Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový motor pro octavii už má její bratranec: VW Golf 1,2 TSI

aktualizováno 
Dvanáct decilitrů objemu, do kterých cpe životodárný vzduch turbodmychadlo, umí zacvičit i s relativně velkým autem jako je VW Golf. Nový motor 1,2 TSI se vyrábí v Česku a začíná ho dostávat i Škoda Octavia.

Motor 1,2 TSI | foto: Volkswagen

První Volkswagen Golf GTI měl 110 koní (v Americe dokonce jen 90) a už za svého života se stal ikonou. Měl motor 1,6, frčel až stoosmdesátkou a z nuly na sto zrychlil za 9 sekund.

Dnes, po pěti generacích, nám to na sporťáka přijde málo. Dnešní golf uhání se srovnatelným stopětikoňovým motorem až stodevadesátkou a na stovce je za 10,6 sekundy, a to má prosím pod kapotou jedna-dvojku.

Volkswagen Golf šesté generaceVolkswagen Golf šesté generace

Čtyřválec vznikl ve spolupráci motorářů Volkswagenu a Škodovky. Nejmenší benziňák se dostává i do nabídky octavie, kde nahradí archivní atmosferickou jedna-šestku s podobným výkonem. Octavia 1,2 TSI právě vstupuje do prodeje, cena vozu v základní verzi Prima je 353 900 Kč.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily VW Golf můžete koupit
na www.automodul.cz

Golf je dražší, se stejným motorem vyjde na 420 800, za sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku DSG se připlácí padesát tisíc.

Základní výbava Trendline obsahuje mimo jiné čelní, boční a hlavové airbagy, kolenní airbag řidiče, ESP, klimatizaci, rádio s CD-MP3 přehrávačem, palubní počítač, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná okna vpředu a elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka.

Malý silák

Nový motor, který kromě golfu dostává třeba i malé polo, vysvětluje v praxi, co znamená slovíčko "downsizing". To vezmete malý motor, ideální je, aby měl přímé vstřikování paliva (to pak můžete více srazit spotřebu) a osadíte ho turbodmychadlem, které z malého motůrku vyždíme překvapivé výkony.

Dvanáctistovka umí s 1233kilovým golfem pěkně zacvičit. Sto pět koní hbitě reaguje na sešlápnutí plynu a velmi razantně táhne. Motor je neskutečně pružný, zabere u nějakých čtrnácti set otáček a táhne plynule až na okraj červeného pole otáčkoměru, začínajícího číslem šest. Jako většině moderních turbomotorů Volkswagenu chybí i jedna-dvojce výkonová špička. Motoráři raději zvolili lineární charakteristiku. Dobře odstupňovaná šestistupňová převodovka si s přeplňovaným čtyřválcem hezky notuje. Když nechcete závodit, "nalosujete" co nejvyšší převodový stupeň a o víc se nestaráte.

Motor 1,2 TSIMotor 1,2 TSI

Motor je hezky točivý, turboefekt, tedy prudký nárůst výkonu zapřičiněný roztáčejícím se dmychadlem, nezná. Další typický znak TSIček se projevuje na spotřebě. Motor je velmi citlivý na zacházení. Když posloucháte šipky, které vám na displeji mezi tachometrem a otáčkoměrem ukazují pravý okamžik pro přeřazení (většinou něco pod dvěma tisíci otáček) a řídíte defenzivně, jezdíte kolem sedmi litrů. Čím víc budete dovádět a šlapat na plyn, tím víc benzinu si přihne z nádrže. Normální jízda po městě znamená přibližně osmilitrovou spotřebu. Kdo se s motorem naučí spolupracovat a zvykne si na klidnou jízdu, mohl by se dostat pod šestilitrovou spotřebu, jak udává výrobce.

Ve dvoučlenném obsazení umí být Golf 1,2 TSI dravý. Když ho naložíte, poznáte to na dynamice, ale loudat se nebudete. Pofrčí i kriminálními rychlostmi, i ve stotřicítce umí svižně předjet, jen je třeba motor pořádně vytáčet.

Volkswagen Golf šesté generace

Tuhý, pohodlný

Golf je učebnicí karosařiny. I laik pozná, jak je karoserie dokonale tuhá a pevná. Lehký motor, který se vyrábí v motorárně v Mladé Boleslavi, nezatěžuje přední nápravu. I tak obratný golf s ním tedy zatáčí jak o život. Podvozek není tvrdý, umí si poradit s dírami i roletou na dálnici. A to měl exemplář, ve kterém jsme se svezli, příplatkový "sportovní podvozek", což obnáší větší kola, tužší tlumiče a o jeden a půl centimetru sníženou světlou výšku.

A rada na závěr: Po rychlé, nebo ostřejší jízdě nechte motor před zhasnutím oddychnout. Posledních pár kilometrů dojíždějte s lehkou nohou, nebo po rychlé jízdě po dálnici nechte motor chvíli běžet. V prodejně vám budou tvrdit, že to není třeba, pro životnost a namáhání motoru je to ale lepší.

VW Golf 1,2 TSI v číslech
motor benzinový přeplňovaný čtyřválec
zdvihový objem 1197 ccm
max. výkon (kW/k) 77/105
max. točivý moment (Nm) 175
emisní třída/emise CO2 (g/km) Euro 5/134
převodovka šestistupňová manuální/7stupňová DSG
pohotovostní/celková hmotnost (kg) 1233/1790
maximální rychlost (km/h) 190
zrychlení 0-100 km/h )s) 10,9
spotřeba město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 7,1/4,9/5,7
základní cena 420 800 Kč





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Elektrický Swincar nezastaví žádný terén
VIDEOTEST: Terénního pavouka na baterky nezastaví žádný terén

Ta čtyřkolová šílenost se jmenuje Swincar. Elektrického šplhavce, který pokoří snad každý terén, jsme vyzkoušeli.  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.