Mercedes SLK

Mercedes SLK | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Nový mercedes má magickou střechu. Tlačítko změní den na noc

  • 33
Malé kupé-kabrio Mercedesu vjelo do letošního roku v nové generaci. Nové SLK má výrazně ostřejší hrany a agresivnější design doplňuje lahůdka v podobě skleněné střechy. Stiskem tlačítka se zatmaví, nebo naopak zprůhlední.

Nejmenší kupé-kabrio SLK vyrábí Mercedes od 1996 a nyní přichází na trh třetí generace. Drží se tradice celé řady, takže má také pevnou skládací střechu, kterou do celosvětové módy přivezla právě první generace německého roadsteru (úplně prvním kabrioletem s plechovou střechou byl Peugeot 401 Eclipse v roce 1934). Zajímavou inovaci pak nabídla i druhá generace SLK: airscarf – větrná "šála" ofukuje krk cestujících horkým vzduchem z opěrky hlavy.

Nová generace pak ohromuje originálním střešním oknem. Je skleněné a bude možné měnit jeho průhlednost. Magic Sky Control, jak ho pojmenovali, umožní řidiči elektronicky regulovat, kolik světla střecha propustí dovnitř. Speciální vychytávka využívá fyzikálního principu deskových kondenzátorů. Když do nich jde proud, částice, které sklo zneprůhledňují, se rozestoupí a naopak.

Autosalon Ženeva 2011

Další novinky představuje speciální příloha na iDNES.cz

Vzhled novinky se designérům Mercedesu povedl. Po zakulacených předchozích generacích vzali u novinky do ruky dláta a brousky a hrany pořádně přiostřili. Za vzor jim částečně posloužilo superprémiové kupé SLS a v některých detailech čerpali i z historie značky. Velká a předsunutá přední maska totiž připomíná legendární kupé 300 SL z padesátých let minulého století.

Přestože je SLK poměrně malé auto (na délku má jen 4,13 metru), designérům se podařilo vytesat velmi pohlednou karosérii. Agresivní "čumák" doplňují výrazné průduchy na blatnících a rozložité přední i zadní světlomety. Natažená střecha pak dobrý dojem jen potvrzuje a rozhodně nepůsobí nepatřičným dojmem.

Mercedes SLK

Stejně povedený je i interiér. Samozřejmě jen dvoumístný, za sedadly není žádný prostor, jen dva ochranné oblouky. Palubní deska vyznává spíš konzervativní styl, ale má sportovní šmrnc a krásné retro výdechy ventilace. Snad jen na středním panelu se poněkud přemnožila nejrůznější tlačítka. Z předchozí generace použitý systém výdechů Airscarf doplňuje systém Airguide, který inteligentně rozdělí vzduch z ventilace tak, aby se posádka při jízdě s otevřenou střechou cítila vždy příjemně.

Pod kapotou se pro začátek usadí trojice motorů, prozatím jen benzinových. Ekovlna se dovalila i do této kategorie aut, a tak má trojice použitých motorů přídomek BlueEfficiency, tedy že jsou úsporné a k životnímu prostředí šetrné, jak jen to jde.

V každém případě dva slabší čtyřválce klamou jménem. Přes označení SLK 200 a SLK 250 dostane zákazník přeplňovanou přímovstřikovou osmnáctistovku s výkonem 135 a 150 kW. Až třetí šestiválec SLK 350 má motor o objemu 3,5 litru s výkonem 225 kW. Na stovku SLK s tímto motorem zrychlí za 5,6 sekundy a maximální rychlost krotí omezovač na 250 km/h.

Mercedes SLK

Všechny motory mají start/stop systém a nevídanou papírovou kombinovanou spotřebu. Výrobce uvádí 6,1 litru u nejslabšího motoru a 7,1 litru u šestiválce. V plánu je ale i zástavba naftového čtyřválce a dojde i na verzi AMG, ve které bude trápit gumy na zadních kolech osmiválec.

Nové SLK už lze v Německu u dealerů objednávat, v České republice zatím dovozce nestanovil ceny. V Německu stojí základní model v přepočtu pod milion korun, nejvyšší verze má stanovenou základní cenu 1,3 milionu korun.