Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prolezli jsme nový Mercedes S do detailu. Zatím jen zevnitř

Exkluzivně aktualizováno 
Nová generace nejluxusnějšího mercedesu se oficiálně představí až za sedm týdnů v Hamburku, ale už teď je jisté, že kvalitou dostojí svému znaku. Bude to hvězda. S předstihem jsme si totiž mohli v továrně v Sindelfingenu prohlédnout a osahat alespoň interiér. Bez fotoaparátů a pod přísným dohledem.

Klasickou kapličku přístrojů nahradí na palubní desce dva obří displeje. | foto: Mercedes

Království luxusu a moderních technologií, napadne mě, když vidím kokpit nového, zatím utajeného mercedesu. Nejvíc překvapí chybějící přístrojový štít. Místo něj je v horní části přístrojové desky jen jakýsi kšilt stínící obří LCD displeje. Ty jsou na přístrojové desce dva a oba mají shodnou úhlopříčku téměř 31 centimetrů a poměr stran 8:3.

Může se hodit

Zamilovali jste si auto značky Mercedes? Tak si ho kupte. Vybírejte na Automodul.cz/Mercedes.

Ten před řidičem nahrazuje klasické analogové budíky, zobrazuje tedy především ciferníky rychloměru a otáčkoměru a další provozní informace. Lze jej však přepnout i do jiných režimů, případně se přepíná sám ve chvíli, kdy chce upozornit na blížící se nebezpečí, které rozpozná armáda asistenčních systémů.

Pravý displej, umístěný téměř uprostřed, slouží k navigaci, orientaci v palubních systémech nebo jako klasický zobrazovač pro externí zdroje. Navíc je vybavený funkcí SPLIT VIEW, která umožňuje zobrazovat na jedné ploše dva rozdílné zdroje. Řidič tak na něm může sledovat například mapu navigace a spolujezdec třeba televizní vysílání.

Volant je menší než dřív. V Sindelfingenu ho obšívají ručně.

Volant je menší než dřív. V Sindelfingenu ho obšívají ručně.

Zajímavý je také nečekaně malý a navíc dvouramenný volant. Ten je samozřejmě multifunkční a ručně prošívaný.

Do důchodu z donucení

Nezdá se to, ale současné generaci s kódovým označením W221 táhne už na osmý rok. Nadčasový zevnějšek doplněný faceliftem v roce 2009 však působí i po letech aktuálně a na své konkurenty zatím největší mercedes neztrácí ani z hlediska techniky.

Pod kapotou

V motorovém prostoru se pravděpodobně objeví jen již známé pohonné jednotky, ale s optimalizovanými parametry a nižší spotřebou. Šestiválce 350 BlueTEC a 350 BlueEFFICIENCY, osmiválce 500 BlueEFFICIENCY a 63 AMG a dvanáctiválec 600. Vrchol nabídky bude bezpochyby tvořit dvanáctiválec 65 AMG, místo na opačném konci zaujme řadový čtyřválec 250 CDI BlueEFFICIENCY, který se do prodeje dostane asi později. V portfoliu bude i hybridní verze. Elektromotor bude pomáhat benzinovému šestiválci, ale v budoucnu nelze vyloučit ani kombinaci s dieselovou jednotkou.

Všechny pohonné jednotky budou zpočátku spojeny se sedmistupňovými automaty 7G-Tronic a AMG Speedshift, které následně doplní devítistupňové samočinné ústrojí. Kroutící moment bude standardně přenášen na zadní nápravu, u vybraných motorizací bude k mání i pohon všech kol, u mercedesů nazvaný 4Matic.

Že "esko" dokáže držet krok i s výrazně mladšími rivaly ostatně dokazují i prodejní statistiky, ty české nevyjímaje. Jenže "Sonderklasse", jak se velké a luxusní mercedesy od poloviny padesátých let označují, byly vždy synonymem automobilového pokroku a přehlídkou nejmodernějších technologií. A právě v tomto ohledu současná generace už nic tak výjimečného nenabízí.

Hlavně oblast elektroniky, která prošla za poslední dekádu obrovským vývojem, nutí výrobce k zásadní inovaci.

Ale stuttgartská automobilka má ještě jeden dobrý důvod ke generační výměně. Po ukončení výroby maybachu, kterému se za deset let nepodařilo proniknout mezi automobilovou smetánku, třída S znovu převezme roli vlajkové lodi koncernu.

Výrobce se nijak netají tím, že nová generace vznikne v několika verzích. Podle nejnovějších informací jich má být celkem šest. Kromě klasického sedanu a verzí "L" a "XL s různě prodlouženým rozvorem se do výroby určitě dostane i "jezevčíkovité" provedení Pullman s příčkou odděleným prostorem pro řidiče a posádku a těmi nejluxusnějšími prvky výbavy. Stále více se však spekuluje i o karosářské variantě kupé, která by ve výrobním programu nahradila model CL, a čtyřmístném kabrioletu s klasickou plátěnou střechou. Samozřejmostí je pancéřované provedení Guard pro vybrané verze.

Kino, pracovna, koncertní síň

Interiér je luxusní, příkladně zpracovaný a složený jen z jakostních materiálů, to je v této třídě povinností. Zajímavější je, jak se u Mercedesu popasovali se zasazením moderních technologií do luxusního obalu.

Nová generace Mercedesu S tak nabídne hlavně výtečnou konektivitu, o kterou se dnešní zákazníci zajímají často víc než o techniku pod kapotou. Audiosystém si poradí s přehráváním různých hudebních i videoformátů z velkého množství zdrojů. Externí zařízení lze připojit prostřednictvím dvou USB portů, pomocí Bluetooth nebo wi-fi, nechybí ani slot pro paměťové karty. Součástí zábavního centra je i měnič na pět DVD disků a integrovaný pevný disk. Přes hotspot vytvořený na telefonu lze samozřejmě přehrávat i audio/video z on-line zdrojů.

Většina palubních systémů půjde obsluhovat i bezdrátově prostřednictvím příplatkového ovladače, který slouží i jako mobilní telefon, případně pomocí chytrého telefonu s nainstalovanou ovládací aplikací.

Nový Mercedes třídy S dostane do seznamu příplatkové výbavy i speciální

Nový Mercedes třídy S dostane do seznamu příplatkové výbavy i speciální komfortní zadní sedačky, které budou polohovatelné, chybět nebude ani opěrka pro nohy.

Do druhé řady sedadel půjde navíc pořídit dvojici LCD monitorů s rozměrem 26 centimetrů a poměrem stran 16:9, nikoliv však do opěrek hlavy předních sedadel, jako tomu bylo dosud. Mimo jiné i proto, že by se tam tak velké displeje nevešly. Obrazovka vystupující ze zad sedadel je asi vhodnější volbou, protože se dá předpokládat, že automobilka bude mít v záloze i samostatné držáky, do kterých půjdou upevnit třeba nejběžnější verze tabletů.

Pro audiofily

O kvalitách audiosystému jsme se přesvědčili na vlastní uši. Nic podobného nelze v současných automobilech zažít. Konkurenci předčí ne hudebním výkonem nebo počtem reproduktorů, ale kvalitou reprodukce. Burmester vyniká nejen nepopsatelnou čistotou a detailností reprodukce, ale i přesnou lokalizací hudebních nástrojů a skvěle navozeným prostorem ve 3D módu. Navíc se obdivuhodně vypořádá se všemi hudebními žánry, což není běžné ani u statisícových pokojových sestav.

Díky FrontBass systému, který využívá prostor za přepážkou mezi kabinou a motorem jako ozvučnici, nemá reprodukce ani v nejnižších kmitočtech žádný problém s rezonancí. Basová složka je naprosto čistá a nezkreslená i při hlasitostech, které už budou pro většinu uživatelů nesnesitelné.

Třešničkou na dortu bude ozvučení. Jako partnera pro výjimečné hudební zážitky si automobilka tentokrát vybrala berlínskou firmu Burmester, jejíchž špičkových komponentů a zkušeností už využívá například automobilka Porsche. Ostatně výrobky z dílny Dietera Burmestera jsou velmi ceněné i mezi náročnými audiofily. V nejvyšší konfiguraci zvukoví odborníci do interiéru nainstalovali 24 reproduktorů s hudebním výkonem 1 540 W (jen pro ilustraci, podobný výkon mívaly kdysi motory nejjednodušších skútrů).

Konstruktéři si velmi pohráli také s osvětlením, a vlastně není divu. Moderní diodové zdroje totiž skýtají neuvěřitelné možnosti. Ambientní osvětlení se táhne celým interiérem, podtrhuje luxus a vytváří příjemnou atmosféru. Vybírat lze mezi sedmi barvami v několika stupních intenzity. Za příplatek bude podle všeho i skleněná střecha Magic Sky Control s regulovatelnou průhledností.

To jinde neuvidíte

Premiéru v novém "esku" slaví také airbagy integrované v zadních bezpečnostních pásech nebo speciální bezpečnostní vak, který zabraňuje podklouznutí osoby sedící v "relaxační poloze" na pravém zadním sedadle. Třída S bude zároveň prvním sériově vyráběným autem, které se obejde bez žárovek. Veškeré osvětlení uvnitř i vně je založeno na diodových zdrojích.

Hlavní zbraní nového "eska" bude samozřejmě cestovní komfort. O jízdu jako v bavlnce se postará vzduchové odpružení AirMatic nebo příplatkový aktivní hydraulický podvozek ABC (Active Body Control). Ten teď k detekci povrchu vozovky bude kromě čidel využívat i kamery, které sledují prostor před vozidlem, což mu umožní rychleji a efektivněji reagovat na jízdní situaci.

Velkou pozornost konstruktéři věnovali také izolaci posádky od vnějších vlivů. Akustickou pohodu na palubě nové generace pomáhají zlepšit speciální úpravy: jednodílná izolační vana na podlaze, masivní kapotování podvozku, optimalizovaná aerodynamika nebo vyztužení částí karoserie, které byly zdrojem parazitních zvuků.

O teplotní komfort se postará sofistikovaný systém vyhřívání, ventilace a klimatizace, který kromě obvyklé úlohy plní i funkci ionizátoru a osvěžovače vzduchu. Podle nastavené intenzity se ze skleněného flakonu ve schránce před spolujezdcem plní kabina jednou ze čtyř vůní. Za pozornost stojí i komfortní vyhřívání. To kromě sedadel a volantu nově zahrnuje i loketní opěrky a dveřní panely.

V novém mercedesu bude i masérka, schovaná bude v sedadlech. Stačí jen vyvolat

V novém mercedesu bude i masérka, schovaná bude v sedadlech. Stačí jen vyvolat funkci na palubním rozhraní.

Mercedes nešetřil ani na luxusních prvcích výbavy. O maximální pohodlí posádky se budou starat třeba sedačky s funkcí masáže lávovými kameny, na kterých automobilka spolupracovala s psychology a fyzioterapeuty. Systém pracuje na principu čtrnácti vyhřívaných nafukovacích vaků, které masírují těla pasažérů v při sezení nejvíce exponovaných částech těla. Vybírat lze ze šesti programů. Na vlastní záda jsme vyzkoušeli, že tento způsob masáže je nesrovnatelně lepší oproti tomu, co nabízejí konvenční systémy se servomotory.

Fotogalerie

V seznamu příplatkových prvků samozřejmě nebude chybět ani box s funkcí ohřívaní a chlazení, který je ve čtyřmístné konfiguraci interiéru zasazený mezi zadní sedačky.

Umírněný pokrok

Utajený zůstává tedy hlavně vzhled nové třídy S. Segment prestižních limuzín nenabízí příliš prostoru pro tvořivost, nějakou zásadní revoluci tedy ani čekat nemůžeme. Něco z kabátu "eska" jsme přeci jen na unikátní prezentaci pro vybraná média zahlédli. Jen očima, fotoaparáty musely zůstat na vrátnici.

Zamaskovaná trojice vozů naznačila hlavní kontury. Ještě víc naznačily poměrně detailní animace vozu v palubním infontaimentu.
 
Na přídi bude hlavní dominantou velká, chromem bohatě zdobená maska s podstatně propracovanějšími detaily, než nabízejí všechny současné modely značky. Pro vybrané trhy (USA a Asie) bude údajně k dispozici ještě majestátnější "gril", který má zasahovat až do spodních partií nárazníku. Světlomety jsou v porovnání s předchůdcem co do velikosti skromnější díky použití diod. Stejný zdroj světla využívají i dva pásky pro denní svícení zasazené do spodní části nárazníku.

Všechno vnější i vnitřní osvětlení nového Mercedesu S obstarávají LED diody.

Všechno vnější i vnitřní osvětlení nového Mercedesu S obstarávají LED diody.

Asi nejvíce změn lze vypozorovat z bočního pohledu. Svalnaté blatníky, kterými je nyní Mercedes S specifický, už na novince nenajdete, stejně jako dopředu se svažující linie oken. Od předních blatníků přes oba páry bočních dveří se naopak nově táhne dvojice výrazných horizontálních linek podobných těm, jaké jsou už k vidění například na druhé generaci modelu CLS. Ty opticky odlehčují velké neprosklené plochy dveří a rýsují zadní partie vozu.

Zadní část je opět o něco splývavější a svým vzhledem nezapře jistou podobnost s maybachem. Na víku kufru, které už nevyčnívá nad blatníky jako u předchůdce, je decentní odtoková hrana, která spolu s tenkou chromovou lištou záď opticky zjemňuje. Vybrání kolem registrační značky kopíruje tvar víka zavazadlového prostoru a je podobné přední pětiúhelníkové masce. Zadní světlomety jsou v porovnání se současnou generací menší, výrazně oblejší a mají podobnou grafiku jako inovovaný model GLK.

Bezpečí na druhou

Na bezpečnost posádky bude dohlížet spousta elektronických systémů, které ve Stuttgartu zabalili do balíčku s názvem Magic Drive.

Active Lane Keeping Assist
Vylepšený systém udržení v jízdním pruhu teď umí zasáhnout i ve chvíli, kdy řidič neúmyslně překročí i podélnou přerušovanou čáru. Systém je nejen schopen rozpoznat kritické situace, jako jsou předjíždění vozidel, paralelní provoz a parkování, ale také může efektivně reagovat na protijedoucí vozidla. V případě nebezpečí srážky informuje řidiče vibracemi do volantu a zároveň dokáže aktivovat jednostranné brzdění přes ESP, aby zamezil srážce.

Active Blind Spot Assist
Aktivní radarový systém, který při změně jízdního pruhu informuje o nebezpečí v mrtvém úhlu. Pokud systém zjistí, že řidič varování ignoruje a nebezpečně se přiblíží k sousednímu vozidlu, automaticky zasáhne použitím brzd na opačné straně, aby omezil vybočení a odvrátil kolizi.

BAS PLUS and PRE-SAFE Brake
Systém zabraňující střetům s chodci je součástí brzdových asistentů. Pokud při porovnání dat ze stereo kamery a radarových senzorů vyhodnotí riziko střetu s chodcem, upozorní řidiče vizuálním i optickým signálem. Pokud na varování nereaguje nebo sešlápne brzdový pedál příliš slabě, aktivuje se brzdový asistent (BAS PLUS), který automaticky zvýší brzdný tlak pro efektivní nouzové brzdění. Systém je aktivní do rychlosti 72 km/h, přičemž je schopný odvrátit střet s chodcem při počáteční rychlosti až 50 km/h.

PRE-SAFE Impulse
Systém pro zmírnění následků havárie v případě, že už je nevyhnutelná. Pokud z kamerových radarových a senzorových dat systém vyhodnotí, že už nelze odvrátit kolizi, uvede bezpečnostní prvky do nejvyšší pohotovosti a připraví posádku na kolizi tím, že napne bezpečnostní pásy a přitáhne pasažéry více do sedadel.

PRE-SAFE PLUS
Rozšiřuje ochranu cestujících při bezprostředním nárazu zezadu. Pokud radarový snímač na zádi odhalí nebezpečí, upozorní řidiče vzadu jedoucího vozu aktivací výstražných světel s vyšší frekvencí blikání a zároveň učiní preventivní kroky k ochraně atakované posádky. U vozu stojícího na konci kolony například aktivuje brzdy, aby se snížila možnost následných kolizí.

Cross Traffic Assist
Systém pro předvídaní nebezpečných situací z bočního směru (například na křižovatkách). Pokud při porovnání dat z kamery a senzorů systému vyhodnotí riziko srážky, upozorní vizuálně a akusticky řidiče k zahájení nouzového brzdění. Pokud na varování reaguje váhavě, nebo sešlápne brzdový pedál příliš slabě, aktivuje se brzdový asistent, který automaticky zvýší brzdný tlak pro případné efektivní nouzové brzdění. Systém je aktivní do rychlosti 72 km/h.

DISTRONIC PLUS
Adaptivní tempomat, který je navržený tak, aby automaticky udržoval bezpečnou vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla, a to až do úplného zastavení. Systém je aktivní v rychlostech 0-200 km/h. Ve spolupráci s posilovačem řízení umí udržovat nejen patřičnou vzdálenost, ale nově i směr. Při menších rychlostech je navíc schopný udržovat směr i v místech bez vyznačených jízdních pruhů kopírováním stopy vpředu jedoucího vozu.

Night View Assist PLUS
Sytém složený z infračervených světel, infrakamery a termokamery, upozorňující na chodce a zvířata ve směru jízdy. Před hrozícím nebezpečím varuje řidiče na velkém displeji na přístrojové desce. Chodci a zvířata jsou na něm navíc speciálně barevně vyznačeni. O možném nebezpečí dá zároveň vědět blikáním světlometů do inkriminovaných míst, a oboustranně tak upozorňuje na hrozící nebezpečí.

Active seat-belt buckle
Aktivní spony mají zajistit vyšší účinnost bezpečnostních pásů a snížit riziko poranění v pánevní a hrudní oblasti. V případě nárazu se pomocí elektromotoru přitáhne spodní část pásu, který pak lépe udrží těla pasažérů v podélném i příčném směru. Ve spojení se systémem PRE-SAFE Impulse naopak dokáže efektivně uvolňovat tlak, který by mohl zapříčinit poranění důležitých orgánů.

Parking Assist
Systém, který je schopný automaticky zaparkovat vozidlo v podélném i příčném směru.





Nejčtenější

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Herec David Matásek a jeho vespa
David Matásek je milovník vos. Každý rok jede přes Alpy do Itálie

Pokud z rovna nechumelí, potkáte ho v Praze v sedle žlutého skútru. Populární herec David Matásek je pravověrný vespař. A každé léto osedlá svou „vosu“...  celý článek

Lochkovský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních...  celý článek

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid facelift
VIDEO: Škoda Rapid dostane s faceliftem nová světla s bixenony

Představení faceliftovaného provedení Škody Rapid je otázkou dnů. Světovou premiéru bude mít třetí nejprodávanější model značky na českém trhu druhý březnový...  celý článek

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Mazda CX-5
První jízda: Mazda CX-5 okouzlí i odpůrce SUV

Samotné Mazdě o právě představené CX-5 s velkým čumákem občas ujede, že to velký facelift. Na druhou stranu provedli konstruktéři tolik změn, že by takový vůz...  celý článek

Renault Kadjar 1.6dCi-96KW INTENS...
Renault Kadjar 1.6dCi-96KW INTENS...

r.v. 2016, naj. 22 836 km, diesel, 1. majitel
559 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.