Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rocketman s famózními detaily je opravdový mini

aktualizováno 
Značka Mini ohlásila návrat ke kořenům. Studie rocketman měří necelých 3,5 metru a fascinuje futuristickými detaily. Prosklená střecha ve tvaru britské vlajky se asi do výroby nedostane, ale chytré řešení dvojitého otvírání kufru by si sériovou podobu zasloužilo.

Mini Rocketman | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Už žádné nafukování, Mini musí být mini. Tradiční britská značka (nyní ve vlastnictví německého BMW) svůj nejnovější koncept natočila úplně opačným směrem než všechny předešlé novinky. Jestliže modely Clubman nebo v ještě větší míře Countryman už výrazně přerostly původní koncept Mini, tak rocketman se vrací ke kořenům.

S délkou 3,419 metru je sice stále o 40 centimetrů delší než prapůvodní Austin Mini z roku 1959, ale revoluční koncept miniautíčka geniálního konstruktéra Issigonise tak konečně získává opravdového pokračovatele. Aktuálně prodávaná generace mini na to původní navazuje spíš designem než opravdovou miniaturností, na délku má 3,7 metru.

Autosalon Ženeva 2011

Další novinky najdete ve speciání příloze na iDNES.cz

Koncept rocketman vypadá velmi atraktivně a konstruktéři či designéři se na něm opravdu vyřádili. Mnoho prvků asi nemá šanci proniknout do sériové produkce, několik praktických nápadů by si ale produkční verze auta zasloužila.

Na první pohled se novinka drží dnes již klasických tvarů novodobých mini, které samozřejmě těží z původní předlohy. Ale rozhodně to není žádná zmenšenina prodávaných modelů. Nové masce dominuje obrovský oblý otvor chladiče a zakulacené světlomety s výrazným lemem pro denní svícení. Zajímavé je zaoblení spoileru směrem doprostřed tak, že jsou zpředu výrazně vidět pneumatiky. Celkově působí zpředu rocketman hravým dojmem a možná signalizuje podobu všech příštích mini.

Zadní část nese zcela originální světla, která tvoří jakési držáky na bocích. Světla vypadají skvěle, je ale otázkou, jestli má toto provedení šanci na sériovou produkci. Velmi zajímavé je otvírání kufru. Je dvoudílné: ve spodní části se až o 35 centimetrů vysouvá jakýsi šuplík, horní díl je pak klasicky výklopný vzhůru a výrazně zasahuje do střechy.

Šuplík z kufru rozhodně není samoúčelný. Lze jej vysouvat samostatně, a pak poslouží třeba jako nosič kol nebo s otevřenými dveřmi jako podložka pro delší náklad. Oproti výklopným dvoudílným dveřím u některých SUV a pickupů ale horní část zadních dveří stále kryje celý zavazadlový prostor a do auta tak netáhne.

Mini Rocketman

Konstruktéři si pohráli i s dvojicí bočních dveří. Jsou dvoudílné se zalomením v první čtvrtině. Díky tomu se dají pohodlně otevřít i v těsném prostoru. A to je jinak u třídveřových aut s dlouhými dveřmi docela problém, což potvrdí každý jejich majitel. Na rozdíl od šuplíku ze zavazadlového prostoru se ale tato konstrukce bočních dveří do výroby nedostane, pravděpodobně bude dost drahá.

Zcela jistě pak pouze na přehlídková mola patří prosklená střecha konceptu, která má tvar britské vlajky. Vypadá efektně i tradičně (britská vlajka je populární motiv na střechy vozů mini), ale opět až příliš nákladně.

Ale kdo ví, ona celá konstrukce konceptu rocketman je neortodoxní a u velkosériových aut se s ní jen tak nesetkáme. Základ totiž tvoří kompozitový prostorový rám, který na některých místech exteriéru i interiéru vystupuje na povrch a tvoří tak design celého auta. A právě u střechy to je nosník ve tvaru X. Zbytek britské vlajky pak tvoří potisk na skle.

Interiér výrobce navrhl v uspořádání 3+1. Dvě přední místa pak doplňuje plnohodnotné zadní za spolujezdcem a jen nouzové (primárně pro děti) za řidičem. Pro městské auto je taková koncepce dostačující a rocketmana by si asi nikdo nepořídil jako rodinný vůz.

Mini Rocketman

Stejně jako zevnějšek, tak i interiér vypadá velmi atraktivně. Přístrojový tubus je umístěný centrálně a stejně jako sloupek volantu výrazně vystupuje z palubní desky, která je poměrně subtilní.Středový panel chybí. Výrazným prvkem interiéru je jeho podsvícení. Na výběr je hned několik barev a nesvítí jen palubní deska, ale i lem pod všemi okny auta. Spolu s netradičními předními a zadními světly je rocketman dobrým důkazem mánie výrobců upotřebit stále levnější diodová světla všude, kde to je jen trochu ospravedlnitelné.

O sériové produkci rocketmana se BMW v tiskové zprávě vůbec nezmiňuje. Ale posun výrobního programu k menším vozům je víc než logický, takže otázkou není, jestli vůbec, ale spíš kdy a v jaké finální podobě...

Autoři:




Nejčtenější

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Další z rubriky

Citroën C3 Aircross
Budoucnost Citroënu: Řada modelů skončí bez náhrady, přibudou SUV

Francouzskou značku čeká v následujících letech doslova zemětřesení. Některé modely skončí bez přímého nástupce, naopak i Citroën naskočí na trend populárních...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Mazda CX-5
První jízda: Mazda CX-5 okouzlí i odpůrce SUV

Samotné Mazdě o právě představené CX-5 s velkým čumákem občas ujede, že to velký facelift. Na druhou stranu provedli konstruktéři tolik změn, že by takový vůz...  celý článek

BMW X5 3.0 XD 4x4 173 kW CZ
BMW X5 3.0 XD 4x4 173 kW CZ

r.v. 2008, naj. 180 025 km, diesel
359 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.