Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový Nissan X-Trail jde s dobou, z SUV je vymazlený crossover

aktualizováno 
Nejdrsnější z SUV je teď za šviháka. V úplně nové generaci je z něj typické moderní silniční auto, ve kterém se sedí výš, je bezpečnější a v terénu příliš neobstojí. Drsní řidiči denně projíždějící nepřístupný terén z této změny nebudou mít radost, ale nový X-trail míří na jiné zákazníky.

X-Trail bylo jedno z posledních pravověrných SUV. Takové, které se nezaleklo polňačky a u kterého jste po průjezdu roštím nešli sbírat odlámané plastíky. K drsňáckému vzhledu sem tam nějaký šrám patřil a někteří majitelé na něj byli i patřičně hrdí.

Moderní kříženec

Může se hodit

Líbí se vám nissany a rádi byste si nějaký pořídili? Vyberte si ho na Automodul.cz.

Jenže Nissan se jako výrobce aut do terénu už v Evropě neprofiluje (třeba legendární patrol už se kvůli emisním normám na starý kontinent nikdy nepodívá), Japonci dnes slaví úspěchy s crossovery.

To jsou původně SUV, ale převychovaná a křížená se silničními auty. Nový x-trail je tedy nafintěnější a hraje ladnými křivkami a oblinami. Nejvýraznějším dědictvím rodu jsou plastové lemy rámující podběhy kol. Stále je však praktický, prostorný a může mít i sofistikovaný pohon obou náprav.

Nissan X-Trail

Výlety do terénu si ale určitě prozkoumejte předem, spodní hrana předního nárazníku je totiž už dost nízko. Sportovní linky každopádně nahradily jednoduché řezané linie hranatých předchůdců. U Nissanu zjistili, že kupci SUV dnes stejně jdou jen po designu a zvýšeném posedu, který dává falešný pocit bezpečí a vlády nad provozem.

Dieta, která potěší

X-Trail se tak posunul ke crossover nátuře menšího qashqaie, který teď nově dělá díru do světa v druhém vydání. Z jeho techniky také nový x-trail vychází. Oproti němu má ve všech verzích víceprvkovou zadní nápravu. Auto stojí na nové modulární platformě CMF, která asi obslouží velkou část budoucích modelů značky.

Mírně se zvětšil půdorys, ale auto ubralo na výšce. Tím se přihlásilo k silničním SUV, i když zrovna první neodolatelně hranatá generace zaujala i ty, kdo vyráželi častěji mimo silnice.

Je o necelé dva centimetry delší (4 643 mm), o tři širší. Ale rozvor se protáhl o citelných 76 mm na 2 703 mm. Oproti předchůdci je skoro o metrák lehčí. Dvacet kilogramů se uspořilo na skeletu, 40 na motorech a třeba víko kufru je o sedm kilogramů lehčí.

Moderní interiér je stále jednoduchý

Uvnitř vás obklopí hezké materiály a design. Žádné bláznovství ani technologické výstřelky. I pětašedesátník si dokáže na první pokus seřídit klimatizaci a pustit rádio, což už dnes přestává být samozřejmostí.

Nissan X-Trail

Interiér působí moderně, ale neodradí ani tradicionalistu, který víc než tablet v přístrojovce ocení jasné a velké ovladače a tlačítka. Dotykový multimediální systém s navigací a propojením se smartphonem samozřejmě dostal také. S připojením na internet můžete využít různé aplikace, zatím nabízí připojení na Facebook a googlovské vyhledávání.

Líbí se sportovně působící menší volant, který padne dobře do ruky. Elektrická parkovací brzda ovládaná tlačítkem je naopak módní zlo diktované dobou.

Velká kabina působí vzdušným dojmem, zvlášť když si připlatíte za prosklenou střechu. V druhé řadě je spousta místa pro dva. Třetí se tam vejde v pohodě, ale návrháři lavice s ním vůbec nepočítali s jejím tvarováním. Pohodlné posezení tak prostředního nečeká.

Sedadla jsou posuvná v rozsahu 260 mm a mají polohovatelná opěradla. X-trail bude k mání i v sedmimístné konfiguraci, dvě dodatečná sedadla jsou schovaná v podlaze kufru. I normálně narostlý dospělý se dozadu vejde, a zbude za ním ještě ždibec kufru. X-trail svým sedmimístným provedením nahrazuje také prodloužený qashqai, který v nové generaci už ve verzi +2 nedorazí.

Nissan X-Trail
Nissan X-Trail

Kufr pojme 550 litrů. Parádních je devět kombinací uspořádání kufru. Umožňují to dvě plata, se kterými můžete prostor různě vertikálně i horizontálně předělovat. Když si však připlatíte za sedmimístné provedení, musíte vystačit s klasickou roletkou.

Motory pro našince

V nabídce jsou dva motory. Na pohled se to zdá málo, ale podle analýz Nissanu stejně zákazníci jiné motory u konkurence nekupují. Nabídka výkonů a kombinací pohonů a převodovek prý dobře pokrývá většinu nákupů Evropanů. Z našeho pohledu bude asi dost chybět kombinace pohonu všech kol s automatickou převodovkou, "čtyřkolkáři" budou muset vždy řadit ručně šest stupňů.

Docela velké SUV tak dostává dvě přeplňované jedna-šestky. Benzinový motor DIG-T má výkon 163 koní a je k mání jen ve verzi s pohonem přední nápravy a manuální šestistupňovou převodovkou. Turbodiesel má 130 koní a je na výběr z pohonu předních a všech kol.

S "předokolkou" lze mít i automatickou variátorovou převodovku, která má sedm virtuálních stupňů. Konstruktéři Nissanu ji vyladili velmi dobře, auto s ní rozhodně není lenivé a dokonce rychle reaguje i na produpnutí plynu na podlahu. Navíc neotravuje posádku vytím vytočeného motoru, jako tomu bývá u aut s variátorem.

Provedení s touto převodovkou má zajímavou funkci, díky které uvolnění pedálu plynu funguje jako "motorová brzda". Auta s variátorem totiž sama od sebe nezpomalují, ale tímto způsobem se přiblíží fungování aut s klasickými převodovkami, takže nemusíte tolik šlapat na brzdu.

Nissan X-Trail

Diesel je tichý, na pohon vcelku velkého auta má sil tak akorát. Vládce levého pruhu německé dálnice z x-trailu nedělá, ale louda to taky není. Nástup točivého momentu je nicméně posazený dost vysoko, někam k 1 700 otáčkám, kdy motor dost razantně zabere.

X-Trailu bude asi hodně chybět dvoulitrový turbodiesel, i přesto se prý ani nechystá. Šestnáctistovka na rozumnou jízdu stačí, ale motoru chybí suverenita motoru většího objemu.

Podvozek je pohodlný až do té doby, kdy vjedete na větší nerovnosti. Pak už přece jen trochu bouchá. To stejné platí i o odhlučnění. Jak je totiž u aut vyvinutých v Asii zvykem, zapomnělo se na odhlučnění kol. ESP má ještě funkci známou od jiných značek, která pomáhá autu ve stáčení do oblouku přibrzďováním vnitřního kola.

Elektronicky řízený pohon všech kol má tři módy. Vybrat můžete pohon přední, nebo obou náprav a pak čistě automatický. Chytrá elektronika ovšem vše řídí tak, aby se řidič nedostal do úzkých.

Skvělá je protihoupací funkce. I ta je součást ESP, takže ji má x-trail v základní výbavě. Nejvíc ji ocení cestující v zadních řadách při přejezdech příčných nerovností, třeba retardérů a vyvýšených přechodů. Při sjezdu se totiž auto nehoupe odpředu dozadu, jak to objemná vysoká auta dělají. Nový nissan tomu zabrání neznatelným přibrzďováním kol.

Nissan X-Trail
Nissan X-Trail

Tradiční specialitou Nissanu je soubor bezpečnostních a asistenčních systémů. Je v něm například systém automatického nouzového brzdění v koloně, kdy řidič "zaspí" na prostředním pedálu. Dále v něm najdete například asistenta automatického zapínání dálkových světel, hlídač bdělosti řidiče, čtečku dopravních značek, hlídače vyjetí z jízdního pruhu nebo systém automatického parkování. Nezbytná je také nálož kamer, které umí zobrazit auto řidiči z ptačí perspektivy.

Velkou mezerou v nabídce Nissanu je však absence adaptivního tempomatu, takže x-trail si musí vystačit s tím obyčejným, který sám nezpomalí za pomalejším autem.

Profíci rychle přezují

Pokud se Nissan nerozhodne jinak, bude x-trail vyjíždět na příšerných devatenáctipalcových pneumatikách Goodyear. Gumy s nízkým valivým odporem jsou bezradné na mokru a i na štěrku se jim moc nedaří dát autu jistotu. Při trochu razantnější jízdě dokonce neustále hrabete vnitřním kolem. Pokud nejste vyloženě defenzivní sváteční jezdci, přezujete je velmi rychle, nebo se spolehnete na zachránce jménem ESP a ABS.

Fotogalerie

Nissan X-trail byl ve své kategorii zavedený, jeho konkurenti jsou hlavně z domácího japonského trhu, a sice Honda CR-V a Toyota RAV4. Od roku 2001, kdy se představil první kus, se jich prodalo 1,7 milionu. Těch nových chtějí ročně prodat půl milionu.

Dnes je z nového x-trailu hlavně silničář, který je dobře připravený na klidné rodinné ježdění. Ale co víc nakonec od SUV dnes chceme?







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.