Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový cayenne je porschovatější. Umí jezdit na benzin, naftu i elektrony

aktualizováno 
Moc na to nevypadá, ale umí být na silnici pěkně ostré. Porsche Cayenne má sice karoserii teréňáku, duší je to ale silniční závodník. Právě teď začínají obchodníci brát objednávky na první kousky čerstvého modelu. V nabídce je i hybridní verze, což je u porsche velká novina.

Bachraté porsche, kvůli kterému se od automobilky odvraceli skalní fanoušci, ji před lety zachránilo. Značka, která je synonymem pro sportovní auta, tohoto pětimístného komfortního obra prodává od uvedení v roce 2002 skvěle. Terénní porsche časem dostalo dokonce turbodieselový motor, z toho měli porschisté další bolení hlavy. Jak jezdí první porsche na naftu čtěte ZDE

Může se hodit

Nová dimenze prodeje vozů Porsche Cayenne
na online obřím portálu www.automodul.cz

Fanouškům sice cayenne skoro přivodilo zástavu srdce, vedení automobilky ale skvěle odhaduje, co zákazníci žádají a co přinese peníze. A tak se cayenne dočkalo druhé generace, která se určitě bude prodávat stejně dobře.

Porsche Cayenne Turbo

Pod nezaměnitelnou slupkou porsche je sice ukryta technika Volkswagenu Touareg, který se zanedlouho v novém vydání začne také prodávat, na cayennu je ale sakra poznat, že konstruktéři Porsche všechno pořádně překontrolovali a upravili, aby opět postavili nejzávodnějšího teréňáka pod sluncem.

Porsche je porschovatější

Design je porschovatější, cayenne je tak agresivnější a také o fous větší. Na délku má teď 4846 mm, předtím to bylo 4780. I přesto teď působí subtilněji. Mitja Borkert, jeden z designérů to komentuje: "Vypadá nižší než předchůdce, přitom je o sedm milimetrů vyšší." Novému cayennu totiž dali dynamickou přikrčenou siluetu a využili optické fígle. Černě lakované boční sloupky splynou s okny a "rychlejší" linky auto na pohled snížily. Cayenne už proto nepůsobí tak otekle, faldy se zaoblily a šmrnc přidá čumák zašpičatělý do orlího nosu. Nejvíce diskusí asi vyvolá hodně oblý zadek s velkými lampami světel.

Oproti předchůdci ušetřili 180 kilo, a to má cayenne oproti předchůdci sedmdesát kilo výbavy navíc. Konstruktéři tak museli vlastně ušetřit čtvrt tuny, třeba elektrická parkovací brzda na místě mechanické ubrala šest kilo, lehké materiály na kostře karoserie uspořily 33 a na dveřích dokonce 39 kilo a třeba na elektroinstalaci deset kilo.

A ještě jeden hmotnostní údaj: cayenne umí tahat tříapůltunový přívěs. Má na to připravené elektromotorkem výklopné tažné zařízení.

Porsche Cayenne Turbo

Praktické porsche není protimluv

Uvnitř je taky víc místa. Hlavně cestující vzadu to ocení, jejich sedadla jsou totiž nově posuvná v rozsahu 16 centimetrů a ještě mají měnitelný sklon opěradel. O 40 milimetrů delší rozvor zajistil také větší kufr (670 litrů).

Samozřejmostí jsou vybrané materiály a dokonalé zpracování, než auto vyexpedují z fabriky, projedou ho speciálně vyškolení testeři a kromě kontroly motoru a všeho ostatního také poslouchají, jestli se v autě neozývají nežádoucí zvuky.

Porsche Cayenne S Hybrid

Řidiče a spolujezdce hýčkají vyhřívaná a na léto odvětrávaná křesla, elektromotorky nastavitelný volant a skvělá audiosoustava. Multimediální centrum, které hraje na přístrojovce prim, se ovládá pár knoflíky a pak přes dotykový displej.

Osmistupňový automat řadí rychle a chytře, když chcete podřadit, zmáčknete kolébkový přepínač na ramenech volantu, který dostanete ve standardu. Šikovnější a parádnější jsou ale příplatkové páčky, které dostanete k nádhernému volantu s kovovými rameny; vypadá jako umělecký kousek. Je mnohem hezčí než základní, podivně plochý a trochu moc uměle vyhlížející.

V přístrojové kapličce je nejdůležitější otáčkoměr, tak to má v pravém vozu Porsche být. Nalevo mu dělá společnost rychloměr, na druhé straně budík s displejem, na který se umí promítat třeba výřez mapy, když vás naviguje palubní GPSka. Kapličku kompletují ještě další dva malé kruhové ukazatele, ve kterých jsou palivoměr, teploměry. Tradici dodrželi stavitelé nejnovějšího porsche i v umístění klíčku zapalování nalevo od volantu.

Obrovská madla pro obě ruce spolujezdce naznačují, že se závodivým řidičem za volantem nebude projížďka žádný čajíček.

Dravec

Cayenne zvládá brodění půlmetrovou vodou a v rukou závodníka umí i jezdit bokem v kontrolovaném smyku po okruhu. Má skvělé přesné řízení a ovládá se s lehkostí a jistotou. Žádná "mořská nemoc" vlastní SUVčkovým mamutům.

Porsche Cayenne

Když si navolíte nejtvrdší nastavení podvozku, nenaklání se a s absolutní jistotou se drží vozovky. Je dokonale stabilní na dálnici a - světe, div se - moc mu to jde i v zatáčkách. SUVčku, které má přes dvě tuny. Opravdu to není jen překarosovaný touareg, je to pravé porsche, které prostě jen moc narostlo.

S novým cayennem jsme zamířili i do terénu. Vedle fabriky v Lipsku, kde je společně s panamerami montují - karoserie svařují a lakují v Bratislavě a vozí je sem vlakem - mají parádní tříkilometrový závodní okruh a hned vedle v bývalém vojenském prostoru po sovětech terénní dráhu. Cayenne je sice pořádně drahý teréňák a bude hlavně jezdit dravě po dálnici, umí ale i v terénu. I když je vám trochu proti mysli dopřát mu bahenní koupel.

Vyjede kopec, do kterého byste se po svých ani nevydrápali. Ještě větší nápor na nervy je sjet ho. To zmáčknete čudlík, sundáte nohu z brzdy a auto samo udržuje asi tříkilometrovou rychlost, kterou se splouží dolů. To jste pak rádi, že jste se připoutali. Pětačtyřicetistupňový kopec umí jet i napříč. Na to se pořádně zapřete a držte se volantu. Sýčkové na zadních sedadlech budou pištět, že se co nejdřív překulíte na bok.

Za příplatek si můžete ke standardnímu permanentnímu elektronicky ovládanému pohonu všech kol objednat elektronicky řízený zadní diferenciál, který lze při jízdách v těžkém terénu úplně "zamknout". Více výkonu putuje na zadní nápravu, u naftové a hybridní verze je to jinak, za normálních podmínek jde na přední kola 60 procent síly.

Ohromí dokonalé karbokeramické brzdy, čtyřiceticentimetrové kotouče z tohoto kompozitu se nedají "utavit" ani na okruhu. Naopak, aby fungovaly dokonale, je lepší je zahřát, jinak jsou trochu kousavé. Že je auto má, poznáte i na poslech, při brzdění vydávají specifický šustivý zvuk. Kotouče mají také mnohonásobně delší životnost a také váží polovinu oproti obyčejným ocelovým, které ale brzdí taky skvěle.

Turbozážitek

Podle brzd také poznáte, jaká verze vás předjela. Liší se totiž lakováním třmenů, u základního cayennu s 3,6litrovým třísetkoňovým šestiválcem jsou šedé, u prostřední verze S (4,8 V8, 400 koní) mají černé lakování a na vrcholová turba s pětisetkoňovým osmiválcem montují červené. Když si připlatíte za "keramiku" budou se do kotoučů zakusovat žluté brzdiče.

Turbodiesel pochází z Audi A6, měl ho už předchozí cayenne. Třílitrové TDIčko s výkonem 240 koní šlo do nového modelu téměř beze změn, šéfkonstruktér nového cayennu odhaduje, že se obměněno je asi deset procent věcí na něm.

Jestli chcete přijít rychle o řidičák, kupte si nejostřejší verzi Turbo. Přeplňovaný osmiválec 4,8 litru má neuvěřitelný zvuk. Brutálně táhne a když zmáčknete knoflík na středovém tunelu s nápisem sport, takže se citelně přiostří reakce motoru na sešlápnutí plynu a přemapuje se nastavení osmistupňového automatu, budete pravý pedál jen lechtat.

Porsche Cayenne Turbo

To pak jste králem levého německého dálničního pruhu. Kola se doslova zakousnou do asfaltu, předek jakoby se nadzvedl jako v klasickém porschi 911, na stovce jste za 4,7 sekund, na stošedesátce za dalších 5,8 sekundy, za chvíli je tu dvoustovka a osmiválec přeplňovaný dvěma turby v tu chvíli na osmičku točí nějaké dva a půl tisíce otáček. A kdo má odvahu, vyžene ručku tachometru na 278 kilometrů v hodině.

Symfonii pro osm válců a čtyři výfukové roury trčící z nárazníku se podařilo odladit tak, že v něm znalci možná odhalí snahu připodobnit ho klasickým porscháckým boxerům.

Jezdí taky na elektrony

Provedení Cayenne S pořídíte ve dvou verzích: klasické s osmiválcem, fajnšmekři si ale můžou zvolit hybrid, kde spolupracuje vidlicový šestiválec s elektromotorem. U Porsche dali hybrid na roveň Ska, protože nabízí srovnatelnou dynamiku, jako provedení s atmosférickým osmiválcem.

Porsche Cayenne S Hybrid

Třílitrový zážehový šestiválec přeplňovaný kompresorem, pocházející z Audi S4, dává 333 koní. Pomáhá mu elektromotor o výkonu 34 kW (47 koní). Spojené ústrojí má točivý moment 580 Nm již od tisíce otáček za minutu. Dohromady dává výkon 380 koní, které auto rozjedou na stovku za 6,5 sekundy.

Hybrid podle tabulek vystačí s 8,2 litru na 100 kilometrů. Při projížďkách Lipskem, kam nás automobilka na představovačku nového cayennu pozvala, jsme jezdili za jedenáct litrů, s trochou cviku srazíte městskou spotřebu na deset litrů, podle tabulek se má hybridní cayenne vejít do 8,2 litrové spotřeby.

Do rychlosti 60 km/h je vůz schopen jet plně na elektrický pohon, motor se může v určitých případech (třeba při jízdě z kopce) automaticky vypínat až do rychlosti 156 km/h.

Cayenne je první hybrid v historii Porsche, ale pozor, není to první auto na elektřinu se slavným jménem rodáka ze severočeských Vratislavic nad Nisou. Vůbec prvním velkým projektem Ferdinanda Porscheho byl v roce 1900 elektromobil Lohner-Porsche.

Jízda s hybridem je pohodová, za malých rychlostí při poskakování městem se auto snaží jezdit co nejvíc na elektřinu. NiMh baterky nepřekáží, jsou schované pod podlahou kufru. Když jsou plně nabité, ujedete na ně nějaké dva až dva a půl kilometru.

Narozdíl třeba od lexusího hybridního SUV RX 450h, které se spojením benziňáku a elektromotoru hodně chlubí a staví na ni svou image, takže řidič se spíš než řízení věnuje "hře o elektrony", na palubě cayennu je přítomnost ekologického pohonu prezentována jako doplněk. Žádné velké nápisy, displeje a měřiče spořivé jízdy. Řidič prostě ví, že mu elektřina při akceleraci a rozjezdech pomáhá a ve městě šetří benzin a hotovo. Příjemným bonusem je mamutí točivý moment, který vám dovolí předjíždět, kdykoliv si vzpomenete.

Cena hybridu je téměř o 160 tisíc vyšší než cena běžného Cayenne S, který stojí 1 985 tisíc korun; 3 129 000 stojí Cayenne Turbo. Naopak nejlevnější volbou je benzinový šestiválec za 1 524 tisíc korun, dieselový vyjde na 1 598 000 Kč. Prodej oficiálně startuje tuto sobotu 8. května.

Porsche Cayenne v číslech

Model

Cayenne Cayenne S Cayenne Turbo Cayenne Diesel Cayenne S Hybrid
motor 3,6 V6 4,8 V8 4,8 V8 3,0 V6 TDI 3,0 V6 TFSI + elektromotor
objem (ccm) 3598 4806 4806 2967 2995
nejvyšší výkon (kW/k) 220/300 294/400 368/500 176/240 279/380
max. točivý mom. (Nm) 400 500 700 550 580
max. rychlost (km/h) 230 258 278 218 242
zrychlení 0-100 km/h (s) 7,5 5,9 4,7 7,8 6,5
prům. spotřeba (l/100 km) 11,2 10,5 11,5 7,4 8,2
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 4846 x 1939 x 1705 x 2895
objem kufru (l) 670 - 1780 (580 - 1690 hybrid)





Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Rodinný kombík za dobré peníze. Hyundai i30 Combi jde po kufru Octavii

Nový kombík z Nošovic se prodává pár dnů. Velikostí kufru prodloužený Hyundai i30 téměř dohání Škodu Octavia.  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Elektrický Swincar nezastaví žádný terén
VIDEOTEST: Terénního pavouka na baterky nezastaví žádný terén

Ta čtyřkolová šílenost se jmenuje Swincar. Elektrického šplhavce, který pokoří snad každý terén, jsme vyzkoušeli.  celý článek

Mercedes Třída E 3,0 350d...
Mercedes Třída E 3,0 350d...

r.v. 2016, naj. 17 430 km, diesel
1 352 624 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.