Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nový Mercedes A představen. Je to draveček

  6:04
Ženeva (Od zpravodaje iDNES.cz) - Nové áčko už nerozhodí žádný los, je to takový smartphone na čtyřech kolech pro ty, kdo vyrostli na videohrách... Podobnými narážkami pro znalé prokládal vtipem sršící a skvěle naladěný šéf Mercedesu Dieter Zetsche prezentaci nového Mercedesu A v předvečer zahájení ženevského autosalonu.

"Je kompletně nové, do posledního detailu," říká s výrazem, který nesnese odpor. Však taky A jako jméno novinky znamená v jeho vysvětlení  "atak". Atak na peněženky zákazníků konkurence.

Zpátky k zemi

Už to není to zvýšené A, které kdysi převracelo představy, jak má vypadat mercedes a taky jaký má mít pohon. S tvary se designéři vrátili zpátky k zemi a z vysokého rodinného stěhováku je přikrčený hatchback. Pohon předních kol ale oproti pravověrným mercedesům s poháněnou zadní nápravou zůstal zachovaný.

Premiéra nového Mercedesu A

Dieter Zetsche se ve svém představení vracel ještě k bájnému Mercedesu 190, který byl ve své době vstupem do lidovějších kategorií. Jenže dnes už je to jinak. Právě áčko a jeho sourozenci – má jich být včetně vyššího a bachratějšího B na nové modulární platformě MFA (modular front architecture) celkem šest – bude jedním z důležitých modelů značky. Vždyť se počítá, že celosvětově se má v této kategorii prodat až deset milionů aut ročně koncem tohoto desetiletí. Teď to je kolem šesti milionů aut formátu Audi A3, BMW 1 nebo VW Golf.

Dynamické linie a skvěle vyvážené proporce dělají z nového mercedesu velkého konkurenta vykulenému BMW 1. Nový mercedes proti němu působí mnohem agresivněji. Oproti odjíždějícímu áčku stojícímu na sendvičové podlaze je o víc než čtyřicet centimetrů delší, nově měří 4 292 mm. Je širší o jeden a půl centimetru (nově 1 780 mm) a samozřejmě o pořádný kus (přesně 16 cm) nižší, takže už nehrozí převrácení v slavném losím vyhýbacím testu jako před lety.

V Zetscheho podání už to není jen praktické auto, má dávat emoce. Na to hraje nejen agresivním pohledem, ale i vnitřkem. Parádně vypadají sedadla s opěrkami integrovanými do opěradel, přístrojovka je mixem klasického pojetí doplněného o moderní technologie.

Premiéra nového Mercedesu A

První, co aspoň trochu prakticky smýšlejícího diváka uhodí do očí, je nepochopitelně zúžený vstup do kufru. Otevřete víko zabíhající ke krajům a objeví se o dost užší výřez. "Na stěhování nákladu si kupte béčko," umlčí vaše připomínky v obchodě s mercedesy. Tohle má být spíš draveček pro mladé, nebo aspoň mladé duchem...

Přilákat má hlavně nové zákazníky. O cenách se zatím mluví jen v náznacích, ale vypadá to, že by neměly přesáhnout ceny stávajícího áčka, už kvůli konvenčnější a jednodušší technické základně.

Motory jen s turbem

Původní nabídku motorů nahradí v áčku nové čtyřválce z produkce Mercedesu, ale také spřáteleného Renaultu.

Benzinové motory používají přeplňování a přímé vstřikování. Základem je benzinová 1,6 od Renaultu, které má ve verzi A180 113 koní. Další benziňáky A200 a A250 už jsou z kuchyně Mercedesu (motor M270) s výkony 156 a 211 koní – VW Golf by se měl začít ošívat...

Premiéra nového Mercedesu A

Commonrailové turbodiesely jsou od motorářů Mercedesu. Dvě verze 1,8 v provedeních A180 CDI (109k) a A200 CDI (136 k) a 2,2litr (170 k) v provedení A220 CDI. A to se chystá ještě naftová verze  A160 CDI, která má být se spotřebou kolem čtyř litrů nejúspornějším mercedesem všech dob.

Všechny verze dostanou do základního provedení šestistupňovou manuální převodovku, za příplatek bude sedmistupňový dvouspojkový automat.

Mluví se už i o verzi AMG. Pod kapotou by měla mít pořádně upravený přeplňovaný dvoulitr s výkonem kolem 350 koní a pohon všech kol.

Na předních Mcphersonovských závěsech a zadní víceprvkové nápravě budou až osmnáctipalcové ráfky (AMG sport styling package). Kromě nezbytných serepetiček pro ty, kdo musí být stále on-line, dostane nové áčko také celou armádu bezpečnostních asistentů.

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...