Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový Fiat Croma: když se vám nelíbí, vraťte ho

aktualizováno 
Neztratil nic ze své plavné elegance dálničního expresu. Obrkombík značky Fiat k tomu navrch dostává novou, pohlednější tvář a moderní výbavu. Vyzkoušeli jsme, jak se s novou cromou jezdí.

Fiat Croma | foto: Fiat

Zhruba v polovině života čeká téměř každý model facelift - tedy jakási lehká plastika obličeje a občas i interiéru, semtam přibude nějaká lišta, detail.

Automobilky tak chtějí dodat svým modelům modernější vzhled a doufají, že si jich všimnou noví zákazníci. Bohužel, ne vždy nová tvář autu pomůže, to to pak může dopadnout třeba takhle.

V případě nové cromy je ale facelift rozhodně krokem k lepšímu. Cvičené oko designéra možná odhalí některé prohřešky proti původnímu jazyku velkého Giugiara, který ji původně navrhl. Nová tvář brava ale cromě sluší a rozumí si i s oblinami a velkými plochami tohoto bachratého kombíku.

Nové tvarování dostal také zadní nárazník. Má naznačovat dynamické ambice auta. Na horní hranu okna víka kufru se ještě nastěhovalo křidélko spojleru, které šlechtí aerodynamiku a při pohledu zezadu cromu opticky snižuje. Stejný úkol mají také lišty na bocích.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Fiat můžete koupit na www.automodul.cz

Netradiční kombi
Největší fiat dostává novou tvář po necelých třech letech, tedy dřív, než je obvyklé. (Croma se představila před dvěma roky na autosalonu v Ženevě.) Roberto Giolito, šéfdesignér Fiatu¨, to vysvětluje potřebou přiblížit tvář cromy úspěšným modelům Bravo a Grande punto.

Nafouknutý kombík nezvyklých proporcí zůstává neprávem opomíjen za německou konkurencí. Všechny díry do automobilového světa udělali Italové s malými auty, croma ale dokazuje, že umějí i ta velká.

Auto je někde na půl cesty mezi kombíkem a MPVčkem. Hlavní cílovou skupinou jsou velké rodiny, které s sebou stále vozí hromadu věcí.

Rozhodně stojí za pozornost fakt, že existuje jen jako verze kombi. Sedan jménem Croma v autosalonu fiatu nepořídíte.

I přes vcelku vysokou stavbu karoserie má velmi dobrou aerodynamiku, sprint po dálnici zvládá s přehledem, hovor posádky podbarvuje jen šelestění zrcátek a v případě testovaného exempláře také pohvizdující turbodmychadlo.

Velké stěhování
Oproti předchozímu provedení cromy se po technické stránce nic nemění, stejný zůstal také skvěle přístupný interiér.

Automobilka tvrdí, že tohle 478 cm dlouhé, 177 široké a 160 centimetrů vysoké auto je "nejprostornějším automobilem ve svém segmentu." Pobyt na palubě říká, že na tom něco bude.

Ergonomové posadili posádku výše, než je obvyklé. Usazení za volantem trvá o něco déle i díky malým seřizovacím rozsahům volantu. Trošku dál od věnce volantu jsou umístěny páčky směrovek a stěračů. Některé ovladače budete chvíli hledat. Motor se třeba oživuje netradičně na středovém tunelu mezi předními sedadly.

Obří křesla jsou hodně plochá, ale podepřou tělo i opravdu urostlého pasažéra a nabídnou hromadu pohodlí.

Řadicí páku umístili konstruktéři hezky vysoko, po ruce k volantu, dokonalému pohodlí překáží jen příliš mohutný středový tunel, který utiskuje dolní končetiny posádky vpředu. Těm vzadu je ale hej, mají hromadu místa ve všech směrech, plusy k dobru sbírá croma za rovnou podlahu.

Obří prosklené plochy dodávají pocit vzdušnosti a podtrhují velkorysou nabídku prostoru, řidič ocení dobrý výhled ven.

Kromě pěti dospělých odveze ještě 500 litrů zavazadel, když se sklopí opěradla zadních sedadel, naloží až 1 610 litrů.

Nově je ve všech verzích dvojitá podlaha, díky níž podlaha zařezává s hranou kufru. Při nastupování se tedy zavazadla nemusí vláčet přes schod.

Koráb
Podvozek je měkčí, než je u fiatů zvykem. Nabízí komfortní svezení, přes hrboly se plavně přenese, daní za to jsou trochu vetší náklony v zatáčkách, z pohledu řidiče je tento pocit umocněn výše položenými sedačkami.

I díky neskromným rozměrům je croma v rychlých serpentinách těžkopádnější, ale na to už od pohledu croma stavěná není. Jako plavný dálniční expres se osvědčuje znamenitě. Řízení je teď tužší než u stávajícího provedení, ale přesnější bohužel není, v zatáčkách tedy řidič občas trochu "loví stopu".

Turbodiesel až na prvním místě
Nabídka motorů má pět položek: na výběr je ze dvou benzinových (1.8 16v 140k a 2.2 16v 147k) a tří naftových agregátů (1.9 MultiJet 8v 120k, 1.9 MultiJet 16v 150k a 2.4 MultiJet 20v 200k).

Kombíkům Evropanů chutná hlavně nafta. Proto bude patřit k nejobvyklejším volbám zákazníků turbodiesel.

Silnější stopadesátikoňová naftová jedna-devítka má na rozpohybování jedenapůltunového fiatu sil víc než dost.

Než se probudí k životu, je třeba ji trochu vytáčet, turbodmychadlo začíná řádně pomáhat až kolem 1 800 otáček.

V kombinaci s přesným a příjemně odstupňovaným šestistupňovým manuálem ("benziňáky" dostávají pětistupňové) se má kombinovaná spotřeba podle údajů výrobce dostat na 6,1 litru nafty na 100 kilometrů. Svezení s naším exemplářem bylo příliš krátké na její zkoumání.

Bezpečí a výbava
Croma se chlubí pěti hvězdičkami z crashtestů EuroNCAP. K maximálnímu počtu hvězdiček za ochranu posádky dostávají všechny cromy 7 airbagů (včetně kolenního), ABS, ESP. Návykovým pomocníkem je tzv. hill-holder, který zabraňuje nechtěnému couvnutí při rozjezdech do kopce.

K bohaté výbavě cromy nově nabízejí kupříkladu multimediální systém Blue & Me, který mimo jiné umožňuje přehrávat MP3 a ovládat navigaci hlasem. Řidiči pomáhají v zatáčkách mlhovky, díky nimž vidí "za roh" (osvětlují vnitřek zatáčky). Aby posádka vzadu při dlouhých výletech nezlobila, je k mání do střechy integrovaný výklopný displej, který přehrává DVDčka nebo umožňuje připojit herní konzoli.

Nelíbí se vám? Vraťte ji
Velkou novinkou je pětiletá záruka na cromu. Když se vám auto nebude líbit, můžete ho v prvních měsících bez udání důvodů vrátit. Jediným omezením budou najeté kilometry (maximálně jeden až dva tisíce). Za každý takto najetý kilometr zaplatí zákazníci v celé Evropě méně než půl eura. "Podmínky se budou lišit v závislosti na trhu," říká šéf Fiatu Lorenzo Sistino. Stojí za pozornost, že italským zákazníkům automobilka možnost takto vrátit cromu nenabídne.

Do prodeje se inovovaná croma dostane ještě před koncem roku. Ceny prozatím nejsou známé, podle prohlášení zástupců Fiatu ale budou vzhledem k výbavě výhodnější než u modelu, který je nyní v prodeji.

Základní cena stávající cromy s benzinovým motorem 1,8 je nyní 650 tisíc korun, v akční nabídce ji ale teď pořídíte od 585 tisíc.





Nejčtenější

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Další z rubriky

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.