Hyundai ix20

Hyundai ix20 | foto: Hyundai

Nový český krabicák Hyundai ix20 zatopí roomsteru

  • 69
Z Nošovic míří na trh další roomsterobijec: Hyundai ix20. Malé rodinné MPV, které se předminulý týden představilo na pařížském autosalonu, postačí čtyřčlenné rodině, úspěch v souboji s nekonvenční škodovkou bude záviset jen na ceně. Ta je zatím tajná.

Mladá rodina se dvěma dětmi to nemá lehké. Musí vyjít s omezenými penězi, a v českých poměrech proto málokdy uvažuje o velkém rodinném autě plus třeba malém do města. Musí vystačit s jedním, takovým, jaké jim automobilky začaly v posledních letech šít na míru: malým MPV.

Na první pohled se to nezdá, ale zevnitř je Hynudai iX20 velký dost, až překvapivě. Automobilky dnes dokážou prostorové zázraky díky třeba vyvýšeným sedadlům. Řidič sedí jako na židli a nepotřebuje tolik natahovat nohy. Prostě pro všechny místa dost.

Hyundai ix20Hyundai ix20

Nehezký název, hezký vzhled

Zvenčí aspiruje novinka s nelibozvučným názvem ix20 na titul nejhezčího malého krabicáka současného trhu. Atraktivní čumák přidává křivky ve světlech, a vůbec, celé auto vypadá, jako by se vlnilo. Venku ani uvnitř není nic, co by ukazovalo na korejský původ. Tahle nová auta totiž své předchůdce z 90. let vůbec ničím kromě názvu nepřipomínají. Automobilka má designové centrum v Německu a výrobní závod v Nošovicích, takže moderní hyundaie jsou stoprocentní Evropané, dokonce Středoevropané. A je to znát: žádné vzhledové zaváhání, žádné laciné detaily, vše je ergonomicky propracované. A taky pěkné.

Hyundai ix20 je určitě zvenku hezčí než koncernová sestřenice Kia Venga, vypadá ze všech stran výrazně dynamičtěji. Praktická je stejně, uvnitř je spousta odkládacích prostor, třeba lahev dáte do dveří i pod řadicí páku, spíše budete mít problém v autě nic nezapomenout.

Ergonomie ovládání je naprosto bez výhrad, vyvýšená řadicí páka je krásně v dosahu, lehce se s ní řadí (a kupodivu nijak neomezuje pravou nohu řidiče), volant se příjemně drží a díky výškovému i podélnému nastavení si za ním každý najde svou pozici. Jediné, co mě uvnitř zarazilo, byly černé otvírací kličky dveří u levnějších verzí, u těch dražších jsou stříbrně lakované. Ale to je opravdu drobnost.

Benzin jede pěkně, diesel moc ne

"Tak na to šlápni, jinak tu zůstaneme viset," pobízel mě s panikou v hlase kolega na prezentaci novinky v Dubrovníku, když jsem se silnější dieselovou čtrnáctistovkou pod kapotou ix20 šplhal do strmých srázů chorvatského pobřeží. "Jo, to bych rád, ale ono to ani na dvojku vůbec, ale vůbec nejede," nervoval jsem se a musel tam "vrazit" za jedna.

Commonrailová 1,4 s 66 kilowatty má přitom papírově slušný výkon (90 procent maxima točivého momentu je k dispozici už v 1 500 otáčkách), v praxi se však její naladění a spojení s šestistupňovým manuálem ukázalo v nepříliš dobrém světle. Přiznávám, že málokdy jsem jel s tak líným motorem, a ani spotřeba nebyla bůhvíjaká. Nejlepší hodnota oscilovala kolem 6,6 litru, v kopcích, kde jsme se snažili "aby to prostě jelo", pak kolem osmi... Slabší variantu s 57 kW jsme nevyzkoušeli, ale báli bychom se jí ještě více. "Fun to drive", tedy radostná jízda, jak sliboval na prezentaci šéf vývoje motorů automobilky Jürgen Grimm, se prostě nekonala.

Hyundai ix20

Naštěstí pro značku nepatří dieselové motory v malých autech k tomu, co by čeští zákazníci nějak masově kupovali a žádali. A benzinové agregáty 1.4 a 1.6 jsou vynikající, a zvláště čtrnáctistovka (známá už z celé palety vozů koncernu Hyundai - Kia), nalazená zde na výkon 66 kW, jede výtečně. Spotřebou se i při razantní jízdě vejde pod sedm litrů na 100 km, při úsporné jízdě pak padá apetyt někam k 5,5 litrům, což je vynikající hodnota. Vřele doporučujeme.

Silnější šestnáctistovka s 92 kilowatty jede ještě lépe, ne však o tolik, jak by nasvědčoval papírový rozdíl výkonů, takže není nutné za ni připlácet. Nevyhnete se tomu pouze v případě, že budete stát o automat, protože ten se s jinou motorizací nenabízí.

Ale ještě k jízdě samotné: nemám k ní vůbec žádné výhrady, což mě samotného překvapilo. Odpružení je komfortní, ale ne přehnaně měkké; čekal jsem náklony v zatáčkách kvůli vyšší stavbě karoserie, ty se ovšem konaly jen v zanedbatelné míře. Čekal jsem přeposilované řízení; není sice nejtužší, ale je přesné a nalazení elektrického posilovače k rodinnému autu dobře pasuje. V rámci třídy je nadprůměrné, i když je třeba říci, že na etalon, jímž je pro mě nová meriva od Opelu, ještě nemá. Ven z vozu je výborný výhled díky bohatému prosklení: trojúhelníkovými okénky v předních sloupcích vidíte dobře šikmo vedle třeba při parkování, zlepšuje se tak i přehled v zatáčkách.

Variabilní

Hyundai má posuvná zadní sedadla až o 13 centimetrů, v několika polohách se také dá zafixovat sklon opěradla, dobře vymyšlené je, že se složené opěradlo "zamkne" naležato a zezadu se pak neozývají divné pazvuky. Kufr má 440 litrů, když si posunete sedadla vpřed, naložíte až 570, ve dvoumístném obsazení 1 253 litrů. Roomster je na tom vlastně stejně, oproti "íiksku" však zadní sedáky můžete v případě, že převážíte třeba kola, nechat doma.

Líbilo se mi praktické dvoupatrové dno kufru. Ve vyšší poloze "zařezává" se sklopenými sedačkami a dělá z mrňouse ministěhovák, nebo podlážku odklopíte a máte k dispozici hlubší prostor, ovšem se schodem. Když nic nepřevážíte, zaplníte prohlubeň spoustou věcí, o to víc, že dole chybí rezerva, nahrazená lepicí sadou. Tenhle do značné míry kontroverzní zvyk (když se pneumatika opravdu rozřízne, jste nahraní a musíte volat pomoc) si už oblíbila většina automobilek, a budeme se s ním setkávat stále častěji.

Hyundai ix20

Fluidní

Malý hyundai vypadá rozhodně dravěji, než jsme byli u rodinných vozů zvyklí. Hyundai i u malého auta začal uplatňovat svůj "fluidní design", tedy karoserii z křivek a prohnutí. Větší je také znak na masce chladiče, hodně se povedly kapkovité světlomety, prolisy na přední kapotě i vlna na dveřích. Koneckonců nová globální reklamní kampaň staví na sloganu "proč strávit celý život v krabici?" a na pozadí kostek domů a bytů ukazuje rozvlněné auto.

Navíc výplň šestiúhelníkové masky chladiče, což je nový poznávací znak moderních hyundaiů, může být buď obyčejně mřížkovaná, nebo tvořená zvláštními propletenými tvary. Říkají tomu "asymetrický vzorek bionických tvarů", a ať už to znamená, co chce, tentýž motiv najdete i na krycích mřížkách reproduktorů ve dveřích. Rozhodně to není nezajímavé.

Na přání můžete mít i vyklápěcí a posuvné panoramatické skleněné střešní okno se dvěma panely, sahající až nad zadní sedadla, ale také možnost zvolit si místo jednobarevného černého interiéru dvoubarevný béžový a různé varianty čalounění sedadel včetně polokožených. Přibyly i dvě barvy laku: modrá Blueberry a oranžová Sienna; dalších sedm je standardních.

Na cenu se čeká

Jediné, co by mohlo úspěch hyundaie ohrozit, by byla cena, protože automobilka tvrdí, že se nehodlá "podbízet", protože auto je "velmi kvalitní a konkurenceschopné". To určitě je, ale pokud nebude jeho základní cena pod 300 tisíci korunami, nebude mít v dnešní době šanci na dobré prodeje.

Konkurence

Kdo soupeří s malým hyundaiem

Konkurence je v téhle třídě velká: počínaje už pár let sloužícími modely Renault Grand Modus přes populární (byť vzhledově kontroverzní) Škodu Roomster až po nejžhavější novinku od Opelu, Merivu. A nemůžeme zapomenout na koncernovou sestřenici Kia Venga. Jak vychází ix 20 v porovnání s konkurencí?

Škoda Roomster

Velikostí ix 20 zaostává za škodou o 10 cm, ale pouze ve velikosti karoserie, rozvor (vzálenost mezi nápravami, rozhodující pro vnitřní prostor) je stejných 2,6 metru. Kufr má roomster větší, 509 litrů oproti 440 hyundaiovým.

Přestože cenu ix 20 ještě neznáme, čekáme, že začne na 300 tisících a bude mít slušnou výbavu včetně klimatizace a šesti airbagů. Nejlevnější roomster s motorem 1.2 HTP (51 kW) je za 270 tisíc korun, s moderním turbem 1.2 TSI (63 kW) za 285 tisíc, ale bez výbavy. S klimatizací a tříválcem je právě za 300 tisíc Kč, s TSI za 325 tisíc korun (optimální volba). Hyundai určitě půjde s cenou přímo proti škodovce.

Kia Venga

Koncernová sestřenice venga má prakticky stejné rozměry, jako "holátko" bez bočních airbagů i klimatizace stojí 260 tisíc korun, 280 pak v lepší výbavě. S klimatizací se dostanete až na 300 tisíc korun.

Opel Meriva

Další velkou výzvou pro ix 20 je nová meriva, odlišující se od konkurence dveřmi, otevíranými proti sobě, zadní tedy proti směru jízdy. Ta má větší karoserii než hyundai, ale rozvor prakticky stejný, opel má navíc o 40 litrů menší kufr. Meriva stojí 330 tisíc s motorem 1.4 (74 kW), v akci klimatizací a palubním počítačem zdarma.

Nissan Note

Prodejně trochu popelka, přesto ho do přehledu zařadit musíme – je rozměrově navlas stejný jako ix 20, nyní se prodává za výborných 270 tisíc (1.4 65 kW) včetně klimatizace a další výbavy (240 tisíc bez ní).

Renault Grand Modus

Už výběhový model je maličko menší než ix 20, ale nabízí se velmi výhodně: s atmosférickou 1.2 55 kW za 250 tisíc včetně klimatizace a další výbavy, za 270 je dokonce i s turbomotorem 1.2 TCe 74 kW.