Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Renault převrátil twingo naruby, má motor pod kufrem

aktualizováno 
Třetí generace twinga přiváží kromě líbivého vzhledu a nepřeberného množství personalizace i hodně netypickou koncepci. Díky spolupráci se smartem je teď z nejmenšího renaultu auto s „převrácenou“ koncepcí, má tedy motor vzadu a pohon zadních kol.

Malý vůz, velká očekávání

Vzhled nového twinga poprvé naznačila elektrická studie Twin Z už loni v březnu, o dva měsíce později se v rámci Velké ceny Monaka představil i sportovní koncept Twin Run, který šokoval nejen příznivce tradiční francouzské automobilky. Letošní ženevská premiéra ale tváří v tvář nové generaci přinesla trochu vlažnější reakce. Nejmenší Renault totiž od konceptu k realitě narostl trochu do výšky, ztratil pár centimetrů na šířku a dostal druhý pár dveří. 

Renault Twingo

Renaut Twingo v číslech

  • délka / šířka / výška / rozvor (mm): 3595 / 1646 / 1554 / 2494
  • objem kufru (l): 188
  • Rozměr pneumatik (přední/zadní): 165/65 R15 / 185/60 R15 - 185/50 R16 / 205/45 R16
  • provozní hmotnost (kg): 939 - 1018
  • užitečné zatížení (kg): 364 - 420


Motor 1,0 SCe 

  • typ motoru: atmosférický zážehový tříválec 999 ccm
  • výkon (kW/koní): 52 / 70
  • točivý moment (Nm): 91
  • zrychlení 0-100 km/h (s): 16,0
  • maximální rychlost (km/h): 151
  • průměrná spotřeba (l/100 km): 4,5
  • základní cena (Kč): 214 900 (Life)


Motor 0,9 TCe

  • typ motoru: přeplňovaný zážehový tříválec 898 ccm
  • výkon (kW/koní): 66 / 90
  • točivý moment (Nm): 135
  • zrychlení 0-100 km/h (s): 12,0
  • maximální rychlost (km/h): 165
  • průměrná spotřeba (l/100 km): 4,3
  • základní cena (Kč): 284 900 (Intens)

Nové twingo nemá zaujmout pár sportovně zaměřených fanoušků, ale oslovit masy zájemců o praktické městské auto. Snaha výrobce navázat na úspěšnou první generaci je zde zcela evidentní. Třetí generace městské legendy je specifická minimálními převisy karoserie a retrospektivním designem, který je jakousi poctou oblíbenému Renaultu 5. Kritikům sice vadí  boční silueta podobná Fiatu 500, vyváženější proporce a řada stylistických prvků mu ale zajišťují zcela sebevědomý a originální vzhled. 

Rozměry se ve srovnání s předchůdcem trochu změnily, malý renault je teď o 92 mm kratší, o 8 mm užší a 84 mm vyšší, nejvíce narostl rozvor, a to o mohutných 137 mm. Zcela zásadně se díky nové koncepci změnily prostorové poměry na palubě. Díky dvěma dveřím navíc se výrazně zlepšilo i praktické využití a očividně se mezigeneračně zlepšilo i zpracování. Slícování jednotlivých dílů karoserie je přesnější, menší jsou i mezery mezi dveřmi a zbytkem skeletu.

Hodně místa na malém prostoru

Změna koncepce a prodloužení rozvoru se podle slov konstruktérů promítly na nárůstu délky interiéru o 230 mm. Vpředu je místa dostatek dokonce i příčném směru, vzadu se průměrně urostlí pasažéři usadí bez omezení. Vyšší postavy tu budou díky svažujícímu se profilu střechy limitovány hlavně na výšku. 

Renault Twingo

Interiér hraje hlavně na vizuální vjemy a emoce, nabízí také velmi bohaté možnosti individualizace. Plasty jsou sice výhradně tvrdé, na pohled ale vypadají dobře. Moderní pracoviště řidiče je čisté a přehledné i díky tomu, že se přístrojová kaplička přesunula na obvyklé místo k volantu. Rozmístění ovládacích prvků je intuitivní. 

Kromě několika barevných kombinací interiéru, které zásadně oživují poměrně mohutnou přístrojovou desku, Twingo nabízí i dva způsoby konektivity: multimediální systém R&GO (standardně od výbavy Zen) a R-Link (za příplatek). Levnější provedení má autorádio s přehrávačem MP3, Bluetooth a univerzální držák na mobilní telefon. Ten po propojení s vozem funguje jako zobrazovač a ovladač různých funkcí, které jsou dostupné ve volně dostupné aplikaci, která je zatím k dispozici pro systémy iOS a Android. Vyšší provedení vybavené velkým barevným displejem je zcela autonomní a kromě obvyklých funkcí zahrnuje například parkovací kameru 

Renault Twingo

Za pozornost stojí i komfortní přední sedadla, která si svým tvarem, rozměry a mohutnou konstrukcí v ničem nezadají s "křesly" v podstatně větších modelech. Kvůli nim je však značně omezený výhled dopředu pro vzadu sedící pasažéry. Pochvalu zaslouží i velmi dobrý výhled.

Zavazadlový prostor má praktický pravidelný tvar, objemem 188 litrů je ale podprůměrný i mezi městskými vozy. Napřímením opěradel druhé řady sedadel do svislé polohy lze jeho kapacitu o 31 litrů navýšit, ovšem za cenu nepohodlí pro zadní pasažéry. Ve dvoumístném uspořádání twingo kufr nabídne zcela rovnou ložnou plochu s délkou 1,35 m, která pojme až 980 litrů nákladu. 

Renault Twingo

Chytrým detailem je sklopná sedačka spolujezdce, která umožní v interiéru převážet až 2,31 m dlouhé předměty. Trochu nešťastně je naopak řešeno otevírání kufru. Vnější membránový ovladač je totiž instalovaný na nekrytém místě nad registrační značkou, takže za špatného počasí bude asi značně špinavý.

Nečekaně velký objem 52 litrů poskytují vnitřní odkládací přihrádky a kapsy. Díky koncepci nazvané Flexicases lze navíc úložné prostory uzpůsobit v závislosti na jejich používání. Třeba uzavíratelný box umístěný na středovém tunelu nám kvůli častému kontaktu s končetinami vyloženě překážel. Nebylo nic jednodušší, než jej zcela vyjmout. 

Renault Twingo

Asi jedinou prokazatelnou nevýhodou twinga s motorem umístěným vzadu je teplota v zavazadlovém prostoru. Podle výrobce se zvyšuje zhruba o 5 °C, pocitově je však její nárůst vyšší. Nákup s mraženým zbožím bude vhodnější převážet v kabině.

Slabší je pro twingo lepší

Pod dnem zavazadlového prostoru našly místo pouze benzinové tříválce. Zcela nový atmosférický agregát 1,0 SCe a přepracovaná přeplňovaná devítistovka TCe známá už z clia nebo capturu. O přenos kroutícího momentu na zadní kola se zatím stará výhradně pětistupňová manuální převodovka, šestistupňový automat EDC bude k dispozici zhruba za rok.

Silnější, turbem dopovaný agregát s výkonem 90 koní a 135 Nm kroutícího momentu slibuje papírově solidní dynamiku při zachování nízké spotřeby, jenže praxe je trochu jiná. Tříválec TCe, jehož zástavba nad zadní nápravu znamenala konstrukční změny na téměř polovině dílů, se dost neochotně sbírá z nízkých otáček a příliš přesvědčivý není ani ve středním spektru. 

Při akceleraci z malých rychlostí často reaguje zbrkle, jindy je zase zbytečně váhavý. Popojíždění v hustém městském provozu vyžaduje od řidiče citlivější práci s plynovým pedálem. V nízkých otáčkách se totiž motor dusí, při horlivějším sešlápnutí pravého pedálu se pro změnu odmění citelným zacukáním. Nevyvážené sladění s pětistupňovou převodovkou bohužel v konečném důsledku znamená, že není ani příliš úsporný. Na silnicích v okolí francouzského Nantes si řekl v průměru o 7,5 litru benzinu, výrobcem uváděných 4,3 litru bude asi těžko dosažitelných i při vyloženě ekonomické jízdě. 

Základní pohonná jednotka s výkonem 70 koní a 91 Nm má navzdory parametrům o poznání příjemnější charakter. Díky ploché křivce točivého momentu je její projev uhlazenější a pro dovádění v malých rychlostech se tak hodí o poznání lépe. Jistý výkonový deficit se v městském režimu jeví jako zanedbatelný, dynamika provozu je s ohledem na zaměření modelu naprosto dostačující. Asi o litr a půl nižší dosažená spotřeba sice není důvodem k radosti, k pěti litrům by snad s trochou sebezapření ale měla jít stáhnout.

Renault Twingo

Skvělé ovládání ale žádná velká zábava

Koncepce s motorem vzadu nemá vliv jen na prostorové uspořádání v kabině, ale i na rozložení hmotnosti. Zatímco u předchůdce spočívalo na přední nápravě téměř 70 % hmotnosti, novinka má téměř optimální rozložení v poměru 45:55. To se příznivě projevilo na jízdním projevu. Twingo oslní vyváženými jízdními vlastnostmi s téměř neutrálním chováním. Sebemenší náznaky přetáčivosti okamžitě krotí stabilizační systém, bohužel i v případech, kdy by byla žádoucí. Na divočení s dveřmi napřed musí budoucí majitelé rovnou zapomenout. Malá zadokolka nemá na suchém a hladkém povrchu pro driftování dostatek výkonu, v případě nižší adheze zase hatí řidičovi choutky ESP, jehož funkci nelze nijak deaktivovat. 

Fotogalerie

Ačkoliv k tomu jeho koncepce vybízí, nejmenší renault nemá ambice stát se nástrojem pro uspokojení sportovně založených řidičů. Tomu ostatně odpovídá i komfortnější nastavení podvozku, které s přehledem pohltí většinu drobných nerovností. Zadní náprava typu De Dion, kterou dnes vyjma smartů nejdete v sériové produkci jen výjimečně, efektivně snižuje hmotnost neodpružených částí, takže se do kabiny přenáší jen minimum rázů. 

Královskou disciplínou nového twinga je obratnost. Manévrování v úzkých ulicích a při parkování usnadňuje nejen standardně montovaný posilovač řízení (u motoru 0,9 TCe s variabilním účinkem), ale i pětačtyřicetistupňový úhel natočení kol. Že se dá s twingem otočit doslova na pětníku, dokazuje i poloměr otáčení, který má hodnotu jen 4,3 metru. Řízení svým nastavením přesně zapadá do městského konceptu, hlavně u silnější motorizace je otáčení volantem záležitostí jednoho prstu, zpětná vazba od kol k řidiči je ale minimální. Brzdy se vyznačují poměrně silným nástupem a dobrou účinností.

Zajímavé financování, ale vyšší cena

Nové twingo je v základní verzi přesně o 50 tisíc dražší než předchůdce. Jenže tehdejší startovní provedení Acess obsahovalo jen ABS a čelní airbagy. To nové provedení Life s motorem 1,0 SCe za 214 900 Kč má podstatně širší výbavu (čtveřici airbagů, ABS, ESP, systém kontroly tlaku v pneumatikách, omezovač rychlosti, posilovač řízení, dálkově ovládané centrální zamykání, palubní počítač a další). Dražší provedení Zen (229 900 Kč) obsahuje oproti standardu elektricky ovládaná okna předních dveří, rádio R&GO s přehrávačem MP3, USB a Bluetooth konektivitou, symetricky dělená opěradla zadních sedadel, vnější zpětná zrcátka a kliky dveří v barvě karoserie. Nejvyšší úroveň výbavy Intens (254 900 Kč s motorem 1,0 SCe a 284 900 s motorem 0,9 TCe) nabízí navíc tempomat, systém varování před opuštěním jízdního pruhu, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, přední mlhové světlomety, manuální klimatizaci, kožený volant, kola z lehkých slitin, boční polepy vozu a další. 

Renault Twingo

Renault pro zákazníky připravil i možnost financování na třetiny a bez navýšení. K pořízení nového twinga tak stačí v hotovosti 71 633 Kč, zbytek bude uhrazen ve dvou ročních splátkách. Zcela zdarma je prodloužená pětiletá záruka s počtem kilometrů omezeným na 100 tisíc.

Jednička byla fenomén

První generaci legendárního twinga představil šéfdesigner Patrick Le Quément už v roce 1992. Malý, sympatický a konstrukčně jednoduchý renault s geniálně řešeným vnitřním prostorem brzy slavil prodejní úspěchy i mimo rodnou Francii. Malý počet konkurentů na tehdejším trhu zajistil twingu tak mimořádnou pozici, že se třemi nepatrnými modernizacemi vydrželo ve výrobním programu neuvěřitelných 14 let. 

Renault Twingo

Twingo první generace

Když v roce 2007 přišel na trh nástupce, nabídka v segmentu malých městských aut byla podstatně širší. Twingo II opět z pera Patricka Le Quémenta pod diktátem pasivní bezpečnosti ztratilo svou výjimečnost a v boji s třídními konkurenty nedokázalo nabídnout prakticky nic nového. Po výraznějším faceliftu v roce 2011 vzali zákazníci nejmenší Renault na milost a prodeje šly nahoru, úspěchům svého předchůdce se mu ale nepodařilo ani přiblížit. Teď je tu třetí, retrospektivní a mnoha ohledech revoluční generace od Laurense van den Ackera.



Témata: Renault




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.