Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový silniční zákon má své mouchy

  10:46aktualizováno  10:46
Deset dní od zavedení nového silničního zákona se objevily první nedostatky. Přestože zákon snížil počty mrtvých při nehodách, řidiči už přišli na jeho skuliny. Ukázalo se například, že na ty, kteří ujedou od kontroly, nemají policisté žádné páky. V ujíždění vynikají zejména motorkáři.
Při policejní kontrole nezastaví průměrně jedno auto měsíčně. Ilustrační foto.

Při policejní kontrole nezastaví průměrně jedno auto měsíčně. Ilustrační foto. | foto: Luděk PeřinaMF DNES

Nový zákon měl především donutit české řidiče zpomalit. Kvůli vysoké rychlosti totiž na tuzemských silnicích umírá nejvíc lidí. Ukazuje se však, že na řidiče, kteří holdují rychlé jízdě, je zákon pořád krátký.

Rychlost totiž paradoxně může v některých případech "závodníkům" za volantem zachránit řidičský průkaz. A to když se dotyčný pokusí riskovat a ujede od silniční kontroly. Pokud se mu to podaří, ujde nejen vyšší pokutě než dříve, ale hlavně zapsání trestných bodů.

"Už před novým zákonem část lidí od kontrol ujížděla, a ne vždy se nám je podařilo chytit. Takových případů přibude," řekl šéf ústecké dopravní policie Karol Kočárek. Právě včera se jeho lidem jeden takový případ stal, když měřili nedaleko ústeckého centra rychlost. Jeden z řidičů místo zastavení šlápl na plyn a ujel.

Muž se spolehl na to, že policisté nestihli přečíst jeho registrační značku auta, a vyšlo mu to. Policisté totiž v takových případech uprchlíky ani nepronásledují. Než by stačili nasednout do služebního auta, jsou stejně pryč. Nehledě na to, že jejich felicia na rychlá auta "nemá". Alespoň částečně by se to mělo změnit už na podzim, kdy chtějí policisté nakoupit nová, silnější auta a motorky.

Tak mi to dokažte
Jenže policisté nemají vyhráno, ani když se jim podaří značku od uprchlíkova vozu zapamatovat. Sice si mohou snadno v registru majitele auta najít a ten je povinen podle silničního zákona nahlásit, kdo v osudný den jeho vůz řídil, jenomže podle jiného zákona zase nemusí.

Nový zákon to měl napravit, ale nestalo se tak. "Nikdo nemůže být nucen vypovídat, pokud by tím poškodil někoho z rodiny nebo partnera," vysvětluje právník Zdeněk Svátek, specializující se na dopravu. Díky této kličce tak hříšník podle Svátka snadno vyvázne.

Podobné je to s přestupky, při kterých policie řidiče nezastavuje, ale jeho auto jen vyfotí.

Nepřesné radary
Druhá nedokonalost se dotýká všech řidičů. Zákon totiž přesně stanovil, jaké tresty mají padat za překročení povolené rychlosti. Zároveň však dal větší pravomoci městským strážníkům. A ti přestali dodržovat nepsané pravidlo, že se řidičům, kteří překročí rychlost jen minimálně, přestupek promíjí. V Brně například strážníci pokutovali řidiče jedoucí 55 kilometrů v hodině.

Republikovým policistům se to příliš nelíbí. "Naše radary mají určitou toleranci, takže rozhodně nebudeme pokutovat někoho za to, že jede na padesátce o něco rychleji," řekl Jaroslav Pavelka z republikové dopravní policie.

"Pokud by policista dal takovému řidiči pokutu, činil by to neoprávněně," dodal Pavelka.

Policie i strážníci navíc na měření rychlosti používají rozdílné přístroje. Před platností nového zákona policie ze shovívavosti měřila i na padesátce často až řidiče, kteří jeli šedesátkou a rychleji.

Autoři:




Nejčtenější

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.