Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový plyn v autech lidi neláká

  12:34aktualizováno  12:34
Auta na zemní plyn jsou výhodná, ale síť plnicích stanic řídká. Nejvíce je používají plynárenské firmy.

Ilustrační foto | foto: Fiat

Zemní plyn je výrazně levnější než benzin a nafta, neplatí se z něj spotřební daň a auta, která na něj jezdí, jsou osvobozena od silniční daně. Přesto se loni prodalo v Česku jen 196 nových osobních a užitkových vozů poháněných stlačeným zemním plynem s označením CNG. Jejich celkový počet na českých silnicích se pohybuje kolem tisíce. Až na výjimky pohání plyn podnikové flotily velkých firem.

Rozdíl LPG v. CNG

Zkapalněný ropný plyn (LPG) je vedlejším produktem při zpracování ropy a jde o novější označení pro směs propan-butan. Stlačený zemní plyn (CNG) je přírodní a je používán prakticky výhradně jako alternativní palivo do vozů. Využít lze jako náhražka jak k benzinu, tak k naftě.

"Individuální prodej soukromému zákazníkovi si snad ani nepamatuji. Většinou CNG auta kupují firmy spojené s plynárenstvím," konstatoval Jaromír Heřmanský z českého zastoupení značky Fiat.

Auto poháněné zemním plynem funguje podobně jako rozšířené vozy poháněné "konkurenčním" ropným plynem (LPG). Má menší nádrž na benzin a plynové nádrže umístěné většinou pod podlahou kabiny.

Automobilky nabízejí "plynové" verze zejména do užitkových modelů nebo velkoprostorových osobních vozů. Například Mercedes zákazníkům prodá s plynovým pohonem i luxusní model E200. "Chtějí je například majitelé dopravních společností, které mají vlastní plnicí stanici pro nákladní nebo autobusovou dopravu,"popisuje Jiří Šubrt z českého zastoupení značky Mercedes-Benz.

Čerpací stanice chybějí

Proč si auta s levným pohonem nekupují běžní zákazníci? Čerpacích stanic je minimum. Letos se jejich počet sice takřka zdvojnásobí, ale stále jich bude jen kolem třicítky v celé zemi. Na části z nich navíc nemůže zaplatit zákazník hotově, ale musí mít uzavřenou smlouvu s plynárenskou společností. To se však mění.

Čerpací stanice CNG v ČR (únor 2009)

"Na jedenácti ze čtrnácti plnicích stanic otevíraných v roce 2009 bude možné platit hotově," vypočítala Markéta Schahuberová z České plynárenské unie. A poprvé už nebude nutné zajíždět pro pohonné hmoty do areálů uprostřed měst. První plnicí stanice totiž vznikne i na dálnici D1 u Humpolce.

Dalším důvodem bránícím většímu rozšíření je i vyšší cena aut na zemní plyn. Ekologický pohon je oproti benzinovému přibližně o deset procent dražší. Ve srovnání s naftovými motorizacemi se však cena příliš neliší.

Přestože počty prodaných aut na stlačený zemní plyn i množství spotřebovaného plynu stoupají ročně o desítky procent, nejrozšířenějším alternativním palivem v České republice je stále ropný plyn - LPG.

Přestavba na něj přitom není jen záležitostí starších aut, například Subaru nabízí LPG pohon do nových vozů. A počet takto upravených prodaných vozů této okrajové značky se vyrovná dvěma třetinám všech prodaných aut na zemní plyn. "Loni jsme prodali 133 aut s LPG, což představuje 12 procent našich prodejů," potvrdil technický ředitel Subaru ČR Jan Svoboda.

A například Fiat začne letos do České republiky dovážet své modely poháněné propan-butanem, přestože zde už prodává CNG vozy. "Ve srovnání s CNG čekáme podstatně vyšší prodeje. Tradice LPG pohonu je u nás mnohem bohatší, přestože v Itálii je to naopak," vysvětlil Heřmanský. Doplnit propan-butan lze nyní asi u osmi set čerpacích stanic.

Prodej aut s CNG
Osobní auta 67
Lehké už. vozy 129
Pozn.: údaje za rok 2008
Pramen: Svaz dovozců automobilů
Objem prodaného zemního plynu
2006 3,5 mil. m3
2007 4,9 mil. m3
2008 6,6 mil. m3
Pozn. Včetně neveřejných stanic - tzn. firemní, autobusové apod.
Pramen: Česká plynárenská unie





Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.