Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový pohon budoucnosti. Stačí načurat do nádrže

aktualizováno 
Hledání alternativních paliv nezná konce. V Americe se skupina vědců snaží k pohonu vozů využít močovinu a zdá se, že mají šanci uspět. Vyrábět z močoviny vodík je prý jednodušší než jiné způsoby.
Ilustrační fotografie

Ilustrační fotografie - Záchod, toaleta

Do nádrže automobilu nalijete moč a vyrazíte na cestu. Tuto absurdní a komickou představu zároveň se snaží do reality přivést tým americké vědkyně Garardine Botteové. Princip je vcelku jednoduchý. Z moči (což je vlastně vodný roztok močoviny – (NH2)2CO) by elektrolytický katalyzátor v prvním kroku získával vodík a následně by sloužil jako palivový článek pro výrobu elektrické energie, která by pak poháněla motory.

Zní to trochu utopicky, ale tým je dál, než u pouhých teoretických úvah. Už sestrojil močovinu spotřebovávající palivový článek a momentálně jej podrobuje testům. Malá krabička o velikosti dvou obalů na CD zatím dává pouze 500 miliwattů výkonu, ale jako první krok je to slibný začátek.

Tým z Univerzity v Ohiu věří, že bude do roka schopen vyvinout dostatečně výkonný katalytický článek, který by zvládl pohánět automobil. Teoretická spotřeba je prý 4 litry moči (respektive roztoku močoviny) na 100 kilometrů. Pro představu, člověk denně vyprodukuje dva až tři litry moči.

Hlavním trumfem nového vynálezu by měla být energetická efektivita a snadná manipulace. S vodíkem, na který výrobci sázejí, je totiž trochu potíž. Jeho výroba z vody je energeticky velmi náročná.

Garardine Botteová tvrdí, že výroba z močoviny spotřebuje daleko méně energie. Jenže uváděná čísla mnoho důvěry nebudí – pro elektrolýzu vody je prý potřeba napětí 1,37 voltu, pro výrobu vodíku z močoviny prý jen 0,37 voltu. O energii se ale nedozvídáme vůbec nic.

Močovina by ale mohla odstranit problémy, které máme se skladováním, přepravou a tankováním zkapalněného vodíku. Palivový článek si vyrobí z močoviny přesně tolik vodíku, kolik bude potřebovat. Moč není problém tankovat do běžných nádrží, zatímco vodík se musí uchovávat ve speciálních tepelně odstíněných nádržích.

Prozatím není jasné, jak by měl být elektrolytický katalyzátor rozkládající močovinu zásoben energií. Katalyzátor vyrábějící vodík bude také produkovat CO2 a oxidy dusíku – což jsou škodliviny, po kterých jdou dnešní vlády a ekologičtí aktivisté.

A samotnou otázkou je také výroba samotného močovinového paliva. V úvahu připadá průmyslová výroba močoviny (tak jako se tomu děje v případě hnojiv) a její následné rozpouštění ve vodě nebo úprava moči – ať už získané z lidských obydlí nebo od chovných zvířat. Což opět znamená spoustu spotřebované energie.





Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Škoda Yeti Monte Carlo
V Rusku stahují kvůli technickým potížím několik modelů Škoda

Volkswagen svolá na ruském trhu 3463 automobilů, včetně vozů Škoda Octavia, Yeti a Rapid. Koncern o tom informoval tamní úřady. Podle nich jsou důvodem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.