Citroën C1

Citroën C1 | foto: Citroën

Nová trojčata vyjedou z Kolína za dva roky

  • 23
Toyota, Peugeot i Citroën počítají s výrobou v kolínské automobilce i do budoucna. Pro fabriku už mají téměř před dokončením podobu nového malého auta. Na rozdíl od současných trojčat se od sebe budou více lišit.

Nejmenší auta vyráběná v Česku dostanou za dva roky úplně novou podobu. Automobilky Peugeot, Citroën a Toyota intenzivně pracují na novém voze, který nahradí současné modely 107, C1 a Aygo. První podobu nového vozu už viděli dodavatelé podniku TPCA, kde se současné trio malých aut vyrábí.

TPCA oficiálně, stejně jako všechny automobilky, k novému termínu nástupce mlčí. "Nebudeme se k tomu  vyjadřovat,“ uvedl mluvčí Radek Kňava. Informaci o novém modelu potvrdili MF DNES tři současní dodavatelé, kteří si přáli zůstat v anonymitě. "Plán začátku výroby nového modelu je rok 2014," sdělil jeden z nich.

Podle svědků, kteří viděli i představené auto, prošel vůz velkou proměnou, zůstane však nadále v kategorii nejmenších aut. "Je tam spousta líbivých změn, chtějí s ním cílit hlavně na mladší zákazníky," popsal jeden z dodavatelů.

Toyota Aygo

Letos představená podoba faceliftované Toyoty Aygo.

Vozy tří značek se od sebe navíc mají lišit podstatně více než dosud, kdy až na logo na přední kapotě vypadají velmi podobně. Automobilka si nedávno sezvala své nejvýznamnější dodavatele, aby je seznámila s výhledem na další roky. Uklidnila je, že nemusí počítat s tím, že by se v Kolíně přestala vyrábět auta, jak se spekulovalo
poté, co firma začala kvůli nedostatečné poptávce razantně omezovat výrobu.

TPCA počítá u nového modelu i nadále s výrobou zhruba tří set tisíc aut ročně, což je kapacita kolínského závodu. Do té doby musí dodavatelé automobilky počítat s podstatně nižšími objemy výroby, které už firma snížila zhruba o třetinu. Pokles dodávek se však již stabilizoval.

Prodeje klesají

Automobilka má v Česku do roku 2016 daňové prázdniny. TPCA sice přinesla české ekonomice nová pracovní místa, Kolínu však z příchodu automobilky zůstaly hlavně dluhy, které si město vzalo na stavbu bytů a úpravy průmyslové zóny. Městský dluh teď dosahuje výše 890 milionů korun. Kolínu se s automobilkou podařilo
dohodnout, že byty určené původně jen pro pracovníky TPCA mohou obývat i lidé z Kolína.

Peugeot 107

S letošním omlazením kolíňat se nejvíce změnil Peugeot 107.

Auta z TPCA zažila největší poptávku v roce 2009, kdy naopak jiné automobilky bojovaly s velkým propadem prodejů. Firmu nastartovalo především šrotovné v různých evropských zemích, které však současně vysálo poptávku na řadu let dopředu. Od roku 2009 tak výroba klesla z rekordních 332 tisíc vozů ročně o více než sto tisíc. Plán na letošek počítá s 221 tisíci auty. Malých toyot se v Česku loni prodalo 249, citroënů 294 a Peugeotů 107 366 kusů.

Současné vozy se v Kolíně vyrábějí už od roku 2005 a dosud neprošly zásadnější proměnou. Podle informací iDNES.cz uvedení nové generace modelů zpozdil Peugeot, který odmítl investovat do vývoje, na kterém pracovala Toyota. Proto automobilky letos představily pouze další facelift ayga, C1 a 107.

Kounkurence vyrostla

Konkurence na trhu malých vozů přitom v Evropě velmi zhoustla. "Náročnější zákazník má dnes v těchto minivozech výbavu, která nebyla ještě před pěti lety běžná ani o několik tříd výše,! říká Jiří Zouhar z PwC. Analytici očekávají, že segment nejmenších aut stále poroste. "Důvodem růstu je zvyšování restrikcí velkých měst pro vjezd některých typů vozidel, menší auta jsou zpravidla lépe schopna vyhovět příslušným omezením,“ vysvětluje Jan Linhart z KPMG. Malé auto chce tedy letos představit i Opel, zatím prozradil jméno, bude to Adam. Čtěte více ZDE

Koncern Volkswagen tak vyvinul také trojici malých aut. Volkswagen UP!, Seat Mii a Škoda Citigo vyrábí automobilka v bratislavské továrně. Právě Citigo je teď na trhu malých aut v Česku jedničkou.

,