V Mladé Boleslavi z nového hyundaie radost mít nebudou. Fabii totiž přibyl další opravdový konkurent. Líp vypadá, je prostornější a bude stát minimálně stejně. Případný zájemce vyzdvihující akurátnost koncernu Volkswagen se jen musí přenést přes fakt, že Hyundai i20 se vyrábí v Indii.
Může se hoditNové i ojeté automobily Hyundai můžete koupit na www.automodul.cz |
Nečekám ale, že by se to na autě a jeho prodejích nějak negativně projevilo. Menší sourozenecký model i10 se rodí v té samé zemi a během posledních dvou měsíců se v Česku stal nejprodávanějším autem v kategorii nejmenších aut.
Větší "ídvacítka" má sice mnohem těžší soupeře (Škoda Fabia, Ford Fiesta, Mazda 2, Fiat Grande Punto, Peugeot 207, Renault Clio nebo Opel Corsa), ale první jízdní dojmy v okolí Barcelony ukázaly, že jim klidně může natrhnout... No přinejmenším triko.
Stojí jako fabia
Na začátek hned to nejdůležitější: základní cena pětidveřové verze s motorem 1.2 s výkonem 57 kW (78 koní) je 229 900 korun. Když si připlatíte za klimatizaci částku okolo dvaceti tisíc korun, dostanete se na cenu, za niž se dá koupit nejlevnější fabia s výkonem 44 kW (60 koní) s klimatizací.
Výbava pro Česko ještě nebyla zveřejněna, jisté je zatím jen to, že kromě dvou čelních a dvou bočních airbagů bude obsahovat ještě hlavové pro cestující na předních i zadních sedadlech. Celkem jich tedy bude šest. Samozřejmostí pak je vestavěné autorádio přehrávající formát MP3.
Za příplatek pak auto půjde vybavit klimatizací, loketní opěrkou vpředu, bezklíčovým systémem, systémem monitorování tlaku v pneumatikách, stabilizačním systémem ESP, elektrickým sklápěním zrcátek nebo ovládáním autorádia na volantu.
Konečně dospělé auto
Ještě teď mě polévá pot, když si vzpomenu, že jsem před lety málem musel jet z Prahy do Budapešti Hyundaiem Getz. To auto mi nepřišlo ani bezpečné, ani pohodlné. S jeho nástupcem bych se na podobnou cestu vydal bez jakýchkoliv námitek. Místa je v něm neporovnatelně víc, větší má i kufr, určitě je bezpečnější a palubní deska nevypadá, jako by to byl produkt recyklační linky na PET lahve. A hlavně výborně jede.
Tohle auto se dělalo extra pro evropské řidiče. A je to znát. Dojem z řízení jsem měl lepší než třeba za volantem fiatu či peugeotu. Na Mazdu 2 nebo na novou fiestu ale nemá. Hyundai i20 jde nastavením řízení a podvozku do boje spíš se Seatem Ibiza a třeba i s fabií. Snad jen vzhledem se nechal výrazně inspirovat Opelem Corsa. To ale rozhodně nejde označit jako nějaký průšvih. Naopak.
Větší, větší, větší
Hyundai i20 bude bodovat prostorností. Srovnání s getzem je tady úplně mimo mísu. Novinka je prostě ve všech směrech větší. Místa nad hlavou i pro nohy cestujících na zadních sedadlech je opravdu hodně. Kufr má objem pěkných 295 litrů, tedy o pět litrů méně než fabia, která v této třídě prostorností zavazadlového prostoru vede.
Oproti ní má hyundai jednu velkou výhodu. Tou je šířka, která je skoro o sedm centimetrů větší. A uvnitř to cestující poznají. Pokud jde o interiér, palubní desce a výplním dveří dominují tvrdé plasty. Jejich plusem je alespoň to, že svůj handicap dobře maskují. Větší pochvalu si zaslouží možnost nastavit volant jak výškově, tak podélně. V této třídě to není pravidlem. Ve Španělsku jsme vyzkoušeli tři motorové verze - dvakrát benzin, jednou naftu. Především ty benzinové oproti konkurentům nabízí vysoké výkony. Nejslabším námi testovaným motorem byla "jednačtyřka" s výkonem 74 kW (100 koní).
Benzinové motory líné nejsou
Tohle asi bude nejlepší volba pro ty, kteří Hyundai i20 nebudou chtít jen na krátké popojíždění. Auto je dostatečně svižné a příjemně tiché. Řazení bez chyby. U nás se však bude prodávat hlavně slabší verze s motorem o objemu 1,2 litru. S tou jsme sice nejezdili, ale i ta má slušný výkon 57 kilowattů.
Do rukou se nám dostala nejsilnější benzinová verze 1.6 CVVT se čtyřstupňovým automatem, který řadil čistě, bez jakéhokoliv tápání při hledání té pravé rychlosti.
Zklamáním byl ovšem diesel o objemu 1,4 litru. Klapavý zvuk hlavně při nižších otáčkách by mě rozčiloval pokaždé, když bych si sedl za volant. Plusem je alespoň spotřeba, kterou by se mělo podařit srazit pod pět litrů na 100 kilometrů. Jenže ten hluk...
Jak bych se rozhodl já
Celkový dojem? Kdybych si měl koupit auto této třídy, asi by to byl jeden z favoritů. Není na první pohled nijak uchvacující, ale nevypadá špatně, je prostorný, dobře se řídí a roli by hrálo i to, že takové auto se pořád spíš vybírá s přehledem výbavy v jedné a kalkulačkou v ruce druhé. A minimálně v této kategorii na tom nový hyundai špatně nebude.
Hyundai i20 v číslech | |||||||
motor | 1,2 benzin | 1,4 benzin | 1,6 benzin | 1,4 diesel 75 koní | 1,4 diesel 90 koní | 1,6 diesel 115 koní | 1,6 diesel 128 koní |
zdvihový objem (ccm) |
1 248 | 1 396 | 1 591 | 1 396 | 1 396 | 1 582 | 1 582 |
max. výkon (kW/k) |
57/78 | 74/100 | 93/126 | 55/75 | 66/90 | 85/110 | 94/128 |
max. krouticí moment (Nm) |
119 | 137 | 157 | 220 | 220 | 260 | 260 |
komb. spotř. (l/100 km) |
5,2 | 5,6 | 5,9 | 4,4 | 4,4 | 4,3 | 4,3 |
max. rychlost (km/h) |
165 | 180 | 190 | 161 | 171 | 190 | 190 |
zrychlení 0–100 km/h (s) |
12,9 | 11,6 | 9,5 | 16,2 | 13,6 | 10,7 | 10,4 |
délka x šířka x výška x rozvor (mm) |
3 940 x 1 710 x 1 490 x 2 525 | ||||||
objem kufru (l) | 295 |