Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Posvátný stingray je zpátky. Nová corvetta má sedmistupňový manuál

  12:57aktualizováno  17:04
Čtyři výfuky v řadě, osmiválec pod dlouhou placatou kapotou a velké jméno automobilové historie. Legendární americký svalovec přiburácel na detroitský autosalon v nové verzi.

Automobilka General Motors představila novou verzi corvetty po devíti letech Nový model nazvaný Stingray a corvettology označovaný jako C7 se na trh dostane na podzim.

Corvette Stingray s legendárním prvním Sting Rayem

Corvette Stingray s legendárním prvním Sting Rayem

"Stingray je jedním z posvátných jmen automobilové historie," říká Ed Welburn, viceprezident GM pro globální design. "Věděli jsme, že toto jméno nesmíme použít, pokud auto nebude skutečným nositelem tohoto odkazu," dodává pateticky.

Nová Corvette Stingray má s předchozí generací společné jen dva díly, uvádí automobilka.

Corvette Stingray - zadní náprava

Corvette Stingray - zadní náprava

Šéf GM Dan Akerson označil novou corvettu za důkaz definitivního zotavení firmy z bankrotu a svědectví, že společnost je ochotna zdravě riskovat. "Je to sdělení o americkém důvtipu, o naší technologii a také o naší ochotě riskovat. Je to první vůz, který jsme od našeho bankrotu navrhli od začátku až do konce," řekl Akerson.

Vývoj nového modelu zdržovaly zostřené vládní regulace spolu s dočasným bankrotem GM v roce 2009. Americký král silnic dostal nový atraktivní vzhled a lehčí materiály a vývojáři se vyrovnali i s vládními požadavky na spotřebu. Stingray má karosérii z hliníku místo oceli, využívá uhlíková vlákna a kompozitní materiály. Kvůli vládní regulaci bezpečnosti ovšem i tak váží o něco víc než 1 451 kilogramů, které má současný základní model.

Fotogalerie

Kapota a odnímatelný střešní panel jsou z uhlíkových vláken, dveře, zadní panely a podvozkové panely z uhlíkových nanokompozitů, rám z hliníku. Rozložení hmotnosti mezi nápravy je 50:50.

Sedmistupňový manuál

Stingray s osmiválcem objemu 6,2 litru a s výkonem 450 koní zrychlí z nuly na 100 kilometrů za hodinu za necelé čtyři sekundy. To je o několik desetin sekundy rychleji než současný model a o víc než půl sekundy rychleji než třeba další ikona, ovšem z opačné strany Atlantiku, Porsche 911, které je však o polovinu dražší. Tradiční "small block" umístěný vpředu je vybavený systémem vypínání poloviny válců, když motor nepracuje pod plnou zátěží, a měl by výrazně snížit spotřebu. Osmiválec motoráři vybavili přímým vstřikováním paliva a kontinuálním variabilním časováním ventilů.

Stingray také dostává novou sedmistupňovou manuální převodovku, která musí přenést až 610 newtonmetrů točivého momentu. Sedm stupňů "v manuálu" má u osobního auta v součastnostï snad jen Porsche u stávající 911. Už to, že corvetta dostává manuální převodovku, bude pro část zákazníků velkým kladem. Konkurence jako Ferrari a Lamborghini totiž manuály opouští.

Corvette Stingray - sedmička se řadí úplně doprava nahoru

Corvette Stingray - sedmička se řadí úplně doprava nahoru

Zvenku je to stále ta mohutná široká nízká corvetta, jak ji známe z posledních generací, interiér má podle vývojářů působit dojmem kokpitu letadla. Mladší zákazníky než muže mezi padesátkou a šedesátkou, kteří jsou nyní dominantními kupci corvetty, by nový model měl přitáhnout hlavně špičkovou elektronikou. Nová corvette bude "lepší v každém ohledu", řekl šéfinženýr GM Tadge Juechter.

Pro řidiče připravili vývojáři pětipolohový volič jízdních režimů, který mění 12 prvků, hlavně odezvu plynového pedálu a benevolentnost stabilizačního systému.

Ostře vyhlížející exteriér stingraye inspirovala do určité míry závodní verze Corvette C6.R. Název zase vzpomíná na nejznámější corvettu všech dob, kterou je Sting Ray z roku 1963.

Corvette Stingray

Pro nového stingraye připravili vývojáři i Performance Package, určený pro jízdu na okruzích. Je v něm diferenciál s elektronicky omezeným prokluzem, mazací systém se suchou vanou, vylepšené chlazení brzd, diferenciálu a převodovky a originální aerodynamické doplňky, které vylepší stabilitu ve vysokých rychlostech.

Americká legenda

První Chevrolet Corvette, dnes už jen jednoduše "Corvette", měl premiéru právě před 60 lety v New Yorku jako prototyp vozu snů a ihned dostala přezdívku sportovní vůz Ameriky. GM vyrobila jich dosud prodala 1,5 milionu.

Roční prodej klesl z maxima přes 42 000 vozů z roku 1977 na loňských asi 14 000. Vůz si však díky neustálému technickému vývoji zachoval prestiž a exkluzivitu jediného amerického konkurenta evropských sportovních značek jako Ferrari nebo Lamborghini.

Corvette Stingray

Cenu nové corvetty zatím GM neoznámila, zástupci automobilky ale naznačili, že bude zhruba stejná jako u dosavadní verze. Ta se v USA prodává od 50 000 dolarů (960 tisíc korun) a cena se může podle výbavy vyšplhat až na 112 600 dolarů, tedy 2,16 milionu Kč.

"Předpokládáme, že první vozy bude možné v ČR objednávat koncem letošního roku," říká pro MF DNES Michal Klement z českého zastoupení značky. Nejrychlejší tedy budou mít auta příští sezonu. Ceny nové verze by měly být podobné jako u nynejšího modelu. "Nejlevnější vychází asi na 1,9 milionu včetně DPH," dodává Klement.

Nová Corvette Stingray se bude vyrábět v závodě GM Bowling Green, který prošel rekonstrukcí za 131 milionů dolarů, 52 milionů z toho stála karosárna, která jako jediná bude vyrábět v rámci koncernu hliníkový rám.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.