoňová verze Mini One, která se výkonem blíží základní motorizaci nového brouka, vyjde na 427 500.

Nový Volkswagen Brouk
Nový Volkswagen Brouk

Brouk roku 2011 vjíždí do budoucnosti s nižší cenou, úzkými okny a image sportovce. Všechny čtyři do začátku nabízené motory mají přeplňování, kromě benzinových verzí 1,2 (77 kW/105 k), 1,4 (118 kW/160 k) a 2,0 (147 kW/200 k) je k dispozici i diesel 1,6 (77 kW/105 k). Většina techniky včetně podvozku darovala beetlu aktuální generace Volkswagenu Golf. Čekací doba na vůz je zhruba dva měsíce - čtyři týdny trvá výroba, další čtyři týdny putuje vůz z Mexika.

Nově se ztrátou květinky

Nebývá u Volkswagenu pravidlem, že základní cena auta může být i cenou konečnou. The Beetle má ve standardní výbavě ESP, přední, boční a hlavové airbagy, manuální klimatizaci i rádio s MP3 přehrávačem a osmi reproduktory. Nečekaná velkorysost automobilky ale končí s výběrem barvy. Bez příplatku je pouze bílá, další základní barvy vyjdou na 4 200 korun, metalíza stojí 13 500. 

Vedle podstatného snížení ceny prošel The Beetle i změnou charakteru. Když měl v 90. letech premiéru Volkswagen New Beetle, stáli šéfové automobilky na pódiu starého kina v americké Atlantě ozdobeni věnci květin kolem krku a z reproduktorů se linula hudba, kterou poslouchala generace hippies.

Volkswagen Brouk

Brouk 1938: Volkswagen brouk se narodil v roce 1938. Na lidové vozítko za 990 říšských marek lidé skládali zálohy, sériová výroba se však rozjela až po válce, kdy už stál pětinásobek původní částky. Oficiálně se vůz se vzduchem chlazeným motorem vzadu jmenoval KdF-Wagen, za svou přezdívku vděčí pravděpodobně americkému deníku The New York Times, který o něm 3. července 1938 napsal, že "tisíce a tisíce lesklých brouků osídlí německé dálnice". Nakonec jich bylo ještě mnohem více, původní brouk se vyráběl v Mexiku až do roku 2003. Celkem vylétlo do světa kolem 21,5 milionu exemplářů.

Uspořádat stejnou akci v podobném duchu s nejnovější generací volkswagenovské legendy by působilo přinejmenším komicky. Protože nejnovější brouk nemá ani jemné detaily předchůdce z 30. let, ani nevyvolává nostalgické pocity na halucinogenní mejdan z let šedesátých.

Karoserie novinky narostla oproti předchůdci z roku 1998 do délky o třináct centimetrů, zatímco auto povyrostlo jen o jediný centimetr. Z roztomilé kuličky je rázem docela mohutné kupé, které se spoilerem na víku kufru dává zřetelně najevo, že i v tomhle volkswagenu se fanoušci značky mohou cítit jako vládci silnic. A řidiči, kteří to mají "v paži", rozhodně nepotřebují vázičku na kopretinu, která mívala své čestné místo hned vedle volantu. Kdysi tak marketingově ceněného detailu se nový brouk nemilosrdně zbavil.

Těsno vzadu i velký kufr

První živý dojem z brouka není infantilně přívětivý, jak by si od retro auta dalo očekávat. Aktuální brouk není roztomilým parťákem, kterému dává rodina miloučké přezdívky, ale daleko víc soupeřem, který před jízdou kontroluje, jestli máte čisté boty a oholenou tvář.

Nesnadný porod Brouka II

V roce 1993, kdy se o novém broukovi rozhodovalo, vidělo mnoho manažerů malé stylové auto jako hračku, kterou si automobilka nemůže dovolit.
"Jeden z odpůrců, šéf výzkumu a vývoje Ulrich Seiffert došel tak daleko, že dva týdny před Piëchem (tehdejším šéfem Volkswagenu) ukrýval první model v životní velikosti," popisoval situaci před uvedením druhé generace brouka magazín BusinessWeek.

Volkswagen New Beetle

S nadprůměrně dobrým zpracováním se člověk potká hned u dveří. Jsou mohutně široké, přesto se dají zaklapnout s překvapivou jemností. Přístrojová deska je konečně retro a ta tam je i její nebývalá hloubka, kterou měl předchůdce z devadesátých let.

Zatímco vpředu je místa dost, zadní dvojice sedadel už takový komfort nenabízí. Málo místa tu mají nohy a kdo měří víc než metr osmdesát, bude mít problémy, kam složit hlavu.

Dobře použitelný je naopak kufr. Základní objem 310 litrů se dá rozšířit ještě sklopením dělených opěradel zadních sedadel. Nevznikne sice úplně rovná plocha, zato však nečekaně dobře přístupná - třetí dveře jsou nenápadně protáhlé až do zakulacené střechy.

Závodník s krizí identity

Automobilka dobře vycítila, že k nabroušenému výrazu beetlu se dobře hodí silný motor. První čtyři exempláře, které půjčila novinářům ke krátké projížďce na okraji Prahy, měly nejsilnější nabízený agregát: benzinový dvoulitr s výkonem 200 koní a automatickou šestistupňovou převodovkou DSG.

Už po prvních metrech za volantem je znát, že brouk přitvrdil nejen ve výrazu, ale i na podvozku. Výrobce přitom šikovně vybalancoval hranici, kdy už by sportovní jízda byla na úkor komfortu. Beetle tedy umí srdnatě vykroužit zatáčku bez zjevných projevů nedotáčivosti a cestující se přitom nemusí natřásat na hrbolech českých silnic.

Od květinového nostalgika urazil beetle významný kus cesty. Vystouplé blatníky kol už nedělají ve větru rámus, karoserie se při rychlé jízdě nekroutí, a díky výrazně kratší přístrojové desce má řidič konečně dobrý přehled, kde jeho auto začíná.

Nový dvousetkoňový brouk je na silnici tak dobrý, že jej případní zájemci o Golf GTI prostě nemohou zcela ignorovat. Beetle má sice o deset koní méně, zato je se svou cenou 555 200 korun o nezanedbatelných 230 000 levnější, než sportovní golf.

Pokud se tedy the beetle nestane okamžitě prodejním hitem, cenou to rozhodně nebude. Nebezpečí, které mu v tomto směru hrozí, se jmenuje krize identity. Na dámské auto, kterým byl brouk dosud, je ten nový poněkud drsný. Jako nástroj na balení mladých studentek zase nepůsobí dost mužně. Takže ve výsledku si jej koupí jen ten, komu je jedno, jak v takovém autě vypadá. Najde se dost odvážných?

Volkswagen New Beetle

Volkswagen New Beetle odstartoval v březnu 1998 éru retro vozů. Nová podoba původní předlohy však trpěla vysokou cenou a malou praktičností, prodejní start na důležitém americkém trhu poznamenaly i problémy s elektroinstalací. New Beetle se vyráběl výhradně v mexickém závodě v Pueble, produkce pro malý zájem skončila loni v létě.

Autoři:




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Seat Ateca
Základní Ateca není loudavá, litrový tříválec je důstojný základ

Seat Ateca, české auto španělské značky se prodává už od loňska. Linka v Kvasinách ho stále nestíhá vyrábět, na auto z výroby se dnes čeká rok. Zkusili jsme...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.