Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ford řeže náklady. Nové mondeo je odloženo na konec roku 2014

  15:55aktualizováno  15:55
Aktuální Ford Mondeo rozhodně není špatné auto, ale už začíná přesluhovat. Na autosalonu v Paříži se dokonce představil jeho nástupce. Do prodeje mělo nové mondeo zamířit příští rok před létem. Jenže všechno je jinak. Start je odsunutý o dva roky.

Nový Ford Mondeo | foto: Ford

Americký koncern Ford se tento týden pochlubil, že završil své finančně nejúspěšnější třetí čtvrtletí v historii, dosáhl zisku 2,2 miliardy dolarů před zdaněním. Celkem má teď v kase kolem 34 miliard dolarů.

Za to vděčí své severoamerické divizi. Evropská si totiž stojí přesně opačně. "V Evropě čelíme střednědobým výzvám, jsme však zcela odhodláni transformovat naše evropské aktivity rozhodným sladěním výroby s poptávkou, zlepšením ziskovosti prostřednictvím nových produktů a posilováním značky, zefektivněním nákladů a využitím příležitostí k růstu," říká Alan Mulally, prezident a generální ředitel Ford Motor Company. Přeloženo z "manažerštiny": bude se propouštět, zavírat a šetřit. Nutno dodat, že škrty čekají i další evropské nebo v Evropě působící automobilky.

Evropské ztráty

V Evropě se nyní prodává nejméně automobilů za bezmála dvacet let. Evropská část skupiny Ford dosáhla za prvních devět měsíců roku 2012 ztráty 1,021 mld. dolarů, zatímco ve stejném období loňského roku vytvořila zisk 163 milionů dolarů.

Trh v devatenácti evropských zemích, které jsou pro odbyt Fordu klíčové, se za posledních pět let propadl o 20 procent. Nejméně do poloviny aktuální dekády se přitom neočekává výraznější zlepšení.

Manažeři Fordu si myslí, že změny evropského automobilového trhu jsou povahy strukturální, nikoliv cyklické, a proto minulý týden oznámili plán úspor, které mají ušetřit 450 až 500 milionů dolarů.

Ford se totiž rozhodl v Evropě uzavřít tři fabriky: příští rok dvě v Británii (Southampton a lisovnu v Dagenhamu) a v roce 2014 třetí v Belgii (Genk). V Southamptonu vyrábí Ford svůj bestseller transit, produkce dodávky se přesune do Turecka (továrna Ford-Otosan v Kocaeli), Dagenham vyrábí komponenty a v Genku S-Max a Galaxy. Tyto tři továrny zaměstnávají celkem 5 700 lidí.

Sníží tak svou výrobní kapacitu v Evropě o 18 procent, tedy o 355 tisíc vozů ročně.

Fotogalerie

Mondeo koncem roku 2014

A jednou z nejviditelnějších obětí této revoluce je nové mondeo, které se už od začátku letoška prodává na severoamerickém trhu jako Ford Fusion.

Mondeo totiž měli vyrábět v Genku, nakonec bude vyjíždět z fabriky ve španělské Valencii, odkud vystrnadí C-Maxe do Německa (Saarlouis). Zdržení nastane kvůli nutnému přesunu výrobní linky a všech technologií. Uvedení na trh tak proběhne až koncem roku 2014.

Je riziko, že tou dobou po něm už neštěkne ani pes. Znovu představit už jednou představený model nebudí u zákazníků důvěru a naruší plynulý přirozený cyklus výměny generací. Na nekonečné uvádění a oddalování doplatilo v minulosti několik modelů. Z poslední doby to byly třeba Renault Avantime nebo Citroën C6, jejichž výrobu a prodeje automobilka po uvedení tlumila kvůli dodatečnému řešení technických problémů. Po opětovném rozjetí prodejů a výroby se už auta "nechytla".

Čekání na mondeo bude tedy pro Ford nekonečně dlouhé. Za letošních prvních osm měsíců spadly podle údajů analytiků Jato Dynamics jeho prodeje o 14 procent na 50 104 kusů. Konkurence má tedy jedinečnou šanci mondeo sesadit z předních příček prodejů své kategorie.

Paradox: jedni snižují, druzí jsou na koni

Ford zavírá fabriky. Stejný plán mají i další automobilky v Evropě. Paradoxně jiné jsou na koni. Na tři směny jede výroba Range Roveru Evoque, drahé malé a velmi stylové SUV jde na dračku.

A třísměnný provoz chystá i Daimler na lince, kde se vyrábí nový Mercedes A. O sportovní hatchback je velký zájem, od června, to bylo  ještě před zahájením prodejů, nasbírali prodejci na 70 tisíc objednávek. V továrně v Rastattu tedy přidávají třetí směnu, do které naberou dalších 500 lidí. Výroba "Áčka" probíhá také v maďarském Kecskemétu. A to už má Daimler nasmlouvanou výrobu ve finské fabrice Valmet, kde v letech 2013 až 2016 vznikne 100 tisíc Mercedesů A.

Mercedes A

Mercedes A





Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.