Nový český elektromobil koupíte jako stavebnici a smontujete v garáži

  • 158
Vrnící, pískající, ale spíš tiše předoucí elektromobily se chystají vyrazit do měst. Auta bez výfuku budeme potkávat stále častěji. Právě teď pracuje jeden z nejznámějších českých elektromobilistů na miniatuře do města, kterou si postavíte doma v garáži.

Vozidla na elektřinu jsou vlastně od začátku elektromobilismu vymyšlená a čeká se jen na ty "správné" baterky, které rychle nabijete a ujedete s nimi daleko. Zatím se zdá, že aspoň zpočátku bude elektromobilům nejlíp ve městech. Malá obratná auta do zástrčky začíná nabízet Peugeot, Citroën nebo třeba Smart (jak elektrosmart jezdí čtěte ZDE).

S novým projektem chce v Česku uspět neúnavný propagátor elektromobilů Jaromír Vegr, který kdysi stál třeba u projektu elektrické Škody Favorit. On sám už v ničem jiném než elektromobilu nejezdí a chce k tomu nalákat i ostatní řidiče.

Ekolo Mini

V současné době pracuje na autě, které budete tankovat ze zásuvky a v přecpaných městech zaparkujete mezi ostatními "po smartovsku" - kolmo k chodníku. Ekolo Mini, jak se vozítko jmenuje, je 2,5 metru dlouhé a široké 140 centimetrů. Poprvé k vidění bylo na pražském autosalonu Autoshow.

Prototyp se účastnil soutěže o nejlepší český elektromobil, ve které se bojovalo o milion korun. Vegr ho postavil z toho, co našel doma. Teď pracuje na homologaci stavebnice, kterou by si zájemci mohli sestavit sami v garáži.

Ekolo MiniEkolo Mini

"Nejčastěji stejně jezdí řidič sám," řekl si konstruktér a umístil sedačku doprostřed. Je to bezpečnější i pohodlnější. "Proč by se musel řidič v malém autě mačkat na nějaké dveře," komentuje.

Mini má jen dva pedály a každý se obsluhuje jednou nohou. Chce to trochu zvyku, protože klasické "dvoupedálové" vozy s automatem se běžně ovládají jen pravačkou. "Takhle jsou ty pedály správně," říká Vegr.

Vzadu zůstalo dost místa na další dvě sedačky, nebo na ložný prostor, na který se vejde i typizovaná europaleta. "Za řidiče se vejdou bez potíží dva dospělí nebo maminka se dvěma dětmi," popisuje tvůrce.

Ekolo Mini

Třisetpadesátikilové vozítko zrychlí z nuly na 40 km/h za méně než 4 sekundy. "Kdybych tu na to šlápl, tak sroluju koberec, na kterém to stojí," chlubil se s nadsázkou Vegr na autosalonu v pražských Holešovicích, kde svůj nový projekt prezentoval.

Maximální rychlost jediného existujícího prototypu je 50 km/h. Tvůrce chce mini zhomologovat pro kategorii vozidel L6, na která stačí řidičák na malou motorku. Jaromír Vegr ale plánuje i silnější verzi, která pojede až stovkou.

"Použité materiály jsou voleny z hlediska plné recyklovatelnosti, cenové dostupnosti a hmotnosti," popisuje. Bezpečnostní rám, který vidíte zvenčí, je z nerezové oceli. Zbytek je sestavený z ocelových profilů a duralu, na podlahu a prahy konstruktér použil také speciální sendvičový materiál používaný ve stavebnictví. S podobným materiálem kombinujícím polypropylen s plechem se teď v autoprůmyslu snaží prorazit britští konstruktéři. Český stavitel elektromobilů tedy vynálezce Inrekoru předběhl...

Prozatím elektrického mrňouse pohání jeden elektromotor, v případě výroby má ale dostat koncepčně odlišné řešení s motory přímo v kolech.

Ekolo Mini

Nejmodernější akumulátory LiFeYPO4, o kterých se sériovým elektromobilům velkých značek zatím jen zdá, zvládnou i rychlé nabíjení, plné jsou asi za půlhodinu. Stavitel je zakomponoval do podlahy, jak je dnes u elektromobilů běžné. "V základním osazení umožňují dojezd až 120 km," uvádí Vegr. Má v záloze ale i verzi s dojezdem 200 km, která je o sedmdesát kilogramů těžší.

Jaromír Vegr plánuje cenu městského přibližovadla na baterky do tří set tisíc. Prvního zájemce už prý má.


Elektromobil