Zemní plyn je výrazně levnější než benzin a nafta, neplatí se z něj spotřební daň a auta, která na něj jezdí, jsou osvobozena od silniční daně. Přesto se loni prodalo v Česku jen 196 nových osobních a užitkových vozů poháněných stlačeným zemním plynem s označením CNG. Jejich celkový počet na českých silnicích se pohybuje kolem tisíce. Až na výjimky pohání plyn podnikové flotily velkých firem.
Rozdíl LPG v. CNGZkapalněný ropný plyn (LPG) je vedlejším produktem při zpracování ropy a jde o novější označení pro směs propan-butan. Stlačený zemní plyn (CNG) je přírodní a je používán prakticky výhradně jako alternativní palivo do vozů. Využít lze jako náhražka jak k benzinu, tak k naftě. |
"Individuální prodej soukromému zákazníkovi si snad ani nepamatuji. Většinou CNG auta kupují firmy spojené s plynárenstvím," konstatoval Jaromír Heřmanský z českého zastoupení značky Fiat.
Auto poháněné zemním plynem funguje podobně jako rozšířené vozy poháněné "konkurenčním" ropným plynem (LPG). Má menší nádrž na benzin a plynové nádrže umístěné většinou pod podlahou kabiny.
Automobilky nabízejí "plynové" verze zejména do užitkových modelů nebo velkoprostorových osobních vozů. Například Mercedes zákazníkům prodá s plynovým pohonem i luxusní model E200. "Chtějí je například majitelé dopravních společností, které mají vlastní plnicí stanici pro nákladní nebo autobusovou dopravu,"popisuje Jiří Šubrt z českého zastoupení značky Mercedes-Benz.
Čerpací stanice chybějí
Proč si auta s levným pohonem nekupují běžní zákazníci? Čerpacích stanic je minimum. Letos se jejich počet sice takřka zdvojnásobí, ale stále jich bude jen kolem třicítky v celé zemi. Na části z nich navíc nemůže zaplatit zákazník hotově, ale musí mít uzavřenou smlouvu s plynárenskou společností. To se však mění.
"Na jedenácti ze čtrnácti plnicích stanic otevíraných v roce 2009 bude možné platit hotově," vypočítala Markéta Schahuberová z České plynárenské unie. A poprvé už nebude nutné zajíždět pro pohonné hmoty do areálů uprostřed měst. První plnicí stanice totiž vznikne i na dálnici D1 u Humpolce.
Dalším důvodem bránícím většímu rozšíření je i vyšší cena aut na zemní plyn. Ekologický pohon je oproti benzinovému přibližně o deset procent dražší. Ve srovnání s naftovými motorizacemi se však cena příliš neliší.
Přestože počty prodaných aut na stlačený zemní plyn i množství spotřebovaného plynu stoupají ročně o desítky procent, nejrozšířenějším alternativním palivem v České republice je stále ropný plyn - LPG.
Přestavba na něj přitom není jen záležitostí starších aut, například Subaru nabízí LPG pohon do nových vozů. A počet takto upravených prodaných vozů této okrajové značky se vyrovná dvěma třetinám všech prodaných aut na zemní plyn. "Loni jsme prodali 133 aut s LPG, což představuje 12 procent našich prodejů," potvrdil technický ředitel Subaru ČR Jan Svoboda.
A například Fiat začne letos do České republiky dovážet své modely poháněné propan-butanem, přestože zde už prodává CNG vozy. "Ve srovnání s CNG čekáme podstatně vyšší prodeje. Tradice LPG pohonu je u nás mnohem bohatší, přestože v Itálii je to naopak," vysvětlil Heřmanský. Doplnit propan-butan lze nyní asi u osmi set čerpacích stanic.
Prodej aut s CNG | |
Osobní auta | 67 |
Lehké už. vozy | 129 |
Pozn.: údaje za rok 2008 Pramen: Svaz dovozců automobilů |
|
Objem prodaného zemního plynu | |
2006 | 3,5 mil. m3 |
2007 | 4,9 mil. m3 |
2008 | 6,6 mil. m3 |
Pozn. Včetně neveřejných stanic - tzn. firemní, autobusové apod. Pramen: Česká plynárenská unie |