Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový český elektromobil koupíte jako stavebnici a smontujete v garáži

aktualizováno 
Vrnící, pískající, ale spíš tiše předoucí elektromobily se chystají vyrazit do měst. Auta bez výfuku budeme potkávat stále častěji. Právě teď pracuje jeden z nejznámějších českých elektromobilistů na miniatuře do města, kterou si postavíte doma v garáži.

Vozidla na elektřinu jsou vlastně od začátku elektromobilismu vymyšlená a čeká se jen na ty "správné" baterky, které rychle nabijete a ujedete s nimi daleko. Zatím se zdá, že aspoň zpočátku bude elektromobilům nejlíp ve městech. Malá obratná auta do zástrčky začíná nabízet Peugeot, Citroën nebo třeba Smart (jak elektrosmart jezdí čtěte ZDE).

S novým projektem chce v Česku uspět neúnavný propagátor elektromobilů Jaromír Vegr, který kdysi stál třeba u projektu elektrické Škody Favorit. On sám už v ničem jiném než elektromobilu nejezdí a chce k tomu nalákat i ostatní řidiče.

Ekolo Mini

V současné době pracuje na autě, které budete tankovat ze zásuvky a v přecpaných městech zaparkujete mezi ostatními "po smartovsku" - kolmo k chodníku. Ekolo Mini, jak se vozítko jmenuje, je 2,5 metru dlouhé a široké 140 centimetrů. Poprvé k vidění bylo na pražském autosalonu Autoshow.

Prototyp se účastnil soutěže o nejlepší český elektromobil, ve které se bojovalo o milion korun. Vegr ho postavil z toho, co našel doma. Teď pracuje na homologaci stavebnice, kterou by si zájemci mohli sestavit sami v garáži.

Ekolo MiniEkolo Mini

"Nejčastěji stejně jezdí řidič sám," řekl si konstruktér a umístil sedačku doprostřed. Je to bezpečnější i pohodlnější. "Proč by se musel řidič v malém autě mačkat na nějaké dveře," komentuje.

Mini má jen dva pedály a každý se obsluhuje jednou nohou. Chce to trochu zvyku, protože klasické "dvoupedálové" vozy s automatem se běžně ovládají jen pravačkou. "Takhle jsou ty pedály správně," říká Vegr.

Vzadu zůstalo dost místa na další dvě sedačky, nebo na ložný prostor, na který se vejde i typizovaná europaleta. "Za řidiče se vejdou bez potíží dva dospělí nebo maminka se dvěma dětmi," popisuje tvůrce.

Ekolo Mini

Třisetpadesátikilové vozítko zrychlí z nuly na 40 km/h za méně než 4 sekundy. "Kdybych tu na to šlápl, tak sroluju koberec, na kterém to stojí," chlubil se s nadsázkou Vegr na autosalonu v pražských Holešovicích, kde svůj nový projekt prezentoval.

Maximální rychlost jediného existujícího prototypu je 50 km/h. Tvůrce chce mini zhomologovat pro kategorii vozidel L6, na která stačí řidičák na malou motorku. Jaromír Vegr ale plánuje i silnější verzi, která pojede až stovkou.

"Použité materiály jsou voleny z hlediska plné recyklovatelnosti, cenové dostupnosti a hmotnosti," popisuje. Bezpečnostní rám, který vidíte zvenčí, je z nerezové oceli. Zbytek je sestavený z ocelových profilů a duralu, na podlahu a prahy konstruktér použil také speciální sendvičový materiál používaný ve stavebnictví. S podobným materiálem kombinujícím polypropylen s plechem se teď v autoprůmyslu snaží prorazit britští konstruktéři. Český stavitel elektromobilů tedy vynálezce Inrekoru předběhl...

Prozatím elektrického mrňouse pohání jeden elektromotor, v případě výroby má ale dostat koncepčně odlišné řešení s motory přímo v kolech.

Ekolo Mini

Nejmodernější akumulátory LiFeYPO4, o kterých se sériovým elektromobilům velkých značek zatím jen zdá, zvládnou i rychlé nabíjení, plné jsou asi za půlhodinu. Stavitel je zakomponoval do podlahy, jak je dnes u elektromobilů běžné. "V základním osazení umožňují dojezd až 120 km," uvádí Vegr. Má v záloze ale i verzi s dojezdem 200 km, která je o sedmdesát kilogramů těžší.

Jaromír Vegr plánuje cenu městského přibližovadla na baterky do tří set tisíc. Prvního zájemce už prý má.

Autor:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Audi A8 při světové premiéře v Barceloně
Nové Audi A8 je nejmodernější auto světa, už jsme v něm seděli

Auto pro pány ředitele, prezidenty, celebrity - Audi A8 je výstavní skříň moderních technologií německé značky. Model patřící společně s BMW řady 7 a...  celý článek

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Volkswagen Polo
Nový VW Polo je venku, rovnou i jako 200koňové GTI

Dvě stovky koní měl před deseti lety Volkswagen Golf GTI, teď má stejný výkon o třídu menší model Polo. Druhý nejdůležitější model německé značky (právě po...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.